Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 5500 ggr
loviisa
0

Hundplan!

Jag har alltid levt för hundar, omgivigt mig med hundar, vaktat hundar över lov, hade under två års tid handom en ensam Rottweiler tik fyra-sex dagar i veckan, när det är dags för födelsedag & julafton har alltid ''en egen hund'' ståt högst upp och varit det viktigaste men det har aldrig ''slagit in''.

Om mindre än nio månader är det dags för mig att fylla femton och jag har blivit utlovad en resa av mamma, men annan av min moster och även en av pappa. Men när pappa satte sig ner och fråga om jag kanske inte önska mig något annat ''stort'' så svarade jag som vanligt ''en hund'' och då sa han '' det kan kanske bli på tanke men först måste du lägga upp en hundplan över hur det ska gå ihop'' (tror ni inte att jag blev överlycklig?Flört)

Men jag behöver hjälp, jag kan självklart inte skaffa hund och sedan att den kommer i kläm, jag vet att det är viktigt att man verkligen har tid.

Mitt liv ser ut såhär:
Jag bor 10 dagar hos mamma och varanan helg (torsdag-måndag) är jag hos min pappa. Båda jobbar heltid. Min pappas nya fru är väldigt hund intresserad, mamma är ingen djurmänniska men tar gärna till sig ett djur och kelar med det också (vi har ju trots allt en katt som hon nog mest pysslar om i familjen ;) ) och hon är gärna på att ta med hunden ut i motionsspåret. På båda ställena bor det katt, dock är den hos mamma mycket hund van. Jag går i skolan 8-15 i princip varje dag. Om ett & ett halvt år börjar jag gymnasiet och troligen på en som ligger precis vid min mamma så jag kommer defenitivt kunna rasta den under lunchen. Jag har en 13 årig lillebror som gillar djur och hos pappa även tre halvsyskon som gärna ställer upp dock är dom desto yngre än mig så att dom blir väll mest lekkamrater isåfall.

Har tänkt mig att hunden kommer att följa med mig mellan föräldrarna , alltså då jag flyttar emellan. Min granne har en sk. doggywalker som kommer vid lunch tid så hade tänkt att man kanske kan boka upp henne med. Min mormor är mycket intresserad utav hundar , och tror säkert någon granne skulle kunna ställa upp någon gång. Det största problem blir som sagt vart hunden ska vara under dagen, det är även där det brister om det verkligen finns tid för en hund i familjen?

Jag har alltid tänkt mig en Cavalier (mina favoritraser är Cavalier, Rottis , Aussie och Golden) som första hund och kommer testa på lite olika, agillity, lydnad frestyle osv. Min hund vill jag ska bli min livskamrat, som följer vid min sida i princip hela tiden.

Men jag skulle som sagt vilja ha lite tips från er att få ihop en plan över hur jag ska lyckas. Båda mina föräldrar är övertygade om att mitt intresse sitter i och att jag verkligen kommer kämpa för hunden för det har jag gjort med andras hundar under många år.

lovisa

[hyperiion]
0

Hej:)

Jag förstår din längtan har varit där själv:)

För de första så kan du ju inte skaffa en valp om ingen kan övervaka den 24/7 en valp kan aldrig lämnas ensam. Kolla runt om någon kanske kan vara dagmatte?

Sen så tycker ja att av dina 4 rasval så borde du välja cavalier eller en golden, då både aussies och rottisar kan vara svåra. Rottis passar inte heller något vidare in i agilityvärden. Tänk på att du har det fixat så att hunden verkligen får följa med till både mamma och  pappa så den slipper hamna i kläm eller bli bråkad om. Titta runt på olika raser och läs om deras sidor både bra och dåliga. 

Vet inte om detta hjälpte dig så mycket. Men om du har flera frågor så får du skriva ut dom så ska ja se om jag och säkert många andra kan svara på dom.

MVH Elin

Ixectrona
0

Jag skulle också säga något i stil med Cavalier.
"Don't bite off more than you can chew", kan man säga, och det skulle jag säga om Rottis/Aussie. Flört

Du kan göra praktiskt taget vilka aktiviteter som helst med en Cavalier eller dylik sällskapshund, men de kräver inte det, som de riktiga bruksraserna gör.

