Apelsin?
Hur farligt är skalad apelsin och mandarin till hundar?. Är det dåligt på något sätt?
Min valp har varit tokig i detta sedan julas när hon hittade frukskålen och stal clementiner. Nu tappade jag en apelsin på golvet som hon stal och rusade iväg. Nästan satt i sig halva innan jag fick tag på slibbet.
Skalet kan jag tro inte är så bra. Men hur är det med själva fruktköttet?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

I mindre mängder tror jag inte fruktköttet/saften är farligt, men har för mig att jag hört att i för stora mängder kan det påverka lever eller njurar.
Skalen däremot kan vara farligare dels pga besprutning, men ska även finnas nått ämne i i själva skalet som ska vara ohälsosamt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Skalen är som sagt ofta rejält besprutade, men fruktköttet är det ingen fara med. Vi har flera hundar som tigger hysteriskt när vi äter apelsiner od, just för att de alltid brukar få smaka frukt.
#1 Har aldrig hört det om citrusfrukter. Stenfrukternas kärnor är inte bra, vindruvor kan slå ut njurar så de ska helt inte ens äta russin. Men annars har jag inte hört något dumt om frukt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
JAg har också hört att citrusfrukter inte är bra för lever och njurar. Men har ingen aning om det är sant.
Tyvärr vet jag inte nu vilken av hundtidningarna jag läste i men det var i slutet av förra året i alla fall.
Där stod det att citrusfrukter kan vara mycket farligt om de får i sig dem i mycket stora mängder.
Fast tyvärr vet jag inte vad stora mängder innebär….
Men sedan har jag läst på andra forum att vetrinärer har sagt att apelsin/clementin bara är bra för dem.
Så jag vet inte, kanske gäller det bara de övriga citrusfrukterna (det är ju ganska många) man ska vara försiktig med.

Min hund är också tokig i clementiner o apelsiner, Hon får inte så mkt, men jag hoppas att det inte är farligt? Frågade nån o dom sa att det var lugnt? Nu handlar det ju inte ens om hela klyftor iofs..
#5 Du frågade nån? Vem? :)