Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6116 ggr
cillisw
0

Borsta tänderna?

Hej! Jag undrar hur många av er här inne som borstar tänderna på era hundar? Och isåfall hur ofta? Skriv gärna vad ni har för ras. :)

Mvh Cecilia

zoolatri
0

Jag borstar inte tänderna på min hund, men jag skrapar dom när det behövs. Det är väl 2 ggr om året kanske.

Hon får mycket ben att tugga på.

[Yezz-an]
0

Mina hundar är:

6 år, blandis.

3 år, blandis.

3 år, JR.

Har haft Cocker, Irländsk Setter, Dvärgpincher.

Har aldrig borstat tänderna på någon (jo, syrran nångång på IS). Har bara tagit tandsten hos veterinär på IS. Annars har hundarna haft bra tänder.

Ps. Kanonbra att du tog upp frågan, då jag själv har undrat.

Naiz
0

Jag borstar inte tänderna på min Greyhound. Däremot får han tänderna skrapade vid behov.

Karmatarerskanise
0

Aldrig. Vi testade på både Hades och Max då de var små, men har inte gjort det sen.

[Empisen]
0

Jag har en Jack russell, borstrar tänderna på honom när det behövs, och det är inte ofta.. Flört

Sophie&Segra
0

Nope - aldrig borstat på nån av hundarna jag eller familjen haft.. Och det är måååånga (Finsk Lapphund, Husky, Pappillon, Jack Russell Terrier, Border Collie, Schäfer, Samojed) och dom har alltid haft jättefina tänder utan några problem alls - har skrapat tandsten en gång på ena JRT men annars ingenting.

Bra mat o ben o tugga på tror jag räcker gott och väl Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

fidojunior
0

Jag är slarvig med att borsta mina hundars tänder, egentligen behöver dem. Den ena som är en pudel får tandsten snabbt, var hos vet och tog bort för ett år sedan och nu har det redan kommit tillbaka även fast jag ger dem ben att tugga på ofta. Han har rätt känslig hals så att söva honom igen vågar jag inte riktigt. Har en tandskrapa hemma men det verkar göra ont när jag skrapar så det gillar han inte.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Naiz
0

#7 Skosnöre funkar att knyta ihop munnen med, då når man att skrapa ändå. Klart att det gör ont, men det är ju snabbt avklarat :) Min hund tycker det är skitäckligt och blir rädd när ägaren skrapar tänderna. Men det måste göras då han är superdålig att tugga på ben.

Karmatarerskanise
0

Naiz; jag kanske är trög, men varför ska du knyta ihop munnen när du ska skrapa tänderna? Glad

Naiz
0

#9 för att min hund försöker bitas annars.

Karmatarerskanise
0

#10 Men om du binder ihop munnen kommer du ju bara åt utsidan av tänderna??

Bättre att träna bort bitandet.

zoolatri
0

#11 Jag behöver faktiskt bara skrapa utsidan av tänderna på min hund, hon får helt enkelt ingen tandsten på insidan:) Väldigt praktiskt!

#10 Det där med att hunden försöker bitas låter inte bra vare sig för dig eller hunden och er relation. Det går inte att muta med godis eller annat? Min hund ligger blixtstilla på sidan och blundar, hon verkar inte tycka att det gör ont. Och så får hon alltid godis när vi byter sida och när vi är klara. Fungerar bra för oss!

Karmatarerskanise
0

#12 Där ser man, mkt lättare :P

[Forest]
0

3 gg i veckan minst  har en blandras (mellanstor hund) och en dvärgpudel på 9 mån.

[countess]
0

Nope borstar inte änvänder först plackoff i ca 2- 3 veckor sedan skrapar jag , funkar kanon =)

Naiz
0

#11 och #12 Det behövs inte på insidan :) Ja det går säkert att träna bort. Men han kommer ju hinna tappa tänderna innan han är "färdigtränad" så att säga:p

Han är livrädd när man pillar på tänderna, har alltid varit det även fast det aldrig hänt honom nånting.(Att titta i munnen på utställning går dock bra som tur är:) ) Jag själv skrapar inte utan det är ägaren som gör det, jag är bara fodervärd. Men det tar inte mer än 1-2 min/sida. Så det är snabbt gjort. Och när man knyter ihop munnen ligger han stilla och vänder sej om när man ska byta sida. Så det går snabbt och smidigt.

Lyan
0

Jag försöker borsta tänderna på mina flera gånger i veckan men är väldigt tankspridd så ibland blir det kanske bara en gång.

Ping har jättefina tänder men Mattis har typiska dvärghundständer och får tandsten väldigt lätt. Sedan jag slutade skrapa hans tänder och började borsta har två tänder som satt löst och hade behövt dras ut inom en snar framtid fastnat igen och tandköttet ser fint ut, innan hade det krupit tillbaka rätt rejält.

Tandskrapa kan tydligen skada emaljen också om man inte är försiktig

twinkime
0

Jag borstar tänderna pá min border collie hane Alfons minst 1 gg i veckan om inte mer. Han fár mycket vitare tänder och sá slipper man tandsten.  Flört

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html