Spy sjuk hund (stressrelaterad ????)
Jag måste fråga kan hundar kräkas av stress, min ena den yngre tiken har kräkts ofta, som nu hon har varit stressad idag då jag vart arg på henne för att hon gac sig på den äldre tiken o bråkade om ett ben, så hon åkte in i sin koja, sedan gjorde jag i ordning mat åt hundarna då låg hon som vanligt o pep, sedan när de fick äta kastade hon i sig sin mat för att 30 min senare spy upp allt hon har nu kräkts ca 10 gånger, hon dricker även sunkvatten ute och äter skräp som hund o har skit. Så nu är det bara att vänta ut henne och ha skyteltrafik mellan våningarna, passa hund o sen ena sonen som har vattkoppor o ser för hemsk ut o den älsta som är svår diabetiker. Så håll tummarna för att hon inte kommer kräkas hela natten både för sin o vår skull.
ja vet att endel hundar typ hostar/kräks slem när dom blivit för stressade.. men d kan ju ha o göra me att hon ätit nått konstigt me..

De kan kräkas av stress. Men det låter ju inte så bra om hon gör det av vanligt familjeliv? Säker på att hon får i sig ordentligt med vatten. En hund blir väldigt snabbt uttorkad.
Hon har inte kräksjukan då som går varje höst och vår?

Äldsta tiken inom familjen får bara sprutdiarre när hon blir stressad.
våran hund spydde häromdagen. men de var iaf pågrund av alla plastleksaker han fått i sig.

Att hunden spyr upp maten kan ibland bero på att den äter för fort
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 Hon är en omplacering med lite svår bakgrund har aldrig haft en gräns i hela sitt liv så hon blir rätt styressad av att inte få göra som hon vill, men annars är det en jätte go hund, och visst kan det vara kräksjuka på hund, hon hade det i vintras med hon stoppar ju i sig en massa ute, + att hon dricker vatten i diken o lervälling, men hon är väldigt stressad av sig vi tränar passivitetsträning mm för att få henne att koppla av och hon har sitt eget kryp in men hon är mycket för att sno saker o bita sönder, vill gärna bestämma över andra men hon har blivit mycket bättre på det året hon snart bott hos oss, i början var jag bered att ge upp hon va den jobbigaste hund jag stött på och jag har haft 2 av våra 8 schäfrar som var omplaceringar o gick igenom som bevakningshundar. Och sen som Biobio säger så kan det bero på det med för hon åt väldigt fort och åt upp all mat det gör hon inte annars, då går hon och små äter lite, men nu fick de lite rester o pytte lite burkmat, men jag tänkte på det att hon har kräkts nån gång förrut när hon fått ljust burkmat med i maten kan det vara så att vissa hundar inte kan äta burk mat ???

Fick höra idag att fler hundar varit dåliga o kräkts eller haft diarre efter att ha druckit vatten ur ett dike vid vår stora rastgård, så det kanske var därför Nima var dålig, nu idag är hon pigg och natten vart inte så lång tack o lov men hon får vara fastande till kvällen ev tills i morrn så magen hämtar sig hon har varit törstig iallafall skönt att inte behöva tvångs mata med vatten, så nu iaktar jag henne och kollar hur avföringen är och utefter det kolla vad o hur myckket mat hon ska få sen så jag inte startar något igen.
Nu är det ju sådan där tid också som bakterier frodas ute, kennelhosta och allt möjligt…
Men du kan ge henne några skedar morots pure på burk (barnmat)och och se om hon får behålla det, det gör jag alltid om det är något sådant här hemma,fil är ju också en bra grej att ge lite innan så det inte blir för kraftigt på en gång…bara lite tips sådär ;-).

#8 Ja jag brukar koka ris och morötter till dem emellanåt, men jag ska som du skriver ge henne lite pure eller fil o se, hur hon får behålla det, det är lite lustigt för min andra tik också husky har stålkista medans denna har schäfer mage som jag brukar kalla det då mina schäfrar var känsliga för förändringar i maten mm . Jag ska prata lite med vår veterinär när jag ska dit och vaccinera och fråga hur jag ska göra då hon är väldigt stressad i sin natur, vill ju inte ha en hund med magsår en kompis hund har det och får speciellt foder o medicin.
Jobbigt för dig och vovven det där…men vad ger du för foder?, för många har blivit hjälpta av att ge ett bra färskfoder i stället för torrfoder ;-).

hejja hejja…färskfoder No1! =)
Ja där om någonstan är vi helt eniga Tina :-)))), jag har nyss fått kontakt med min hunds syster och dess ägare, och hon har haft sådan där mage på henne som tjuter jämt, och våran uppfödare har försökt få henne att gå över till färskis otaliga ggr, men nu sedan hon har sett Snodden på bild och pratat med mig och alla fördelar som är så har hon totalt slutat med torrfodret som förövrigt var svindyrt…. och hon är så glad för hunden äter som aldrig förr och är perfekt i magen jämt, dessutom käkar hon märgben utan att bli dålig i magen vilket hon inte kunde tidigare, och hon upplever ju hela hunden mycket piggare och gladare, pälsen är ju som Snoddens också nu, lättskött för att sitta på en collie ;-).

Jag provade att köpa färskfoder till mina men de två olika sorter jag provade åt de inte vet inte om det bara är mina hundar som är så knäppa men de åt inte, finns det fler olika sorter jag kan prova för ren köttfärs äter de, annars äter mina RC högenergi foder. Färskfodret jag köpte som inte mina åt men de som fick det som jag beställt åt med god aptit var från Stella nordicas kennel de gör färskfodret själva av kyckling o den andra gången var det fryst färskfoder från Västerås men då åt de typ några tuggor var, de är lite kräsna o larviga kadaver ute kan de stoppa i sig men inte färskfoder.
Kompisens hund spydde oftast när han ätit, förklaringen hon fick från vetten då, var att hundar som äter så där fort spyr oftast. Han rekomenderade att hon skulle lägga i en massa kedjor i skålen med mat, och på så sett var hunden tvungen att kämpa för att få i sig maten. Efter hon började göra det vart hunden mycket bättre och slutade spy =)