Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 8041 ggr
PetraKarin
0

Kennel/Privat Uppfödare

Eftersom jag har en renrasig valp frågar många mig om jag köpt henne av kennel eller privat uppfödare.

Men vad är egentligen skillnaden? Finns det någon officiell definition?

Efter jag fått den här frågan flera gånger (jag svarar alltid kennel eftersom uppfödaren har registrerat kennelnamn och föder upp valpar som registreras i skk) har jag börjat fundera lite och frågat några vad de menar.
Ibland låter det som att vissa tycker det är privat uppfödare bara för att hundarna bor i hemmet med familjen istället för att ha 50st i hundgårdar. Och vissa verkar tycka det är privat uppfödare när det kanske är första kullen eller blandras.

Jag tänker mig att kennel har registrerat kennelnamn, företag, noggrant utvalda friska föräldradjur och valpar som registreras både minst i skk och jbv. Privat uppfödare är då de som kanske inte har registrerat företag eller kennelnamn och inte registrerar sina valpar i skk.

Hur tänker ni?

Labolina_73
0

hm,, bra fråga har jag inte tänkt på….

Måste jag kika mera.. :-)

//Linda

[Yezz-an]
0

Hm…. säger jag med  Skrattande

PetraKarin
0

Haha! Skönt att det inte bara är jag som är lite förundrad över detta Tungan ute

Naiz
0

#0 så tänker jag med :)

Belimas
0

Jag har ungefär samma åsikter som du, angående kennel åtminstone. En privat uppfödare för mig kan mycket väl vara en som även registrerar sina valpar och följer rasklubbens samt SKK's regler dock får man inte ha hur många registrerade kullar som helst utan ett kennelnamn.

AnneN
0

Jag tror de menar om den kommer från en registrerad kennel eller från en uppfödare som inte har kennel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Malin3033]
0

Men vad är skillnaden på att "vara uppfödare" och "att bedriva kennel"? Jag tycker ju att det är samma sak ;)

AnneN
0

#7 Skillnaden skulle väl då vara att man kan vara uppfödare utan att ha registrerat kennelnamn, men för att bedriva en kennel så ska man ha registrerat ett kennelnamn in någon kennelklubb.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Malin3033]
0

#8 precis, så i teorin kan man både Vara uppfödare och Bedriva kennel ;)

om man däremot inte är registrerad så är man väl "bara" vanlig uppfödare. Fast jag tycker ju då inte att man kan kalla sig uppfödare om man inte är en registrerad kennel. Men det är jag det ;)

intressant diskussion!

[Yezz-an]
0

Eller så här…

En uppfödare tjuvparar sina tikar för att det är så gulligt med små valpar. Och så hoppas dom tjäna pengar också.

Och en kennel tar rasen på allvar och söker upp bästa tänkbara hane. Betalar dyrt för en påsättning. Och sen säljer valparna till samma pris som en uppfödare, men har större omkostnader.

Glad

Ps. Glömde nämna att en kennel ställer ut för att få så bra meriter som möjligt på sina tikar och letar ut vackra hanar på utställnnigar. Med andra ord ännu mer kostnader för en kennel.

Flört

[Yezz-an]
0

Eller….

En uppfödare bara finns liksom.

Medan en kennel är en registrerad firma.

[Yezz-an]
0

Jag har aldrig tänkt på det förut, men nu börjar jag tro att en uppfödare har mindre omkostnader än kennel.

Därmed är det skam när en uppfödare tar samma pris som en kennel.

[Yezz-an]
0

Hoppas alla mina teorier är fel, för såsom jag uttrycker mig så låter det som en uppfödare skulle vara något dåligt eller något mindre värt.

Och det vet jag inte om jag tycker.

Eller jag har aldrig tyckt det innan i alla fall.

Hm…. nu har jag fått nåt att fundera på idag  Tungan ute

Labolina_73
0

Asså.. svårt,,, en uppfödare,, som jag själv men inom kattvärlden. Jag har ett katteri, och jag är uppfödare..

Samma kanske man kan säga inom hundvärlden, det är en kennel som har uppfödning?!?! eller?

