Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 5999 ggr
zoolatri
0

Fjällvandring med hund

Jag, sambon och hunden ska ut och vandra i augusti är det tänkt. Det blir min första riktiga vandring även om jag varit ute på kortare turer och sovit i vindskydd. Vi funderar på att ta bilen/tåget upp och vandra Jämtlands-triangeln. Där ska hundar vara välkomna i de övernattningsstugor som finns.

Är det någon här som har erfarenheter av att vandra med hund i 5-8 dagar? Någon kanske kan komma med förslag på bra leder som är trevliga att gå och där hundar är välkomna. Vi tänkte lämna tältet hemma och spara ryggen från de extra 12 kilona:)

[Yezz-an]
0

Ååh, vad underbart!

Skriv ett repotage sen och nåla på Hund i Fokus. Kommer läsas av många Glad

LinaK
0

Vad kul att ni ska fjällvandra Glad

Min sambo ska vandra på Kungsleden i sommar med våran jack russell, Dom kommer "bara" gå 8 mil där, så det blir några dagar. Vad jag förstått så ska Kungsleden vara hundvänlig och det finns stugor att bo i längs med leden. Dom tänker ha med sig tält. Tror dom skulle gå från Ammarnäs till Hemavan (detta är i södra Lappland)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

zoolatri
0

#1 Ja varför inte! Kameran lär ju vara med:)

#2 Det är inte illa att bli benämd som sveriges bästa skid- och vandringsled!:) Jag skulle vilja vandra i Sarek någon gång också… Tyvärr känns det aom att vi borde ha fler dagar på oss om vi ska åka dit, det tar lite för lång tid att ta sig dit och hem.

Vi var i Funäsdalen över nyår och där kan man också vandra, http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Dalarna/Abisko-Kebnekaisefjallen1/ , skulle vara roligt att se vilda myskoxar! Men ska man dit får man nog ta med tältet:)

[Malin3033]
0

TS - den triangelsleden är jättebra! Tyvärr har jag aldrig tagit med mig hunden men skulle gärna vilja göra det.

zoolatri
0

#4 Vad bra!:)Jag tror det kommer vara speciellt och extra trevligt att ha hunden med sig. Hon är ju en del av familjen.

[Malin3033]
0

#5 jag hade ju tyvärr inte min hund då ;) men har en lägenhet i Åre som vi försöker åka upp till så ofta som möjligt så hon får gå i Bergen :)

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har vandrat med vovvarna mycket. (Du vet vilka vi är) Till och med Prillan hängde med kanonbra.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jelisej är ju outtröttlig.

Vi har vandrat i Åretrakten men jag vet inte vart ni tänkt er riktigt?

Med Vänliga hälsningar

zoolatri
0

Myra, vi tar emot alla förslag!:D Hur övernattade ni?

Vilka månader rekommenderas? Vi tänkte augusti för att den ska vara mindre mygg i slutet på sommaren.

twinkime
0

Vilken rolig ide att vandra och övernatta i stugor och vara ute och vandra. Jag skall göra det  senare i framtiden är det tänkt med ett par kompisar.  Verkar vara riktigt mysigt. Hoppas att ni fár det riktigt trevligt

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

zoolatri
0

#10 Tack och detsamma när det är er tur:D

Trollhassel
0

#9 Ofta finns ju fjällstugor att hyra om man inte är sugen på att tälta. Jag tycker det är mysigt med tält så det gör jag gärna men det blir ju mycket att släpa på. Vi har gått upp på Kläpphögarna utanför ottsjö bara men jag är sugen på att gå upp på ottfjället när Julia är större. Det lär vara superfint och relativt lättklättrat. Det går säkert att googla sig fram till vägbeskrivningar. Jag vet inte exakt vad de olika lederna heter tyvärr.

Med Vänliga hälsningar

PetraKarin
0

Ååh detta låter ju som en supertrevlig alternativ semester.

Jag vart skitledsen när det bestämdes att familjens sommarstuga vid vänern skulle säljas, kanske går att kompensera med något i den här stilen :P
Ett bra alternativ till att spara spara pengar till utlandsresa som inte vovven får följa med på…

Ni som har erfarenhet kanske kan komma med fler bra tips?

zoolatri
0

#12 Vi har tänt övernatta på olika stugor, så vi vill inte hyra en stuga flera dagar. Stf har stugor längs vissa leder vet jag, som enkla vandrarhem.  Jag måste nog ut och kolla mer på deras hemsida:)