Men just ang. Cavalier skulle jag vilja varna för hjärtsjukdomar. Att få tag på en frisk Cavalier verkar vara lite som att hitta en nål i en höstack, då ungefär 100% (? ingen säker källa just nu) bär på genen för hjärtfel.
(Att de bär på genen betyder inte att de har sjukdomen, men det betyder att ingen Cavalier-linje är helt frisk.)

Det här är inte Cavalierer, men den här rasen har samma hjärtsjukdomar som CKCS, så det finns en del info där.

loviisa
0

Jo jag vet att Rottis eller Aussie får blir senare då jag blivit äldre och hunnit haft en första hund och Cavalierern är ju allt trevlig :)

Jo jag vet det om hjärtfelen men tack för att du sa det, farfar hade en cavalier med det och då den gick bort så tinga han en ny liten cavalier, två veckor innan dom skulle hämta den fick den plötsligt väldiga problem med hjärtat, riktigt hemskt , uppfödarna fick ta bort den lille hanen Rynkar på näsan

Jag skriver frågor om jag kommer på något mer. Om någon vet någon bra cavlier uppfödning i stockholm får den gärna länka, ska även in på cavalier föreningens sida.

Eller kanske någon som vet lite mer om det här med doggywalker? är det bara så att en kommer typ på lucnhen och hämtar hunden, rastar den och även har med andra hundar? hur mycket brukar detta ungefär kosta? (i stockholm)

lovisa

Michaela-N
0

Jag tycker du ska välja någon annan ras än cavalier pga. sjukdomarna…kanske sheltie kan vara något för dig? Papillon?

rebz
0

Håller med #4. Jag skulle satsa på en annan ras, som är lite mindre och inte kräver lika mycket som tex aussie m.m. (även fast det är en av dina favorithundar ;)).
Det viktigaste är ju att du tänker på hur mycket av din tid du kan erbjuda hunden. Ju större hund desto mer aktivering, då de mindre raserna kanske kräver hälften av den aktivering som en stor hund behöver.
Så tänk ut hur mycket tid du kan ge din hund varje dag i form av träning, promenader och annan aktivering. Och tänk på att du säkert har en helt del läxor i veckorna också! ;)

Men kolla lite närmre på: Bichon (frisé, havanais) & Papillon.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

loviisa
0

#4 Jag o Brorsan gillar ''shettisar'' men mamma askyr dom. Och jag gillar inte riktigt deras temprament.. :/

Dom som #5 nämde tycker jag är lite försmå, vill inte ha någon hund som är mindre än katten :$

Tror det blir cavalier :)

lovisa

rebz
0

#6 Cavalier är ju i princip lika stora som Bichon och Papillon.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Isnona
0

Bra att du verkligen visar att du är seriös och klarar av en hund, det är nog bästa sättet att övertyga ens föräldrar ;)

När det gäller doggywalker så har jag inte så mycket erfarenhet av det faktiskt. Kolla med din granne om hur det funkar och vad det kostar m.m. Finns ju även hunddagis men det kostar ju lite mer.

De cavaliers som jag träffat har varit supermysiga! Dock visste jag inget om hjärtproblemet så där lärde jag mig något nytt idag :P En kompis har en jättesnäll sheltie som är hur duktig som helst på agility, så den rasen kan jag verkligen rekommendera. Annars finns t.ex ju kelpie, welsh springer spaniel eller pumi. Dock beror det ju lite på individen också :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

rebz
0

Några tips på hundraser kommer här: Jack Russel, Borderterrier, Cocker Spaniel, Engelsk Springer Spaniel, Coton de tuléar (tror den passar dig bra :) )..

[Yezz-an]
0

Tips på Doggywalker Glad

www.rastahunden.se

[imaginepeace]
0

Måste bara berömma TS för sin mognad och eftertänksamhet! Skrattande Det är ingen liten sak att skaffa hund och jag blir så glad när jag ser de som verkligen tänker efter och tittar både på för och nackdelar och inte bara springer iväg och köper första bästa hund.

Dagens ros till dig!

Michaela-N
0

#6 Du kan ju alltid kolla runt med olika kennlar inom olika raser. Varför vill du inte ha en hund som är mindre än katten?

"Har" en blendheim (ja, vi är dagmatte till en sådan och lite extra på helgerna ibland när ägaren skall bort etc) och skulle bara säga att denna hund har alla möjliga åkommor.

