Hundar iFokus

Hundar

Etikettsajten-och-ifokus
Läst 6833 ggr
Amstaffen
0

Kamphundar.ifokus.se ?

Jag är ju både en såkallad kamphunds ägare och en älskare, därför undrar jag om nån mre skulle vilja ha en sådan sajt? Det är ju isåfall inte en sajt för bara Amstaffer som jag i detta fall älskar mest av alla kamphundar osv utan för alla hundar som "ingår" där.. Kan själv inte göra den då jag är under 18 år.

Ricko
0

Ja det skulle vara skoj!

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

AnneN
0

Kamphundar tror jag skulle bli lite missvisande då många anser att kamphund är en hund som används i kamp, hellre i så fall namnet kamphundsraser så det visar att det handlar om raserna inte om de hundar som anänds till kamp.

Jag skulle gärna bli medlem i en sådan sajt.

Om du är intresserad av att starta den så kan du läsa lite om vad som krävs för att bli Sajtvärd och hur man ansöker här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Amstaffen
0

#2 ja det har du rätt i.. Men om det är Kamphundar.ifokus eller Kamphundsraser.ifokus spelar ingen roll för min del ;)

Amstaffen
0

#2 Ja det låtte ju bra dom där reglerna dock är jag under 18..

Mischa
0

Instämmer med #2

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

Jag är intresserad, men som sagt, håller med AnneN om namnet.

Kamphund för mig är en hund med bra arbetsvilja och en hårt arbetande hund..
Ingen dödsmaskin som dödar allt i sin väg..
Så helt klart!

Få lite stöd för alla som haft kamphundsraser, få andra att se hur det ligger till.
Bra ide!

[jakke94]
0

hade också gillat det, och hade kunnat vara en mederbetare då jag har ganska mycket erfrenhet av bullterrier och engelsk amstaff, och även lite om amstaff.. men är ej 18 så kan bara vara Medarbetare isåfall :P

Rafflan
0

Är det inte så att min vill få bort benämningen "kamphundar" som är rasrelaterat? vore väl ganska dumt att göra en sida för vissa raser med den namnet? :P

[Hilo]
0

#8 Det ÄR ju kamphundraser.. Varför är det dumt att upplysa allmänheten om den riktiga meningen med ordet? Glad

Det är skillnad på kamphund och kamphundsraser..

Royalz
0

Jag är verkligen intresserad av en sådan sajt :)

Rafflan
0

#9 jag tyckler iaf det är fel namn, det var länge sen dom hundar som användas som sällskaps hundar var kamphundar (iaf hopaps jag det är så för dom felsta). Jag menar rottweiler har ingen speciellt namn även fast det är en svårare ras.

Tycker samma om dom så kallad "kamphunds raserna", dom är en mer krävande ras men inte kamphundar för det, förhoppningsvis har vi kommit så långt med våra sällskaps hundar att vi försöker avla bort det mesta av kamplusten.

AnneN
0

#11 Rottweiler räknas väl som bruksras, precis som bla dobermann & schäfer?

_**/Mvh Anne

Rafflan
0

#12 jepp, men både rottweiler och doberman är ju aningen krävande hundar än tex en schäfer.

[Hilo]
0

#13 Schäfer kräver en hel del de också. Så något stor skillnad på dobermann, rottweiler och schäfer ser inte jag..

Varför avla på den kamplusten de har?
Idag innbär inte kamplusten, just längtan efter blod, för att dra det rakt över.
Utan att införa den nya meningen till människor som tror att alla hundar med tjurskalle är hetsade mördarmaskiner..
Utan hundar som änskar sitt jobb..

Oj, svårt att förklara.
Tror det var Zebben, som skrev så bra för länge sedan vad en kamphund var för denne..

Sen som AnneN skriver så är varken rottweiler, schäfer eller dobermann räknade som sällskaphundar, utan brukshundar.
Hundar som arbetar..

mealily
0

om kamphundar fanns som sajt så kommer jag helt klart vara där, jag är helt såld på amstaffs och bullterriers :)
ang. namnet, det är ju ursprungligen kamphundar, vad annars ska man kalla sidan? staffarochbullar.ifokus.se? Nej kamphundar tycker jag låter bra.

