Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3240 ggr
Magda
0

ensamhets träna vuxen omplacering?

jag vill gärna ha så mkt tips som möjligt ang ensamhets träning av hund som blir alldeles tokig & pinkar & diverse annat och hur man tränar en hund som får alldeles panik av att bli instängd (menar bakom grind i köket t.ex)

denna hunden verkar ha ngt enormt med separations ångest.. från att ha flyttat så många gånger kanske?

han tok springer fram och tillbaka och gnäller även när han lämnas hos hundvakt med det är bättre än när han lämnas ensam iaf..

har har bara bott här i några månder men det skulle vara skönt att kunna gå utanför dörren utan att han river sönder dörren & "sjunger" & skäller & pinkar.

nu har vi massa andra problem också änsålänge och vi kommer att få hjälp av tränare el hundpsyklog snart men jag tänkte att vi kanske kan få tips här med Skrattande

Magda
0

fram till nu har vi mest jobbat med hans bilrädsla men där har vi gjort stora framsteg och nu hoppar han in själv och vi åker flera gånger om dagen (han är ju tvungen om han ska slippa vara ensam hemma..)

[Forest]
0

Oj, vi hade en hund som inte fick panik men ylade o skällde då hon vart själv. 4 år gammal vi tog vanliga ensamhetsträning o det har gått bra. 2år sen hon kom till oss o nu klarar hon av 4 tim hon ligger o sover när vi inte är hemma. Först var det sitta vid dörren  men nu är hon riktigt lugn o kopplar bara av :) Låter som ni får träna mycket, hoppas att det löser sig med Eran träning.

jag har inga bra tips mer än prova med vanlig ensamhetsträning Flört

Stellar
0

Grindar, är det som fungerat bäst för mig och bekanta med liknande problem. Sätt upp en grind som är precis så hög så att hunden kan hoppa över om den anstränger sig. Helst en grind in till varje rum, de ska vara stängda efter att du gått in i rummet. Gör ingen stor grej av att då emellan rummen, strunta i vad hunden gör. En grind innanför ytterdörren också. Kom ihåg att sätta halkfria mattor vid grinden där hunden tar avstamp och landar om den hoppar över, så den inte halkar och skadar sig. Till en början ska grindarna vara i nät, men när hunden vant sig och slutat hoppa över dem så ska de täckas över så att hunden inte kan se igenom dem. Ni rör er mellan rummen och hunden kan följa med endast om den anstränger sig och hoppar över. Till slut brukar hunden strunta i att följa med in i alla rum, och då har man kommit en bra bit, när hunden självmant väljer att inte följa med. Sedan samma sak vid ytterdörren, exempelvis på sommaren då man kan ha ytterdörren öppen.

Ganska joxigt att hålla på med, men värt det när man ser resultat.