Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 10156 ggr
Rafflan
0

Tips på spår övningar hemma?

Vill ha lite tips på spår övningar man kan göra, både inne och ute.

Dem enda jag kan komma på är ställa 5 krukor på rad, lägga godis under en och sen låta hunden nosa sig fram till vilken.
Och gömma godis på olika ställen, dock är min hund dålig på sök så han letar med ögonen, tips hur jag får honom att leta med nosen välkommnas gärna ;)

SaraC
0

Lägg ett spår ute?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Ta en korvbit, dra den längs golvet genom några rum och sen till ett gömställe på golvet. Sen visar du hunden på ditt korvspår, och hoppas att hunden fattar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaK
0

Bra tråd! Är också ute efter sånna tips.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Rafflan
0

#1 tyvärr långt till närmsta skog och svårt med tillgång till bil…
+ att snart kommer nog snön här och han är dålig på att ta sig fram i snö :P

#2 smart idee, ska prova imorgon :D

#3 då hoppas vi på många bra tips ;)

SaraC
0

#4 Du behöver inte lägga i en skog! Prova lägg, som Vattnadal tipsade om, ett korv eller annat gottisspår ute på lämpligt ställe bara.

När det är snö är det förresten jättekul att gömma gottis i snön på ett mindre område (beroende på hund och snömängd) och låta hunden leta.

Rafflan
0

#5 inne i villaområden är det människor, hundar, bilar och annat som stör när man går spåret + katter som korsar spåret (om man lägger på gården), och människor och annat som rört sig där dem senaste 2 dagarna. Och när man lär hunden spåra så är det bra om man är på ett ställe där det är troligt att ingen korsat vägen dem senaste 2 dagarna för då är människo doften ganska stark, vilket är ju att föredra då min redan har lite svårt att fatta att han ska spåra ;)

Jag lägger inte riktiga godis spår (där det ligger fler fodisar längst spåret) då hunden kommer gå på godis lukt och inte människo lukten, men drar jag godisen på golvet som hon beskrev blir det ju bara som lite aktivering inomhus ;)

Jag har försökt få han att söka i snö då han ÄLSKAR att gräva i snö, men tyvärr sket han i godisen då han inte hittade den (korv och köttbullar)
Han ger lätt upp om han inte hittar :P

Vi skulle ha gått en spårkurs här i höstas, men den blev tyvärr inställd, så får anmäla mig till nästa ist ;)

SaraC
0

#6 Fast precis som du säger så blir det precis samma sak som inne. Då stör du ju lika mycket inne som ute?

Om han tycker det är kul att gräva upp det han får korn på kan du kanske gräva ner saker ute? Alltså istället för att bara slänga ut en massa godis på marken, som brukar vara ett populärt tips, så kan du kanske gräva ned godis en liten bit ned? Och när det är snö kanske du kan skotta/röja bort lite snö på ett litet område och sedan låta honom leta?

Gillar han att spåra så prova gärna lite andra former också, vilt eller blodspår till exempel?

Rafflan
0

#7 nej, asså jag vill inte göra godis sök ute, det är det jag menar ;)

Det är ju det som är problemet, godisarna sjunker ju ner lite så han får liksom böka eller gräva efter dem och då ger han upp då han inte hittar dem, men gräva för sitt egna höga nöjes skull tycker han om ;)

Det där med skotta upp ett område ska jag komma ihåg, vi skottar ju framför trappen så där kan vi ju köra :)

Han använder gärna nosen, men har ännu inte fattat sök grejen och förlorar lätt focus, därför ska jag gå en kurs för att få lite tips ;)
Blod ska jag också köra, är han duktig ska han ev användas åt pappas sjuklag ifall dem råkar skade skjuta ;)

tsset
0

För att få "bukt" med sök"problemet" - släck lampan!

Hundar som inte är vana vid att använda nosen för att hitta något använder gärna synen då de är vana vid det ("var tappade matte godiset?") och ger sig snabbt när de inte ser det de letar efter (helt enkelt för att det "inte finns", de vet ju inte att det finns något där då de inte har näsan "igång" och alltså inte känner doften).

Ett enkelt sätt att få hunden att börja använda näsan är att helt enkelt lägga ut lite godis på golvet, gärna när det är riktigt mörkt ute eller i ett rum som inte har så mycket ljus utifrån, och låt hunden se att du håller på med något. Släck lampan och be hunden söka, säg varsågod eller hur du nu vill göra/gör. Nog för att hundar ser bra i mörker också men precis efter själva skiftet mellan ljust/mörkt så är inte synen det bästa att använda sig av för att hitta något.

Gör detta ett par gånger, och när du märker att din hund "dragit igång näsan" kan du försvåra genom att dra ned på mängden, lägga bitarna på lite udda ställen, göra det ljusare i rummet… Det brukar inte vara några större problem med att få hunden att söka när de väl "aktiverat" näsan, även om de självklart inte är dumma utan använder synen sista biten om de sett godiset eller om godiset är gömt för synligt (det är ju otroligt dumt att kosta på sig att använda näsan om man redan hittat vad man letar efter).

Du kan göra precis samma sak ute också om du vill, och då förslagsvis i lätta miljöer först så din hund inte behöver kämpa för mycket i början, öka hellre sakta men säkert svårigheten så hunden känner att den får betalt för sin ansträngning.

Och när du väl har fått igång "den här näsan" kommer spårandet bli mycket lättare också. Själv har jag aldrig utgått ifrån att det inte ska finnas någon människodoft de senaste två dagarna, har hunden näsan igång så kommer den reagera om den "springer på" en annan doft än den som är allmänt/generellt i miljön. Dessutom är dofterna olika starka osv och ett nybörjarspår ligger ju oftast inte så länge = oftast "senaste" doften. Men det gäller att kunna läsa sin hund!

Det viktigaste är att du ser till att hunden får Rikligt med belöning för att den slår på näsan, det måste vara värt att använda nosen och belöningen måste komma snabbt för att hunden inte ska ge upp! Därför är det bra att släcka lampan - möjligheten att se godiset försvinner och hundens "enda" val blir att slå igång näsan och Jobba med den. Och detsamma gäller de kommande spåren - se till att de blir korta i början så belöningen kommer snabbt!

Rafflan
0

inga fler tips?

Nicolew
0

**För liten hund:
**1. Till mina små hundar brunkar jag ta en toarulle, lägga en korvbit i och vika in båda kanterna.
2. Ta några korvbitar eller något din hund älskar. Låt h*n sitta bravid dig medans du lägger dig på mage. Lägg sedan ner i det här fallet korvbitarna under ditt huvud och täck det med armarna och lägg huvudet för. (Dålig på förklaring, men hoppas ni förstår). Säg sedan varsågod till din hund och låt h*n hitta en väg in till godiset.
**För stor hund:
**1. Ta ett tomt mjölkpaket eller liknande och lägga några korvbitar i, sedan klippa ut lite mindre hål, men ändå så pass att korvbitarna kan ta sig ut. Gör det inte för lätt med stora hål!
2. Ta några korvbitar eller något din hund älskar. Låt h*n sitta bravid dig medans du lägger dig på mage. Lägg sedan ner i det här fallet korvbitarna under ditt huvud och täck det med armarna och lägg huvudet för. (Dålig på förklaring, men hoppas ni förstår). Säg sedan varsågod till din hund och låt h*n hitta en väg in till godiset.

_Jag tycker det är riktigt kul att se mina tre hundar leta korv tillsammans eftersom var och en tävlar mot varandra.
_
Detta är lite utav det jag brukar göra med mina hundar då vi inte leker eller tränar vilket är vanligast.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com