Ras val.
(Min kompis har skrivit, då hon själv inte är medlem på iFokus.se, och vill heller inte bli, så hon har skrivit från min)
Hej! Jag har i princip bestämt mig ang. vilken hundras jag vill ha. Men jag vill se om ni tycker detsamma som jag, därför nämner jag inte vilken hundras jag tänkt i detta forum. Jag bor i en stor rymlig lägenhet på mer än 100 kvm, utanför ligger ett bad där många badar med sina hundar PÅ KVÄLLARNA, en gigantisk skog SAMT några ängar. Detta kommer att bli min hund, men mina föräldrar finns där o backar upp mig. Detta är min första hund, och vi har sen tidigare en katt som snart fyller sju år. Hur mysig som helst! Så han behöver vi knappt fundera på när vi väljer ras. Jag vill ha en ganska så lurvig/långhårig hund men den ska ändå inte kräva hela min fritid för att få den fin. Utan det ska räcka ett par ggr i månaden. Jag vill inte ha en för stor hund, en mellan. Jag ska träna och helst även tävla i agility, lydnad o freestyle. Och hon ska inte älska allt o alla, inte som en golden (det är mitt intryck av hur de är! de jag har träffat är så..). Den ska gå att ha lös, och jag vill verkligen inte ha en jakt hund eller en terrier. Jag vill att den ska följa mig vart jag än är, och ska tycka det är kul att lära sig nya saker SAMT tycka det är ganska kul att jobba och lättlärd! Ja det var nog allt, jo jag kommer att gå en långpromenad på ca. 2 timmar per dag, sen blir det en kissrunda på morgonen ca. 20 min, långpromenaden sen efter maten på ca. 20 min o innan läggdags på ca.30 min. Sen självklart träna o allt sånt, ännu mer ute blir vi nog på sommaren!
tycker det låter ganska likt en aussie om du skall upp på tävlingsnivå.
Men en del av den du beskriver är ju tränings/relationsbundet och även beroende på individ typ att kunna gå lös..
≧◔◡◔≦
putt
Border Collie?? =)
shetland sheepdog :P
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
# 0+3
Jag tycker inte border collie, dels är det en vallhund och ts har inte skrivit att hon har intresse av vallning. Sedan är det inte enligt mina erfarenheter en hund som älskar allt och alla.
En lagotto kanske?
Sheltie ;)
varken aussie eller bc skulle jag rekomendera.
#7 för att?
BC kan jag dock förstå…
≧◔◡◔≦
#8 bc och aussie kräver i princip lika mycket
Jag hade inte rekommenderat en vallhund =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 och? skall man träna upp på tävlingsnivå i tre olika grenar borde väl en bruks/vallras vara lämplig?
Aussien känns dock betydligt mer bruksorienterad än BC, och har även fått känslan av att rasen fastnat en del i utställningsträsket också…
Jag undrar hur bruksfolket hinner aktivera sina hundar med tanke på hur extremt höga aktivitetsnivåer vissa verkar uppskatta att dom kräver?
≧◔◡◔≦
#10 tycker bara att ingen av dem passar in på beskrivningen, och det var väl vad man tyckte passade man skulle skriva? Så, inget mer OT nu
Det är stor skillnad på att vilja tävla och att vilja vinna… vill man bara tävla så kan man i stort sett ha precis vilken ras som helst, trots att det är "hela" tre olika grenar…herregud, min 14-åring hade utan problem klarat av det och lite till, han var klar för både freestyle och lydnadsettan och viltspårade… och inte var han av bruks- eller vallras heller.
Tänk om man skulle resonera så i alla hundköp? "Jaså du är intresserad av lydnad, agility och freestyle och skulle vilja tävla, jamen då ska du ha en arbetsmaskin!" Att det sen hade funkat tio gånger bättre med en cocker spaniel och att arbetsmaskinen kommer bli grovt understimulerad och därmed också en "problemhund", det är inte så noga. Att vilja tävla någon gång kanske och att sikta på VM kräver samma typ av hund… eller inte.
#12 Det var så jag menade, som du skriver =)
#8 om du kan förstå BC så borde du kunna förstå aussie också, den ena är brukshund och andra mer utpräglad vallhund. Båda kräver minst lika mycket, bara olika träningsformer.
Men visst kan hon köpa en "utställningsaussie", men det gynnar inte rasen! Och därför tycker jag att Ts ska se sig om efter en annan ras :)
Tack alla :)
får man fråga vilken ras hon funderar på? :) i och med att vi nu har gett olika tips.
En tollare kanske?