Ofta är det ju att man föder upp sina djur i hemmiljö sedan finns det ju "kennlar" så som jag har sett kennlar förr iaf, det är betydligt flera hundar, dom har utegårdar i större utsträckning än många andra kanske. Men det ena behöver ju absolut inte vara varken bättre eller sämre än det andra.. Allt beror ju lite på som jag ser det varför man föder upp djuren och hur många djur man har att avla på,

En "uppfödare" som följer alla regler och moral som finns, eller en kennel som gör det är ju lika samma nästan,, ska man börja blanda in som som inte registrerar sina kullar, dom som inte är medlemmar i någon klubb etc,, då pratar man ju egentligen om nåt helt annat,, BYB tex.

Jag tror och iaf tycker att om man har ett kennelnamn så har man ju en kennel, men sedan är det ju lite av en smaksak vad man säger. Jag har fårr för mej oxå att dom "stora" uppfödare säger mera att dom har en kennel och dom "små" att dom är uppfödare,, kanske är fel men det är en känsla jag har.

Någon annan som har några funderingar?

//Linda :-)

KvirrZ
0

Kennel och uppfödare är samma sak för mig. Annars är man bara en person som tagit kull på sin hund.

- Mvh Emma

[Malin3033]
0

#14 jag är mer inne på ditt spår - en person som har ett registrerat kennelnamn är för mig antingen:

- en uppfödare (få hundar, få kullar)

- en kennel (många hundar, många kullar) fast kennelägaren är ju uppfödaren..

båda är enligt mig seriösa. En oseriös person som föder upp för pengar eller för att tiken är söt kallar jag varken för kennel eller uppfödare.

Ju mer jag funderar så tycker jag att orden står för samma sak. Fast kennel är enligt mig en uppfödning där ägaren har många fler hundar än den privata uppfödaren.

PetraKarin
0

#15 Jag tycker också det är samma på sätt och vis.

Men vad jag vill åt är skillnaden på det och "privat uppfödare". Vad är det? 
Eftersom man ofta kan få den frågan… Så något är det ju som gör en uppfödare "privat" och tar bort möjligheten att kalla dem kennel. Eller?

PetraKarin
0

#7 och #8 Precis så menar jag!

PetraKarin
0

#16 Enligt den definitionen blir det ju ändå svårt att avgöra vad som är vad.

Ta min valps uppfödare som exempel; hon har många hundar, 11 vuxna som bor i hemmet, 1 hos fodervärd, alla går dock inte i avel. Hon föder upp ca 2 kullar om året, ibland inga kullar. Alla hundar bor i huset med familjen, de har inga hundgårdar, men bor i ett hus på landet med hundhagar där de kan rastas. Kennelnamnet är registrerat och som företag. Valparna är renrasiga efter väl utvalda föräldradjur, och registreras sen i skk.
Är det en uppfödare eller kennel?

KvirrZ
0

#17 vad jag menade var att en "privat uppfödare" är bara ett finare ord för en människa som tar kull på sin hund, enligt mig.

- Mvh Emma

[Malin3033]
0

#19 HON är uppfödare och Bedriver kennel. -enligt mig ;)

men skillnaden på "privat uppfödare" och uppfödare har jag ingen aning om. "privat" skulle väl i sådana fall stå för att uppfödaren inte driver ett "företag"

tsset
0

För mig ligger skillnaden (både från mitt håll och det andra menar när de frågar mig om mina hundar) i om uppfödaren (som man är i båda fallen) har kennel och kennelnamn eller om det är en enstaka kull en privatperson tagit.

Det som brukar vara anledningen till frågan är ju för att veta vartifrån hunden kommer, därigenom får ju iaf de raskunniga info om vad som avlats på, vad uppfödaren har för mål/vad de finner viktigt/hur de ser på sjukdomar osv. och man kan leta släktskap osv bara genom kennelnamnet.

Min första hund var från en kennel, det var alltså en uppfödare som regelbundet tog kullar och hade registrerat kennelnamn och blablabla…

De andra två är från "privata uppfödare", där jag alltid lägger till vart mamman och pappan kommer ifrån. Även här för att personen i fråga ska få veta lite om vad det är för avkomma jag står med.

