Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6592 ggr
Catta-
0

Anti-skall metoder

Jag tittade på programet "the doctors" häromdagen. Det är ett par doktorer som har en talkshow. Då kom en kvinna och frågade vad hon skulle göra när hennes grannes hund skällde hela nätterna, för hon kunde inte sova då. 
Hon sa att det inte var någon idé att prata med ägaren då hon inte lyssnade. Men i alla fall så började dom prata om olika metoder att få hunden att sluta skälla.
Dom pratade med en veterinär som sa att man tex kunde sätta på ett anti-skall halsband, stänga in hunden i en bur eller operera!?!? "Men operationer fungerar ju inte alltid", sa hon sedan.
Jag blev väldigt upprörd då pga att hon inte sa någonting om att uppfostra hunden att sluta(tex att säga nej eller nått och sedan belöna när hunden gör rätt). Utan hon förespråkade "snabb metoderna" och framförallt att hon föreslog att operera bort stämbanden på hunden var ju helt sjukt!

Jag vill inte ha någon hetsig diskution om detta, jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

Men det är läskigt hur långt folk kan gå för att lösa problemen "snabbt och enkelt"…

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

twinkime
0

Ja det är verkligen sjukt hur várt samhälle ser ut idag.  Hur vissa personer tänker, enklare att välja den snabba vägen att opperera, stänga in i bur eller antiskällhalsband. Varför inte bara träna hunden till att bli uppfostrad rätt?!. Människor är för lata vill att hunden skall kunna allt redan fr början. Ingen är perfekt inte heller hundarna. Tycker det ár hemskt att de sänder ut det pá tv efetrsom dá lyssnar allt fler pá att ta efter de förslagen.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

nagithas
0

Drive in food, drive in coffee, drive in tea. Allting är drive in där borta, du behvöer aldrig anstränga dig för att få en bit mat eller en kopp kaffe eller te du behöver inte ens kliva ur bilen. Det är väl klart att de förespråkar snabbmetoderna, man ska inte behöva arbeta för att nå ett mål, det ska man få serverat mitt framför näsan.

Kan inte påstå att jag är denna person som gör detta, men jag tror jag förstår varför man väljer snabbmetoderna, det är också väldigt fel att använda dem och jag skulle inte göra det. Det används väl kanske i de absoluta nödfall och det enda som skulle få mig att operera bort stämbanden på hunden vore om hon hade cancer eller nått problem med dem.

[Hilo]
0

Jaa, i vissa stater tror jag det är tillåtet att Ta grannens hund, alltså utan tillåtelse från ägaren, och åka till vet. för stämbandsoperation..
Jag såg något om det förr, om det finns kvar vet jag inte. Det var ett tag sedan..
Man blir ju mörkrädd ang. hundhållningen där ibland..

Jenniii
0

Men om inte träning hjälper?

Nu är min hund bara 6 månader, men hon skäller jätteofta. O ofta på saker som inte finns. Vi bor i lägenhet o de e ganska lyhört men som tur är har vi snälla grannar, men hur länge orkar dom lyssna på skällandet? Jag tränar o tränar o tränar henne, men hon skäller ändå. O jag har varit hemma med henne sen hon kom hit då hon va 9 veckor gammal.

Vi har inte testat anti.skall-halsband, men de kommer nog snart.

De handlar inte bara om lathet utan även om hänsyn till sina grannar.

rebz
0

#4 Min lille brukar också göra så. Som tur är bor det bara 2 till i vårat hyreshus, och de har aldrig klagat.
Men, har du testat att avleda henne, typ avbryta henne och kalla på henne så fort hon börjar skälla. Eller försökt lära henne kommandot "tyst"?

Jag har börjat med att kalla på Bino, och numera kanske han skäller till och sen springer han fram till mig för att få belöning. Till slut kommer han nog sluta med skällandet och bara komma fram till mig så fort han hör något. Det gäller ju att vara snabb, om jag ser att han lyssnar så kallar jag på honom. Så snart förstår han att "ljud i trappen = springa till matte". I övrigt försöker jag också träna in "tyst", det går hyffsat ändå. :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Catta-
0

#4 tja.. då blir de ju lite klurigare.. Men jag skulle råda dig att ha lite tålamod då din hund änu är så ung. Nu är inte jag expert på hur man tränar bort skall på bästa sett, men testa och testa så många olika metoder du kommer på, sålänge inte du eller hunden kommer till skada förståds. 
Sedan om du vill testa tex anti-skall halsbandet är det upp till dig.

Hoppas det ordnar sig för dig

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Yezz-an]
0

På vilket sätt har du tränat henne?

Jag hade en skällig Jack Russel. Och jag har ett skälligt 'dagbarn'.

Jag har hittat sätt som jag tycker fungerar.

Ps. Kan säga att det blir värre om jag höjer rösten och säger TYST!

Min helgmatte 'lärde in' kommandot tyst så att hunden skällde istället för att vara tyst  Skrattande

Hon ropade tyst varje gång min Russel skällde. Till slut så skällde Russeln inte om man sa "Skall!" Men Russeln skällde däremot när man sa "Tyst!"