[jakke94]
0

#15 + det finns både tosa, shar-pei och oliak bulldogar som är forntida kamphundar också :P så det namnet hade ej passat :P

mealily
0

haha i know, men tog bara dom vanligaste som exempel :3
man kanske borde göra en sida för varje slags kamphund. Eller låta hundar.ifokus stå för alla sorter.

men wth, om bichons får en egen sida ska dom underbara kamphundarna också få det. ^____^

LinaK
0

#17 vadå menar du att bichons inte är underbara hundar? Flört tänkte bara på det sista du skrev.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JenD
0

JAAAAAAAAAAAA till en sån sida :) Håller dock med AnneN om namnet :) Kan bli missvisande annars

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lucky-13
0

ja det kan ju vara kul, bara det inte handlar om hur man tränar sin hund i kamp osv… vilken hund som helst kan bli en "kamphund" om man tränar den till det.

mealily
0

#18, ingenting alls emot bichons! :o Tycker bara om dom får en sajt är det väll lika stor rätt kamphundarna får det :)

Kaye
0

Kamphundar tycker jag låter lite missvisande, som många andra säger. Varför inte något som typ Bull-och terrier raser eller likande? Eller möjligtvis kamphundraser isf Tungan ute

[Hilo]
0

#22 Kamphundraser är redan givet, som många i tråden redan sagt Glad

JenD
0

Jag kan gärna vara Medarbetare om det behövs och jag får en "utbildning"

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Tixy
0

Jag kan mycket väl tänka mig att vara Medarbetare, om det skulle behövas. :)

Ricko
0

Ingen som skulle kunna starta själva sajten? Skulle gärna blivit Medarbetare som många andra också skulle tänkat sig ;)

mealily
0

Måste man vara 18 år för att vara Medarbetare? :o
Annars paxar jag en plats ;>

Ricko
0

#27 Ja det m[ste man.

mealily
0

ajdå, haha :]

Taci
0

#28, det måste man väl inte? Jag vet mängder av Medarbetare som är under 18.

Ricko
0

#30, nej inte som medawrbetare nej, jag trodde hon menade att lixom skapa en iFokus sajt. L'ste inte noga..

Taci
0

#31, ok :)

Sedan är det väl så att man kan inte direkt "paxa" en plats, då det är sajtvärden som väljer sina Medarbetare :)

Ricko
0

#32 Japp Flört

Tixy
0

Medarbetare behöver inte vara 18, däremot sajtvärden.

mealily
0

Ingen som har lust att skapa en sån sajt? Skulle ju antagligen vara uppskattad av många :)

Ricko
0

Tycker och undrar som #35

Tixy
0

Jag har ingen möjlighet förrän i början av nästa sommar.

destroyed
0

varför kan inte alla vara på en och samma sida? Förstår inte grejen med att ha rassidor..

[Hilo]
0

#38 Ras/gruppfantaster?

destroyed
0

Då kan vi ju ta bort hundar iFokus och bara köra på rassidor. Det som en person med en ras har problem med har ju en annan kanske som inte har den rasen. Jag tcyker det räcker nu

Ricko
0

Sager som #39, sen sa kanske inte alla alskar hundar men kanske anda har en ja som det nu handalr om Kamphund eller bara alskar den gruppen hundar.

Ricko
0

Eftersom sheltie , jrt m.m har fatt en egen sajt tycker jag kamphundsraserna ocks[ kan fa det. Sen dom som inte gillar det beh;ver inte vara inne p[ den, det h'nder v'll inget om man g;r en till iFokus.

destroyed
0

42# att de startades är samma sak som det här emn nu är de startade, då går dte inte att göra så mycket åt det nu. Som sagt varför skiter vi då helt enkelt strunta i att ha hundar och kör på rasgrupper i fokus. då blir det 10 stycken eller skaffar över 300 så att alla kan få ha sin ras.

Som sagt tycker det är onödigt. Det finns kanske 12 personer i den här tråden som skulle vilja ha en sån. det var lika många på bichon och där är det inte så mycket aktivitet. Visst gör som ni vill tycker bara att det är onödigt att ha en hundar om alla gör rassidor för sin ras istället

Tixy
0

Visst, det kan vara väldigt mycket för egna raser. Det kan jag hålla med om. Men då bör man inte ta bort hundar, blandrashundar, kennel, bruks, vall osv, utan snarare dom olika rasforumen. Sedan är det väl lättare att hitta andra med samma ras på ett rasforum än på ett samlat forum.

destroyed
0

44# jo men ändå så envisas folk med att göra nya sidor med nya raser när det är tre aktiva efter några veckor. Varför inte göra som Taci gjorde, en hel tråd med Eurasier och fråga vilka som hade den rasen så man kan samla alla. Kanske ta msn och chatta om man nu vill det om rasen. Det finns jättemycket annat man kan göra än att bara skapa sajter.

cupcakes
0

Vill bara smått påpeka att den här sidan som några (och även jag) vill ha inte är en rassida på samma sätt som sheltie och bichon m.m eftersom det är en grupp raser - inte bara en ras…

SaraC
0

Jag tycker inte att det är negativt med sajter för vissa typer av hundar. Det finns hur många hundforum som helst, men det finns inte alls lika många, om några alls, forum för till exempel Bichon. Det lockar medlemmar som inte skulle valt att vara medlemmar på ett rent hundforum. Ser det på min sajt, vi har flera medlemmar där som inte är medlemmar här på Hundar.

