Gnällande hund!
Vår valp gnäller hela tiden. Han vill inte vara ute och gå. Efter han kissat gnäller han och vill bara in igen.
Även när han är glad piper och gnäller han. Ibland så högt att det låter som om vi slår honom :) Speciellt då han inte får gå in när vi är ute. Då kommer det iobland stora tjut.
Hur får man bort detta beteendet? Är rätt jobbigt.
Med en glad röst leksak och gotta kan man komma långt, har du prövat att kasta ut lite gotta på en prommis och sedan låta honom leta efter det själv, det kan ju vara en ide för att bryta beteendet menar jag…

Jätte bra idé Lena!=)
Men å andra sidan, ska inte en valp gå så där jättelångt i början. men kanske lite längre än till kissestället.=)
Vad man bör tänka på de första dagarna är givetvis att den lilla valpen SAKNAR sin mamma.
Försök att agera som valpens surrogat mamma. Kela, gosa, busa med valpen.
Bli INTE arg när den kissar eller bajsar på mattan. Jag läste att det brukar ta 40-50 innekissningar innan valpen blir rumsren. Hmmm!! Det ligger något i det.
Ta lärdom av att "läsa" hundens kroppsspråk.
Ta ut valpen efter lek, när den har sovit eller om du ser att den börjar att sätta sig ner för att påbörja något behov. Ta då ut valpen med en gång och sätt ner den utanför på en gräsplätt eller var du nu har i närheten.
Den första veckans nattsömn kan du glömma (om du har otur). Bädda till valpen brevid din säng. När du går och lägger dig kan du sträcka ner din hand i kartongen så att hunden känner din närhet. Det blir tryggt för valpen.
Förmodligen blir du väckt på natten av valpgnäll. Ta då ut hunden för att kissa den. Valpar är som små barn, de kan inte hålla sig så länge.
Efter ett tag när valpen känner sig "hemma" och trygg i sin miljö så kan man flytta sovstället till den tänkta platsen.
Spring inte runt med valpen till okända hem (släkt, kompisar) den första tiden. Låt folket komma hem till dig istället, men du bör avvakta minst en vecka så att valpen känner sig hemma först.
Han har faktiskt sovit 6 timmar var natt sedan han kom. Utan gnäll. Och utan kisseri. Efter 6 timamr tar vi ut honom då gör han sitt, sedan sover vi ca tre timmar till.
Han får gå ut var gång han ätit lekt eller sovit. Det är inte det som är problemet.
Vi går inte långt, utan håller oss på en trottoar. Men han gnäller nästan hela tiden. Ibland nosar han lite och går lite, sen springer han tillbaka och knäller och vill upp i famnen. Jag vill inte pjåska för mkt, då lär han sig att gnälla ger uppmärksamhet.
Gör som Lena föreslog, ladda fickorna med godis, så han glömmer att gnälla.
Hoppsan, det här är ju skoj!!! Men det är ju så nytt än för valpen.
Det är en stor o konstig värld utan mamman, men det brukar gå över!
ecko var precis likadan i början.. och jag tror att de var för att allting var nytt och läskigt i den stora stygga världen:) men om man bara visar att man finns där för honom och att de ÄR roligt att vara ute så funkar de.. ecko ville gå in direkt förut, men när vi lekte mer med honom (kasta pinnar, bollar och busa i snön) så fatta han att de inte var otäckt utan bara kul att vara ute.. och när han kände sig hemma hos oss och förstod att "här ska ja bo" och när han hade kul ute så förstod han hur de gick till.. Nu får man knappt in honom igen ist;P
Jag har börjat ge godis så fort han kommer till mig :)
jamen det är en bra kontakt övning, göm inte berömmet med glad röst ;-)…
Haha glad röst har jag alltid så fort jag pratar med honom. Min pojkvän skämms lite ibland för att jag kan överdriva då han har gjort ngt bra :)
haha jamen då är det som det ska vara, jag brukar säga har man hund så har man en anledning att vara pajas också :-))))
tycker du ska prova det som Kerstin säger, dom kan alltså vara jättegnälliga ibörjan när allt är nytt. Men det gäller att inte pjåska för då är det kört, så spela pajas och ta med nått han riktigt tycker mycket om =)