Skrattande Skrattande Skrattande

Eve
0

Jag kan erkänna att jag har problem med att min tik skäller mycket. Problemet är egentligen inte att hon skäller, utan att hon endast gör det när hon blir ensam lämnad.

Hur tränar man på att hon ska vara tyst när man inte är i närheten?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

AnneN
0

Antiskall-metoder finns nog lika många som det finns hundägare, allt beror på hunden som individ och anledning till att hunden skäller.

Jag testade massa olika metoder med min hund men den enda som fungerat och fortfarande fungerar är att helt ignorera henne då hon skäller = inte säga något, inte titta på henne, inte gå och titta vid dörren, osv utan bara helt ignorera och fortsätta med det jag höll på med innan. Hon har gått från att tokskälla så fort det hördes minsta ljud utanför lägenheten till att idag endast ge ett kort skall och ev morra lite om det låter något väldigt mycket i trapphuset (tex då polisen bröt upp grannens dörr kl 4 på natten).

Ofta är skallet en signal till oss i familjen att det är något på G, om vi då reagerar oavsett om det är positiv eller negativ reaktion så ger det hunden vatten på kvarnen för den får en signal om att ni också uppmärksammat att det händer något.

Är det däremot att hunden skäller för att skrämma bort den som är utanför hemmet och personen då försvinner, tex då grannen går in hos sig, så är det ett självbelönande beteende och kan kräva en helt annan träningsmetod som gör att det lönar sig mer att vara tyst än att skälla.

Sedan kan många hundar även ta till detta beteende om de är understimulerade.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

#8 Om hunden skäller då ni inte är hemma så kan jag bara rekomendera att börja om från början med ensamhetsträningen, för då kan det ev bero på att hunden har separationsångest.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ketang
0

Som tur är sverige lite efter i modet som kommer från usa. Där är det vanligt och absolut inget någon höjer på ögonbrynen för. Att ta stämbanden på hundar är rent djurplågeri i mina öron! Vad är då en liten dusch vatten i jämförelse?

[Hilo]
0

#11 Båda handlar ju i grund och botten om lathet så.. (eller okunnighet)

Ketang
0

Ja fast det är en ganska stor skillnad! Att spruta vatten på en envist skällande hund behöver inte handla om varken lathet eller okunnighet. Dessutom är vatten ganska ofarligt om man bortser från att det kan skrämma hunden om hunden är vek. Men att operera en hund anser jag är i värsta laget. Det går inte ens att jämföra!

Maja2
0

#11 Jag tror inte att det beror på att Sverige är efter i modet, utan sverige ligger enormt långt framme vad gäller hundhållning gentemot resten av världen.

Att lära en hund genom att tillföra obehag (tex en vattendusch) är det i och för sig många som praktiserar, men det finns andra metoder som är bättre. En hund LÄR sig inget genom tillrättavisning (tillförsel av obehag) men kan givetvis sluta för stunden. Den har dock inte lärt sig något. Den lär sig av att få fördel av något, dvs belöning av något slag. Det kan vara extern belöning som man tillför, eller självbelöning, dvs som #9 nämner.

Det gäller att lista ut VARFÖR. Är det under/överstimulering? Har jag inte visat tydligt nog hur jag vill att min hund ska agera vid olika tillfällen? Har jag helt enkelt inte LÄRT hunden, utan den har fått ta sig för olika beteenden, tex skällande.

rebz
0

#7 Det värsta man kan göra när det skäller är ju att höja rösten. Då tror dom att du "hjälper till" att skälla. Och om man skriker TYST till hunden när den skäller så är det inte så konstigt att den tror att "tyst" betyder "skall" då det är det du säger när hunden skäller och den lär då in det fel.

Man måste lära in kommandot på rätt sätt ifrån början. Du måste ju lägga till komandot när hunden gör rätt. Som min hund skäller, och sen slutar han för att lyssna. DÅ (när han är tyst för att lyssna) säger jag kommandot "tyst" och någon sekund senare berömmer jag. Jag ska ju inte säga kommandot när hunden håller på och skäller. Och när hunden VET vad tyst betyder så kan man använda det kommandot när hunden skäller. MEN man ska definitivt inte höja rösten eller skrika tyst. Då tyst är ett kommando som ska få hunden att lugna ner sig.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[Yezz-an]
0

Ja men, det vet jag juh Skrattande Det var helg-matten som inte tänkte till Tungan ute

Min hund är hennes 'första' hund. Allt blir inte rätt då, så är det bara.

Nu tycker inte jag att det är någon katastrof att min Russel skällde på fel kommando. Snarare tvärtom, så var det en tillgång vid hundkurser. Vi har vid ett flertal tillfällen praktiskt kunnat visa hur hundägare ofta lär in fel beteende istället för det beteende som vi önskar att hunden har.

Det hade varit värre om min helg-matte hade lärt in obehag (ryck i koppel) vid varje hundmöte istället för att alla hundar smakar köttbullar Flört

Sådant tillrättavisar jag genast. Nu har hon visserligen praktiserat med min hund i två år och jag har skickat henne på flertal hundkurser, så idag finns det inte mycket som jag behöver vägleda henne med. Hon är kanonduktig med min lilla Loppa.

rebz
0

#16 Ja det visste jag nästan. Var av någon anledning tvungen att skriva ut det ändå :P haha. Jaa, det är inte lätt att få saker rätt. Speciellt inte med första hunden.