Sedan spelar det ingen roll om vi inte tycker att det ska startas en särskild sajt, eftersom det är iFokus-gänget som bestämmer vilka sajter som ska finnas.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MinAmstaffNero
0

Ja det skulle jag verkligen vilja! Älskar "kampisar" och är ägare till en sådan :))) Men kan tyvärr inte göra sajten då jag ej är 18 ännu.. Haha åldersgränsen verkar stoppa alla XD

//MinAmstaffNero

pippa__
0

Är över 18 men har tyvärr inte tid…Är man tillräckligt seriös så tror jag att man kan få Starta en sajt trots att man inte är 18, gäller bara att ha bra argument. =)

LinaK
0

destroyed, du behöver ju inte vara inne på dessa "rasforum" om du inte vill. Det är ju valfritt att klicka sig vidare eller hur?
Du själv är ju rätt aktiv på bichon.ifokus tycker jag?

#46 Vill bara påpeka att Bichon inte bara är EN ras, det är flera raser.

#47 Eros, där slog du huvudet på spiken eller vad man säger Flört

Och ni som klagar på dessa rasforum, Det är valfritt att gå in på den sajten, dessa sajter är till för dom som är intresserad av en specifik ras eller raser.

[lillajessi]
0

Hur går man till väga då? Hur mycket tid krävs det egentligen?

Någon som vet?

AnneN
0

#51 Här kan du läsa lite om att vara värd på iFokus.

Hur mycket tid som krävs är olika beroende på hur mycket tid man själv känner att man kan ge, en del kanske bara kan 1 timme om dagen medan andra som tex jag som är arbetslös har betydligt mycket mer tid över och kan sitta ibland hela dagar. Har man då en sajt där det är mycket aktivitet men känner att man inte hinner med allt själv så kan man ta in Medarbetare (kan man även annars)

_**/Mvh Anne

[lillajessi]
0

Jag har ju en del tid över så behövs en Sajtvärd så kan jag nog fixa det utan problem. Skelle visserligen uppskatta en Medarbetare eller två :) Någon sugen?

mealily
0

Ja!

[lillajessi]
0

Kul!

Om ingen annan väldigt gärna vill ta sig an uppgiften så skickar jag in en intresseanmälan imorgon :) Vill ytterligare någon hänga på så är det bara roligt. Kan behövas lite hjälp (särskilt i början) sen är det ju bra att kunna bolla ideér med andra än sig själv :)

Jättekul mealily!

mealily
0

Okej :]

Ska kolla upp lite mer vad det innebär att vara medhjälpare ^^

[lillajessi]
0

Gör så :)

mealily
0

Hm, hittar ingenstans där det står något om Medarbetare. Är jag helt blind eller står det någonstans :D? Eller nån som kan förklara? :)

[lillajessi]
0

Framförallt hjälpa till med sidan, vara "närvarande" på forumet och kanske vara med och påverka saker som artiklar på sidan och dyl.

mealily
0

åh, okej. Men det låter ju finemang :)

AnneN
0

#55 Jag kan gärna hjälpa till iallafall så där i början om du vill ha hjälp av någon med erfarenhet av att starta sajter. Glad

_**/Mvh Anne

[lillajessi]
0

AnneN, tack snälla! Jag behöver all hjälp jag kan få i början. Supertack!!!

mealily
0

Åh, vad roligt att det blir en sida för kamphundsraser! Glad

MinAmstaffNero
0

Jag är gärna Medarbetare! Shit vad roligt med en kamhundssida, tror jag kommer vara mest aktiv på den.

[Hilo]
0

Jag kommer bli medlem :D

Royalz
0

Är det helt klart att denna sajten kommer bli? :)

JenD
0

#55 Jag är mer än gärna Medarbetare om det behövs!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

mealily
0

Jag hade första tjing på Medarbetare faktiskt :<< haha.. ;D

SaraC
0

#66 iFokus ska godkänna idén och sajtvärden innan det blir klart att en sajt kommer till.

JenD
0

Läs #24 ;) Behövs väl mer än en ändå kanske :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Royalz
0

Jag tycker att dom som ska vara Medarbetare ska ha kunskap om rasen och gärna ha en själv så man kan få hjälp av personer som är insatt i rasen/raserna.