* Syringomyelia
* Cavalierhosta
* Ryggproblem
* Lungproblem
* knasiga leder

Alltså, han får något piller 2 ggr per dag, man får inte klappa honom på ryggen, när han blir exhalterad (typ när något roligt händer) så låter han jättekonstigt och får svårt att andas. Då får man hålla för nosen så att han får in andningsrytmen igen.
Han går hos sjukgymnast och tränar någon gång i månaden.
Plus extra vetrinärkoller, pga. syringomyelian. Var för bara någon vecka sedan inne hos vetrinären, han krampade och kunde inte andas.

Mysigt. Fin ras med fina sjukdomar ^^ Nä, om det inte varit för de förbaskade sjukdomarna hade jag gärna skaffat en själv.

Vosjes
0

De hundar jag får i tankarna när jag läser dina inlägg är Papillon / Phaléne. En Papillon är endast 3-5 cm mindre än Cavalier annars finns det ju en hel del andra hundar du kan titta efter

Japanese chin, hur är deras hälsa?

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Ixectrona
0

Japanese Chin kan få problem med diskbråck, och precis som andra kortnosar kan de också drabbas av trånga luftvägar/näsborrar, och skadade ögon då nosen och ögonen sticker lika långt ut.

Sedan har jag hört talas om patellaluxation (vanligt bland små raser), entropion och epilepsi, men vet inte alls om det är sant, och isåfall, hur utbrett det är.

Mojma
0

Med tanke på hur extremt många olika raser det finns, så både borde & KAN du ju ha dina ögon öppna för att hitta kanske en annan ras än just Cavalier. :) Det kan ju vara ledsamt & dumt att ta en sån "bara för att", när det är mycket fel med dem.

Golden är ju väldigt väldigt bra första hundar, men vill du ha en mindre ras så finns ju där också massor att välja på! Kolla runt & var noga. Ta inte någon enbart för att den är vacker/söt. Den tabben gjorde jag en gång & det fick jag ångra bittert & det är ett jobbigt väldigt sorgligt minne än idag för mig, 6 år senare. Sheltie har jag & skulle nog inte rekommendera den som första hund. Min är dock mer som en Border Collie, men man kan få svåra shelties. Mycket vall stress osv. Mellanhundar är iaf jättebra som första hund, varken för små om man inte gillar det men inte för svtora & svåra att handskas med heller. Plus att de är iaf lite lättare att kunna motionera i lagom mängd.

Lycka till! :)

Michaela-N
0

Jag ändrar min röst till bara papillon.

Jag önskade mig en stor hund, fast i mindre format. En hund som inte hade något emot att gå långa promenader, men som inte kräver det. En som gillar att träna agility, men samtidigt vara lojal och finnas till hands. Lättlärd.

Och jag skaffade en papillon. (ja, med yorkshireterrier) och det var verkligen en ras som passade mig.

[Forest]
0

Jag säger Pudel. Trevlig smart hund som bjuder på många bus, aktiv ras tycker jag så det krävs lite mer än bara promenader o ligga i soffan.

Cassii
0

Hej! Jag vill skulle inte rekommendera en cavalier, de är ju jätte söta osv.. men sjukdomarna gör att det kanske inte riktigt är värt det? Eftersom det finns andra hundar som är "söta" fast med mindre sjukdomar och som kanske passar bättre. Jag skulle nog säga att King Charles Spaniel är bättre, eller så kan du titta på dessa hundraser: http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=9. Sällskapshundar som ingår i kategori 9, läs på mer om varje inviduell ras och se sedan vilka du fastnar för. Själv ska jag köpa hund till sommaren o sen gå ett gymnasium som är halvdagar, det finns bla. kunskapsgymnasiet i globen/kista, JENSEN Norra/Södra/Östra/Västra och Cyber. Det är vad jag ska välja nu när jag precis valt. Skulle rekommendera dig det, och jag skickar ett PM till dig med!

Ixectrona
0

King Charles Spaniel kanske inte är överavlad som Cavalier King Charles Spaniel är, men de har fortfarande hjärtproblem. Obestämd

Hur mycket vet jag inte, men här finns en studie väl värd att läsa om man är intresserad.