Härligt att det gått bra :)! Ja det är svårt det där att verkligen tänka till i alla situationer som uppstår. Om man bara "går på känsla" så kan det lätt bli fel, det gäller ju att tänka långsiktigt och ta reda på vad det är för beteende man vill ha och jobba för det.

Jenniii
0

# 5,6,7

Det är en liten Jack Russell-tjej jag har.

Jag har testat att kalla på henne, lyfta upp henne, försökt lära in ordet tyst, nej o sluta vet hon va d de betyder o lyssnar till de i alla situationer utom då hon skäller. Jag har försökt locka henne med leksaker o godisbitar för o avleda hennes uppmärksamhet har även tetsat att ignorera henne helt o att ha henne i knät o klappa henne.. (har nog testat mer, men detta kom jag på i skrivande stund.)

Jag vet att hon inte är så gammal, men frågan e ju som sagt hur länge våra grannar orkar lyssna på henne.

Hon är ute o går mkt o vi kör hjärn-jympa, så hon är inte understimulerad eller överstimulerad då hon även får mycket vila.

[Yezz-an]
0

Det finns risk för att du i din välmening med att försöka få bukt på skällandet, istället har förstärkt det. Men det är ingen fara. En JR är arbetsvillig och snabblärd (vilket också gör att hon snabbt lär sig 'hyss' och felbeteenden), vilket underlättar när man vill lära om på nytt.

Jag ska förklara en del i vad som kan ha varit en positiv förstärkelse i hennes beteende.

Kalla på henne: Kan i en JR-kropp uppfattas som 'kul att jag blir bekräftat av husse när jag skäller'.

Lyfta henne: 'Alltid mysigt med fysisk beröring'

"Tyst" "Nej" "Sluta": Det troligaste är att du sagt dessa ord med en viss irritation i rösten. Då kan det lätt uppfattas som 'Voff' 'Voff' 'Voff'. Av ditt tonläge att bedömma så tror hon alltså att du skäller med henne istället för mot henne.

Ha henne i knät och klappa: 'Skäller jag så blir det mysstund'

Jag säger inte att det med all säkerhet är som jag beskrivit ovan, utan jag säger att det KAN vara så.

Istället för att fokusera på det som blir fel (skällandet i det här fallet), så fokusera på det som blir rätt.

Du kan börja med att hacka upp korv i pytte-pytte bitar. Dennis-korv delar jag först på längden och sen varje lång bit i tre delar till, innan jag hackar ner den i minibitar. Förvara lätt åtkomligt i en skål utan lock i kylen.

Jag antar att hon skäller när någon ringer på dörrklockan. Öppna dörren (du kan stå kvar i själva dörröppningen och bara sträcka ut handen, behöver alltså inte själv ställa dig på utsidan med stängd dörr), ring på, titta inte på hunden, gå lugnt ut i köket och ta fram några korvbitar som du strör ut på golvet. Upprepa 3 ggr. Någon timme senare gör du samma sak. Så småningom kommer du märka att hon börjar snegla mot köket istället för att frenetiskt skälla (ev samtidigt som hon skäller, men huvudet vrider sig ändå mot gott-gott-rummet). Då är det dags att ta hjälp av övriga familjemedlemmar, vänner, kompisar. Be dom ringa på dörren medan du är kvar i köket. Så fort dom ringer på, så låt det regna korv. Även om lillfröken skulle springa till dörren och skälla så kommer hon komma tillbaka tyst till köket för att dörren inte ger henne någon belöning (viktigt då att dörren inte öppnas, utan att det bara är en påringning). Till slut kommer hon tro att dörrklocka betyder 'nu får jag gott-gott'. Vissa ljud spelar jag ibland in i mobilen, spelar upp och belönar när hunden tystnat eller stannat kvar (beroende på vad jag är ute efter).

Likadant kan du göra med att knacka i bordet, skrapa en stol, öppna stänga dörr, röra med en sked i temuggen (vilket min skällde på), eller vad för ljud som hon nu reagerar på.

Så fort hon fattat att dörrklocka = korv i köket, så byt plats för korvutdelningen.

Man kan också träna in att dörrklocka betyder 'lägga sig i hundbäddden, så får jag en leversnitt'. Eller lägga ut en handduk på golvet, eller om du har en dörrtröskel så kan det betyda 'fort springa över till rätt sida av tröskeln, så får jag nåt gott'.

Själv har jag burit iväg en del hundar och lagt i korgen, gett godis och sen öppnat dörren. Men då krävs det också att dom lär sig kommandot 'stanna kvar'. Viktigt är då att man utökar korgläggandet tidigt med att 'först öppnar jag dörre, sen får du gott-gott'.

Finns fler sätt att råda bot på skällande vid oljud, men det här var ett sätt som jag trivs med att öva på.

Lycka till!! Glad