Renrasaveln alltså, och när man talar med andra hundmänniskor. Sen kan vi ta blandras-jokset, men det har jag verkligen inte ork att dra…

PetraKarin
0

#22 Har de här privata uppfödarna som du menar just i det här sammanhanget registrerat valparna på något sätt?

Jag håller med dig i det mesta här, en rolig sak är bara att de flesta som frågat mig har hund av då enligt dem privat uppfödare. Ofta första kullen och icke-registrerade valpar. De blir också ofta imponerade av kontakten med och informationen om uppfödaren jag har. Är privata uppfödare då mer oseriösa?

tsset
0

#22 Sker visst lite otydligt, det gäller alltså renrasaveln så ja - alla mina grabbar är renrasiga och reggade hos både skk och jordbruksverket :) Blandras/icke-reggat/utanför skk-aveln orkar jag som sagt inte dra, blir så himla lång och invecklat då…

Anser inte privata uppfödare generellt som mindre seriösa. Jag menar, bara för att man väljer att inte ta hela kennel-biten så betyder det inte att man inte vet vad man gör eller har intresset. Precis som att vilken stolle som helst kan skaffa sig ett kennelnamn.

zoolatri
0

Jag ser en privat uppfödare som någon som tar någon enstaka kull, eller väldigt sällan. En kennel omfattar fler hundar och fler kullar. Tidigare har jag alltid tänkt att en kenneluppfödning innebär att hundarna lever i "kennelbyggnader", men nu känns det som att kennelverksamhet likväl kan drivas i hemmiljö. Men det är oklart när någon slutar vara privat uppfödare för att övergå till kennel:P I mina tankar…

Intressant fråga! Jag har aldrig riktigt tänkt på skillnaden tidigare.

localoca
0

ts# jag kollade upp det eftersom jag nyligen startat en uppfödning. eftersom det kommer vara blandras väljer jag att kalla det uppfödning iställer för kennel eftersom om det heter kennel tror folk att det är renrasigt

om man tar mer än 3 kullar på din renrasiga hund måste han registera en kennel.

gör man inte det kallas det bara uppfödning

oavsett om det är privat uppfödning eller kennel är det viktigt att kolla att man röngat/ögonlyst båda föräldrarna, att de har stamtavla och gärna någon merit

sorry om någon redan svarat på detta, men jag orkade inte läsa alla svaren

PetraKarin
0

#26 Ja det är många som svarat, en svår fråga med lite olika uppfattning ;) väldigt intressant!

Men en kennel är ju en uppfödning, så jag tycker inte man kan säga uppfödning eller kennel. Jag funderar på skillnaden mellan just PRIVAT uppfödning och kennel/uppfödning…
Däremot kan jag se vad du menar med skillnaden mellan kennel-uppfödning och bara uppfödning :)

PetraKarin
0

Jösses vad jag lyckats snurra till det nu… Obestämd

localoca
0

7# kennel måste ju alltid vara registerad i ett kennelnamn ju, det behöver inte en uppfödning vara

med andra ord

uppfödning: renras/blandras, ej ha kennelnamn, ev inte regga valpar i skk vid blandras, mindre än 3 kullar, kan vara allt mellan planerade parningar till tjuvparning

kennel: valpar reggade i skk, reggat kennelnamn, minst 3 kullar, alltid stamtalva och oftast meriter bakom sig av något slag, föräldrar måste var ögonlysta och röngtade.

hänger du med?

[Forest]
0

Avlar man renrasiga o är privat person som tar kull på sin tik ser jag ingen nakdel med att köpa en sån valp. Valparna har som en kennelhund inreggad och fäderdjuren har gjort de rastypiska testerna. Jag känner flera som avlat o inte har kennel de är minst lika någa med hitta rätt hane till sin tik/ar.

Nikkis
0

För mig är en kennel en SKK ansluten uppfödare, som (oftast) aktivt föder upp rashundar.
En privat uppfödare är en privatperson utan kennelverksamhet som tar en till tre raskullar som registreras i SKK.
(Efter den 3:e kullen så ska kennelnamn registreras.)
Det behöver inte för den sakens skull inebära att det är "oseriös" avel!

Allt annat som föds upp utanför SKK är blandrasavel i mina ögon och inget som bör refereras till en Kennel (Eftersom det i mina ögon återigen innebär en SKK ansluten sådan).