Inte bara att man tycker om rasen jätte mycket utan att veta ett dugg.

Så tycke jag iaf :)

[lillajessi]
0

Ingenting är klart ännu. Jag ska skicka in en intresseanmälan just nu :) Sen får vi se! Förhoppningsvis går det igenom. Självklart är det ett plus med fler Medarbetare :)

[lillajessi]
0

Nu har jag skickat iväg en intresseanmälan både här på iFokus och via min egen mail, så förhoppningsvis vet vi vad som händer inom några dagar :) Håll tummarna nu gott folk!

JenD
0

Tycker oxå kunskap inom ämnet självklart är viktigt så man har något att tillföra :)

Woho spännande can't wait!!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Mischa
0

Jag skulle nog kunna tänka mig att vara Medarbetare.

Äger en renrasig apbt.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#75 Åh vilken kennel?
Inte sett så många äkta apbt.
Vart är den reggad?

Nyfiken på om det är en riktig apbt eller en Am.staff reggad i SKK.
Frågar bara, inget illa menat eller så Glad

MinAmstaffNero
0

#71 jag har ju en och är insatt i rasen så jag tror inte det skulle avra nå problem för mig iallafall :)

MinAmstaffNero
0

#71 jag har ju en och är insatt i rasen så jag tror inte det skulle avra nå problem för mig iallafall :)

MinAmstaffNero
0

Mischa
0

#76 något kennelnamn finns ej.

hon är ren pit och BFKC reggad.

ser inga problem i att du frågar…

≧◔◡◔≦

MinAmstaffNero
0

Oj blev 3-dubbelt :O

Mischa skulle du kunna visa en bild?

Mischa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sure, hade ingen helkroppsbild tillgänglig, men hennes trut och "offerlammet" kan ni få se.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#80 Skönt, hehe,
Vissa blir stötta och tror att man tror att de ljuger.

Snygg tjej du har där!
Jättehärlig färg Kyss

MinAmstaffNero
0

(2# Jätte snygg tjej du har ;)

Mischa
0

Tackar!

Jo, jag har också stött på att folk blir griniga för att man frågar, men då har dom också ingen härstamning på sin så kallade "pitbull" eller ens vet att rasen skall vara stamboksförda så det kanske inte är så konstigt Oskyldig

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#85 Ja, det blir lite Am.staff och apbt är exakt samma ras med olika namn..

Vart kommer hon ifrån då?
Är hon import?

(passar på att fråga eftersom du inte har något emot det) Oskyldig

Mischa
0

#86 jag räknar det inte som samma ras även om dom varit det ursprungligen.

Hon är svenskfödd, dock är hon en omplacering så jag har bara haft henne som vuxen.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#87 Nej, inte jag heller..

Ah okej.
Men coolt ändå tycker jag..
Finns ju inte många äkta apbt i sverige..

Mischa
0

#88 nä, jag har märkt att det inte gör det :D

Varenda människa jag frågar om vart deras "pitbull" är stamboksförd eller vad den är efter för linjer ser ut som ett frågetecken i ansiktet.Foten i munnen

troligtvis kommer det in fler, då många ser möjligheten med att importera men där gäller ju likaväl att hålla huvudet kallt och veta vad man gör.

≧◔◡◔≦

MinAmstaffNero
0

Säg gärna till såfort du vet om du fårr godkännande och när man kan börja gå in påden osv. dom måste väl fixa en header m.m innan också? Somsagt är jag jäääättte gärna Medarbetare man måste väl inte bara vara 2st? man kanske kan vara 3-4?

[Hilo]
0

#89 Absolut. Kul med en (riktig) apbt-ägare med huvudet på skaft Glad

Kaye
0

Mischa: Hon är så snygg så det värker i hjärtat, men det har jag sagt ca tusen gånger nu säkert. Tungan ute

Sedan finns det även folk som envisas med att alla muskelhundar är pitbull. Ett exempel är en kompis till mig som gång på gång säger att Skillz är en pitbull… undrar om han sitter och trycker på en stamtavla åt mig?
Eller folk som frågar om det är en pitbull jag har och jag svarar nej. Jooodå, det är det visst det, det syns ju.
Lite allmänt babbel sådär bara.

Mischa
0

#92 tack vännen, skillz är minst lika snygg.

Att man har en ren pitbull får jag gång på gång höra att det syns utseendemässigt ex. på öronen eller att min vovva är en blandras för hon har en spetsig näsa :D

≧◔◡◔≦

[lillajessi]
0

Hej allihopa! Hoppas någon ser detta.