Måste dock aktiverad mentalt mycket varje dag, men har en av och på knapp (någor som BC kan har väldigt svårt med) och glada men inte labbe galna :p
hon letar efter ett namn till en sheltie i en annan tråd så tror det är sheltie ;)
#12 Jag kanske tolkade TS krav väl grovt, men för mig innebär tävling = att man vill prestera och inte bara för att vara med i nån enstaka tävling, vidare är inget nämnt om ev. annan aktivering vid sidan om.
Jag har själv inget tävlingsintresse men har en rätt aktiv ras ändå för att jag tränar en hel del och finner stort nöje i själva träningen och inte för att jag vill tävla.
Visst kan man tävla med vilken ras som hellst, jag tolkade inlägget som att hon var tävlingsintresserad och det i sig brukar inte vara vidare "kul" kanske med en ras som inte har vad som krävs för att nå resultat (under förutsättning att det inte är föraren som brister) och så vidare man inte är fast vid en specifik ras för den saken skull.
I slutet är det ju TS som avgör (förhoppningsvis) och lär ju ta reda på vad som passar.
≧◔◡◔≦
putt
Tollare eller BC. Även om jag har läst alla inlägg om hur BC skulle kunna vara mindre lämpligt val, så har jag själv bara goda erfarenheter av BC. Ingen av dom jag känner används till vall. Ändå är ingen understimulerad eller problemhund. Men då används ju också alla jag känner till (7 st) till bl.a agility. Och ingen av dom (tror jag) är hemmahundar om dagarna, utan dom är med på jobbet.
Vad det gäller tollarna så är tre hemma dagtid men används i agility på tävlingsnivå. En är på dagis (med matte som jobbar där) och tävlar på höööög nivå i lydnad. En är familjehund och används inte till något mer än kel och smek.
… och träffar man arbetsnarkomaner som Inte tävlas aktivt med eller på annat sätt hamnat i fel hem men ändå tävlas med, så har man sett både det ena och det andra… bilvallning, utfall, ätande av väggar, stirr-blicken följt av bett… ATT man tävlar gör ju inte en problemfri hund, är vad jag försöker få fram.
En understimulerad tollare (och en arbetsglad och arbetsbehövande sådan - finns ju avvikande individer i varje ras) är en djävulshund. Min omplacering var understimulerad och gav sig på väggar, stenbord och golv. Låg aldrig ned utöver nattens 7 timmar sömn. NU är han underbar, men är man inte noga med hans behov så faller han tillbaka i gamla vanor(så blir det, när hunden fått tillfälle att lära sig lösa problemet själv). Sådana är dem, de lättlärda jävlarna. Får de inte som de vill så hittar de sätt att ändå få sin vilja igenom. Lär sig snabbt vad som lönar sig, även om det inte är vad vi vill.
Och av den "simpla" anledningen är jag noga med att Inte rekommendera en Arbetsmaskin till någon som "vill träna och tävla lite". Det säger inget om personen i fråga, jag menar… även gamla bettan med sin väsk-tax kan anmäla sig till tävling utan problem. De har aldrig tränat bland andra hundar, hunden kan inte vara lös och förstår inte vad den ska göra utan köttbullen framför ögonen, men de KAN fortfarande tävla om de önskar. Inte betyder det att hunden får vad den behöver, eller att det är en arbetsmaskin personen ska ha.
Jag menar, man kan lätt träna en lättlärd hund 10 timmar om dagen utan att den blir trött eller stimulerad. JAG skulle utan problem kunna träna 10 timmar i sträck, jag vet precis hur man håller en så "låg" nivå, men dålig träning intresserar mig inte. Att hålla en godisbit framför nosen och locka den rätt genom livet ger inget i stimulans. Eller så tränar man 10 minuter och låter hunden tänka själv, ger en nöjd hund men Kräver att tränaren vet vad den gör för att få resultat.
Man kan vara ute och promenera dygnet runt, utan att få en stimulerad hund. Det är skillnad på motion och motion, en BC i närheten går flera mil om dagen (och tränas med godis framför nosen ett par timmar) men mår skit ändå. Undrar varför…
Därtill har vi andra behov - näsan först och främst, men så mycket annat också.
Visst, man vill ha en lättlärd hund. Av någon dum anledning så görs kopplingen "lättlärd hund betyder att jag kommer lyckas med träningen!" vilket är reeeent blaha om man inte vet vad man sysslar med. Som nämnt ovan - det ÄR skillnad på träning och träning! Och i första hand MÅSTE man kunna tillgodose hundens behov annars har man problem oavsett hur lättlärd hunden är. Och SPECIELLT om hunden är lättlärd.
Väljer man fel ras kan man då "träna" och promenera dygnet runt alla dar i veckan för att någotsånär hålla hunden på en kontrollerbar nivå, och hundägandet blir inte roligt.