Jag har en fråga till er: var tycker ni att man ska dra gränsen för vad kamphundsraser är?

American Pitbull Terrier

Am. Staff

Eng. Staff

Bullterrier

Am. Bulldog

Eng. Bulldog

Dessa är väl de självklara…

Men hur ser ni på Dogo Canario och dogo Argentino och tosa?

Tycker ni de hör till?

AnneN
0

#94 om raserna har använts mycket i kamp och då under någon period även avlats för just det så tycker jag absolut de kan vara med, även sharpei

_**/Mvh Anne

Zvintos
0

#94: Varför har du skrivit både eng.staff och staffordshire bullterrier?
Det är ju samma ras. =)
Eller är det möjligen någon annan du syftar på med eng.staff?

[lillajessi]
0

96#  Blev fel i farten!

är osäker på huruvida dodgon använts för kamp eller ej… Någon som vet?

[lillajessi]
0

menar både dogo argentinon och canarion!

MinAmstaffNero
0

Dogo argentino tkr jag ska iallafall finnas med.

[lottaeriksson]
0

#94 Tosa Inu bör också finnas med, den har ju liksom Pitbullen etc också avlats fram i syfte till kamp Glad

[lillajessi]
0

Ok ok…

Då är argentinon, tosan och shar pei given.

Men hur känner ni iför canarion?

mealily
0

Canarion är ju kamphund, så varför inte? :)
Tycker även Ca De Bou / Perro Dogo Mallorquin ska vara med!

[jakke94]
0

tycker ej dogo är en kamphund! det är en storviltsjägare! .. sen har den kanske använts i kamp pga av dens styrka och mod, men tycker inte man ska se den som en kamphund :P

tycker alla #94 nämner + tosa och shar-pei ska vara med :P det är dem jag känner till iaf

[lillajessi]
0

Visserligen är dogo i dagsläget vakthund. Men den är ändå korsad med raser som tex: bullterrier för att få egenskaper som mod och envishet.

Så jag tycker nog den ligger på gränsen iallafall.

[lillajessi]
1

om jag inte missminner mig så har den även korsats med eng bulldog

Mischa
0

#101 dogo/presa canario är för mig liksom dogo argentino enbart vaktmastiffer med jagande/vaktande/gripande på både vilt och boskap.

Att dom troligtvis har hamnat i arrangerade hundslagsmål i brist på annat tycker inte jag säger något.

Då är det en drös fler raser man ska dra in typ kaukasisk ovtjarka, akita, ambull etc. etc. då väldigt många hundraser mycket väl kan ha brukats till annat än sitt huvudsakliga ändamål eller har innehåll av både levande och utdöda fightande raser.

Tosan är däremot självklar, då det fortfarande är tillåtet i japan och det arrangeras hundslagsmål "öppet".

Det är dock skillnad i "västerländska" tosor och japanska.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

#104 skulle mer säja att det är en storviltsjägare på vildsvin och annat :P

jo den har vissa kamphundar i sig.. men har mycket annat också:
spansk mastiff
grandis
eng. bulldog
bullterrier (dock lite, då dem råka använda en döv)
boxer
pyrneneisk mastiff
Pointer
irländsk varghund
dogue de bordeax är dem raserna den har i sig :P men eftersom den tillhör "jakthund" enligt fci och skk tycker jag vi också ska räkna den som det :P

[lillajessi]
0

Om alla är överrens så räknar vi bort bägge två :)

Mischa
0

#107 är det dogon vi snackar om sägs den äver härstamma från den utdöda fighting dog of cordoba.

≧◔◡◔≦

[lillajessi]
0

Jag läste det oxå. Vill mest veta vad majoriteten tycker om det nu skulle bli en kamphundsraser iFokus :)

Linnea
0

#43 se bara så många hästsajter det finns, varav flera är rassajter. ridsport är nog ändå den som har mest medlemmar och mest aktivitet även om de andra också besöks otroligt mycket. jag och många andra är aktiva på både ridsport, dressyr och någon rassajt tex. man kan vara aktiv på flera samtidigt, folk kommer knappast att överge hundar bara för att de får en rassajt..

Skynda långsamt så går det fortare.

[jakke94]
0

#109 inte enligt deras rasklubbs hemsida där jag läst och lärt mig :P

Mischa
0

#112 rasklubbarna kan vara både si och så med att skriva information, vissa rasklubbar vill heller inte att deras ras skall förknippas med något illegalt eller liknande och kanske inte skriver ut sånt som kan ge fel bild.

Plus att man säkert inte kan bekräfta vad som egentligen varit med i mixen  från början.

den utdöda fighting dog of cordoba är resultatet av dom påstådda raserna i dogo argentino.

≧◔◡◔≦

[lillajessi]
0

Ni som röstar för och emot kan väl skriva det. Så ser vi vart vi hamnar helt enkelt :)

Ricko
0

Nån som vet om det kommit nån Kamhundsras sida(ifokus)?

AnneN
0

#115 om det har gjort det så får det inte berättas om det föränns den blivit lanserad

_**/Mvh Anne

JenD
0

Finns det ingen inside information än?! :P

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

AnneN
0

#117 i så fall får du fråga personen som tänkte starta sajten via PM för det får inte skrivas om nya sajter öppet på forumen innan de lanserats.

_**/Mvh Anne

JenD
0

Okej :)

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

[lillajessi]
0

Hej allihopa!

Tyvärr måste jag meddela att det inte blir någon sida för kamphundsraser då KerstinP (sajtvärd här på hundar) motsatt sig detta. Dessutom var jag fanatisk pga en dikt på min sida…ja det är skrattretande helt enkelt..

Tyvärr blir kamphundsägare återigen diskriminerade.

Må väl allihopa!

Taci
0

#121, något överdrivet att påstå att kamphundsägare återigen blir diskriminerade ^^ Kanske Du blivit diskriminerad, det vet jag ju ingenting om, men att dra alla kamphundsägare in i detta kändes konstigt ^^

SaraC
0

#120 Helt onödigt att hänga ut Kerstin på det viset då det är iFokus-killarna och ingen annan som beslutar vilka sajter som ska få startas och inte. Är man inte nöjd med deras beslut ska det diskuteras med dem och inte öppet på sajter.

[lillajessi]
0

tycker de som var intresserade hade rätt att få veta. och jag tycker inte att det är att hänga ut någon. Det var ett beslut som grundades på hennes godkännande, kan man inte stå för det öppet så är det dåligt.

Vidare anserjag att det är rätt uppenbart att det är diskriminering när det finns så många andra grenar till hundar. Bichon, vallhundar, brukshundar mfl. Men kamphundar accepterades inte?

Inget att diskutera ens…

destroyed
0

122# håller med… helt onödigt!

Taci
0

#123, det är väl inte diskriminering av kamphundsägare för det? Killarna på iFokus kanske inte tycker du är lämplig helt enkelt?

SaraC
0

#123 Nej, det är inte schysst att citera andra på det här viset utan att först fått tillåtsele, men det kanske du fått av Kerstin? Det är dessutom förbjudet att ta upp innehåll ur privata diskussioner av den karaktären öppet i forumet.

Nej, det går inte att diskutera eftersom ingen här har en aning om vad iFokus-grabbarna grundade sitt beslut på.

Rafflan
0

Asså, hundar är ju allmänt, vallhundar är väl för dom som vill lära sig valla träna och sånt (?) och bruks är väl för att man ska kunna lära sig om bruksgrenar osv, men bichon fattar jag inte, är det stor skillnad på dem och vanliga hundar eller?

Jag tycker att då det inte är så stor skillnade på hund och hund beroende på ras är det lite onödigt med massa ras sidor, men det är min personliga åsikt ;)

[lillajessi]
0

och VAR har jag citerat någon??

Läs igenom igen och säg mig var.

Ett citat är ett exakt återgivande av vad någon sagt, men du kanske inte visste det?

[lillajessi]
0

127: många som är emot rassidor. kan till viss del förstå varför…

men jag tog det som att det inte var någon slump just att kamphundar skulle få nej.

[jakke94]
0

tycker att det att dem som var intresserade av denna sajt har rätt att få reda på varför kamphndraser.ifokus inte lanseras.

väldigt synd att sajten inte lanseras, tyckte det skulle bli roligt och förstår inte varför då det finns både Jack russel terrier, bichon m.m här på iFokus..

Taci
0

#128, förlåt men sättet du just skrev på tycker jag bevisar alldeles ypperligt att du inte verkar vara en lämplig Sajtvärd. Är man så dryg så förstår jag att ifokus-grabbarna inte vill ge en det förtroendet.

SaraC
0

#128 Ursäkta ordvalet, formulerar om det till referat, så blir det korrekt och så förstår du vad jag menar.

Tyvärr måste jag meddela att det inte blir någon sida för kamphundsraser då KerstinP (sajtvärd här på hundar) motsatt sig detta. Dessutom var jag fanatisk pga en dikt på min sida…ja det är skrattretande helt enkelt..

[lillajessi]
0

Jag skulle visserligen kunna sitta och pma allihop…men jag tyckte det var enklast såhär.

dessutom var det inte meningen att dra igång nån diskussion utan tvärtom få avslut på tråden. Så alla vet, så ingen undrar.