Ursäkta mitt arga inlägg, men jag är måttligt trött på alla som ska ha ARBETSMASKINER för att de vill ha en LÄTTLÄRD hund i tron om att det ska bli enklare så och den lär sig fler tricks. Att hunden sen KRÄVER ordentlig aktivering både för hjärna och kropp och en ägare som verkligen vet hur man tillgodoser behoven på rätt sätt och förstår att man inte bara kan träna någon gång då och då när man känner för det, det är sak samma.
Gud så mycket lättare det varit om folk tänkt till en extra gång innan de agerade. Vill man ha en hund främst till aktivt sällskap, gå lite promenader och kanske lära den en bunt tricks men inte har kunskapen och tiden att hålla på hela tiden så Lovar jag att det skulle gå så mycket bättre med en hund som Trivs med att motioneras på den nivån och Tränas då och då, ibland mer och ibland mindre. Resultatet blir så mycket bättre om man har en, kanske "mindre krävande" hund som får precis det lyxliv den behöver, än en arbetsmaskin som inte är i närheten av att få sina behov tillgodosedda. Då kan man antingen ha en hund som kan momenten och funkar i alla lägen, eller en hund som kan ALLT momentmässigt men som inte funkar på plan eller träning eller i hemmet.
TS vän skiver att hundens pälsvård inte ska ta hela dennes fritid men långhårig ska den vara… här ringer mina varningsklockor - vad händer om hunden är en arbetsmaskin och TS vän inte klarar av att träna den på rimliga tider utan tränar "dåligt" och hunden därför kräver hela hennes fritid för att vara något sånär lugn? Och om hunden därtill får "problem"? Om promenaderna består av utfall och det blir jobbigt med promenader - försvinner dem då?
Men jag menar…. man väljer sina problem själv.
"TS vän skiver att hundens pälsvård inte ska ta hela dennes fritid men långhårig ska den vara… här ringer mina varningsklockor - vad händer om hunden är en arbetsmaskin och TS vän inte klarar av att träna den"
Det TS skrev om pälsvården inte skulle vara krävande, tolkade jag som att hennes fritid inte skulle gå ut på bara vård just för att hon ville hellre lägga fritiden på hundens aktiveringar. Nu har jag läst en gång till och förstår din tolkning bättre. Och du har alldeles rätt i att en rejäl arbetsmaskin kanske inte är det bästa valet om man bara vill testa lite träning och tävlning.
Det är ju skillnad på att träna agility, lydnad m.m. för att man tycker det är kul, i förhållande till att 'arbeta' med hund för att man har ett stort intresse, mycket tid, tidigare erfarenheter och har siktet högt på att tävla på elitnivå.
Scrollade upp och läste TS en gång till. Ser nu att det handlar om första hunden och att det dessutom inte handlar om en 'heltidshund' då det beskrivs att föräldrarna kommer hjälpa till.
Jag bör nog läsa nogrannare nästa gång 
#23 :)
Ska väl tilläggas att det var riktat till "alla" och inte någon specifik person, blir så trött när någon skriver "jag vill ha en lättlärd hund som orkar träna flera timmar utan att bli trött" och svaret blir BC, tollare och liknande krävande raser, när DET i själva verket handlar om Tränaren och inte hunden. Tiden och träningsnivån alltså. Går ju utan problem att få en liten liten Tax att träna flertalet timmar i sträck om man vet (eller inte vet) vad man gör… Superlätt är receptet för det ;)
Verkar som det bara var jag som ville ta åt mig av det du skrev 
Jag vill lära mig och utvecklas. Så även om något är skrivet till ALLA, så tar jag gärna till mig av det som jag känner passar in på mig.
Och den här gången så var det så att jag vare sig läste petnoga eller tänkte hela vägen. Bra att du finns och har ögonen med dig. Bra att jag läser dina inlägg och gärna rannsakar mig själv, så jag får insikt i vad jag redan kan och vad jag kan lära mig mer utav.
Gillar dina inlägg, då dom ofta är kloka och lärorika 
#22 toppen inlägg som vanligt, det blir så sjukt bra när du bara lyckas få ihop allt som man själv bara tänker ;)
däremot vill jag bra tillägga en sak, ang. det här med att skaffa just rätt hund för rätt Människa och inte en specifik ras Bara för att den syns mycket på tävlingsbanorna. Silvia Trkman skriver väldigt bra på sin hemsida där hon förklarar vikten av att välja rätt ras för att lyckas och inte bara ta den hund som syns mest på tävlingsbanorna för att den är Mest lämpad. - för det är den definitivt inte i fel händer!
"Of course, you can’t win WC with a Samoyed. But if winning WC is your goal, you probably won’t win it anyway."
När jag käste inlägget en gång till, så slog Eurasier mig.
En vänlig och glad hund, som inte behöver tokjobba, men är glad att vara med. Är lurvig, men pälsen kräver inte jättemycket vård.