SaraC
0

#133 Om du inte ville ha en reaktion hade du helt enkelt bara kunnat tala om att det inte blev någon sajt.

[lillajessi]
0

Att den inte blir av och varför tycker jag fortfarande att de intresserade hade rätt att få veta. Jag vet själv inte varför den inte blev av. bara att det fanns goda argument för det.

Inget att bråka om. Tycker det var synd bara.

[lillajessi]
0

men jag ska tänka mig för nästa gång…så ingen blir "upprörd" :)

SaraC
0

#135 Men varför i hela friden skriver du då att den inte blev av pågrund av att Kerstin motsatt sig detta!?

Om du sökt som Sajtvärd har du väl fått ett svar från iFokus om varför de inte vill starta sajten?

[lillajessi]
0

ja. och det berodde på ovanståendes "argument" som tydligen var bra. men något konkret att gå på fick jag inte.

nu får ni som vill diskutera vidare, jag lämnar diskussionen då jag är färdig med den.

Ha det gott!

Kaye
0

tråkigt att det inte blev någon sajt, men vi behöver inte få offermentalitet för det. Flört

Hundar eller Blandrashundar funkar väl lika bra för oss också? :)

LinaK
0

#127 Du behöver inte vara inne på Bichon iFokus, det är helt frivilligt. Jag startade den sajten eftersom det finns mycket att diskutera om när det handlar om dessa raser. Och vi har skapat ett jätte trevligt forum där vi pratar om allt emellan himmel och jord.
Håller inte med dig i det du skriver om att det inte är så stor skillnad på hund och hund, visst är en hund alltid hund oavsett ras och storlek, MEN det finns så mycket annat som spelar in.
En bichonhund är ganska så olik tillexempel en brukshund eller en vallhund.

Sen hade jag tillexempel inte kunnat starta alla dom trådarna som finns på Bichon här på hundar, tror folk hade blivit ganska så trötta då på just de raserna. Så jag tycker att det är jätte bra att både Jack Russel, Spetsar & urhundar, Bichon, sheltie. Men det är min åsikt. Är bara så trött på folk som klankar ned på rasforumen, Låt bli att gå in på dessa sidor, och låt folk vara glada och nöjda!

Linnea
0

#140 Håller med, speciellt på hästsidan finns det massor av rassajter me ingen klagar på dom för allt det som skrivs i dom hade inte fått plats på ex ridsport. Dessutom är det lättare att hitta andra som är intresserade av samma ras om man har en rassajt. Annars kan man tycka att bruks-, vall- och tävlingshundar inte heller skulle behövas. Allt får inte plats på samma sajt, det blir för mycket.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rafflan
0

#140 som jag skrev, det är min åsikt, och just därför använder jag mig inte av dem forumen.

Förlåt om du tog det personligt, det var inte min mening.

JenD
0

Va f*n Rynkar på näsan Tråkigt med diskussion som blev om KerstinP. Hon kanske själv vill uttala sig om hon inte tycker det är lämpligt….?!

Jag skulle gärna vilja veta faktiskt VARFÖR det inte blev godkänt?!?!

Kan man maila killarna på iFokus?

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

JenD
0

lillajessi Jag tyckte dikten var jättefin! Vad är det för fel på den? Obestämd

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Kalli
0

#126: Är det inte tillåtet enligt I fokus regler eller hur menar du?

SaraC
0

#143 Ja, det är bara att PM:a dem.

#145 Ur Skrivreglerna:

Det är inte tillåtet att i trådar citera eller ta upp innehåll från PM.

Kalli
0

#146: Okey, då vet jag. :)

Ixectrona
0

Men vad sägs om "muskelhundar.ifokus" då?
Kanske mer politiskt korrekt än "kamphundar" eller "kamphundsraser", dessutom innefattar det då alla mastiffer/doggar, inte bara de som använts i kamp. Flört
(Ska vi dessutom bara ta raser som använts i kamp blir det virrigt, som in med Akita och Shar-Pei, men ut med American Staffordshire Terrier, osv…)

Och varför godkändes det inte? Jag har läst, och såg att det var en Sajtvärd som motsatt sig det, men varför?

zaggazauw
0

ja de skulle vara kul:)  har skälv en dobberman :)

Ruski
0

#126 ?

Privat diskussion förklara gärna vad som menas med det?

Om en part återger något som sagts i mail, prat eller via bandupptagning är den parten som finnes med i diskussionen och refererar, återger eller spelar upp det, så finns det inget som förbjuder denne att återge det.

Eftersom en av parterna åter ger det, om det nu är så att denne Kerstin har sagt ifrån så borde det väl vara hennes sak att försvar sig då eller?

Förstår inte detta ställningstagandet?

Skulle väl va helt underbart att ta upp och förklara vad en hund av kamphundstyp egentligen är, eftersom alla har en massa förutfattade meningar och media gör ju inte direkt mindre för att hjälpa ägare med hundar av kamphundstyp även om det ordet bör ersättas med något annat

Rafflan
0

#148 den namn ideen gillar jag, hatar när fok kallar dem kamphundar, order kamphund får folk att bli rädda, tänka på allt hemsk och helt enkelt ger dem fel bild av hunden :(

Säger någon "det bor en kamphund i 4C på andra våningen ska ni nog se att folk reagerar i huset, speciellt dem med små barn som brukar leka utanför, om den hunden igentligen är en engelsk staffe, spelar ingen roll, för den ser ju fortfarande ut som en kamphund? med den viftanden svansen?

Eller ka t.o.m var en labbe, ändå är folk rädda tills dem fattat att labben dem sett är den sk. kamphunden :P

SaraC
0

#150 På de flesta sajter här på iFokus ser vi PM, Privat meddelande, som just det = privata, och tillåter inte att det återges innehåll från PM. Om inte båda parter är överens om det vill säga. PM-funktionen finns ju för att man ska kunna skicka meddelanden just privat, annars kan man lika gärna skriva i gästboken eller ta upp det på forumet om det är något som gäller alla/flera på forumet.

Naiz
0

Jag tycker det skulle vara skoj :) Dock tycker jag just orden "kamphundar/kamphundsraser" är fel val. Vilka raser är kamphundar? Eller är det dom hundar man använder till kamp?

Jag kan ju aldrig tänka mej att nån här använder sin hund till kamp? :)

Jag visste tex inte att bostonterrier var avlad för kamp från början.. Så "kamphundsraser" finns det ju vääldigt många av.

Hittar tyvärr inget namn som passar. Då jag själv tycker kamphund är helt fel ordval, som sagt :)

Labolina_73
0

Jag slår en spik för "muskelhundar" i fokus.. Mycket bra.. :-)

//Linda

[oboybabe]
0

Det gör även jag. Muskelhundar var riktigt bra!

Naiz
0

#154 ja det va ett bra namn :)

Ruski
0

Molosser.ifokus.se

Royalz
0

#157 Det röstar jag för! Har tänkt på det ett tag men aldrig orkat skriva ;-)

Fridaaaa
0

#157 Molosser är ju en rasgrupp (Grupp 2: Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vosjes
0

Varför inte bara pitbull.ifokus då ordet PIT BULL (alltså inte amerikansk pitbull terrier) är namnet på gruppen av alla dessa amstaff, pitbull osv alltså "pitbull typ utseende" hundar.
Det är i alla fall så de har gjort det i föjande delstater i Amerika och jag tycker att det är rätt klokt ändå.

citat "A Pit bull is any of several breeds of dog in the molosser breed group."

Förr kallades alla dessa raser för "bull terrier" men efter att rasen Bull terrier kom till kallas nu för tiden dessa raser för Pit bull men kan även kallas Pit bull-type.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Mischa
0

Fast det där är extremt missvisande.

"pitbull" är verkligen inget samlingsnamn mer än i ögonen på folk som inte vet skillnaderna på dom olika raserna.

Det ÄR ett rasnamn och finns enbart en ras som bör benämnas som det och det är american pitbull terrier, någon annan form av "pitbull" finns inte.

Skall man benämna rastypen med bulldog x terrierblod med ett samlingsnamn så är det "bull and terrier" men det utesluter ju ex. amerikansk bulldog som inte tillhör rastypen.

≧◔◡◔≦

Vosjes
0

Det finns ingen ras som heter Pitbull utan rasen heter precis som du säger American pitbull terrier så någon ras som heter Pitbull finns inte.

I Amerika, Kanada och Singapore med mera är en Pit bull endast namnet på de "pitbull liknande" molosserna medans i Europa räknas en Pitbull som en American pitbull terrier.

Och detta är absolut ingenting för att starta någon sorts dålig stämning utan det var ett exempel och jag ber om ursäkt om du blev sur eller liknande Obestämd

Mischa
0

Är inte sur på något sätt, vill däremot vara snabb med att korrigera påståendet att "pitbull" skulle vara en hundtyp eller samlingsnamn eftersom det smeknamnet på rasen, precis som förkortingen "apbt" och det förekommer så otroligt mycket missförstånd om vad en american pitbullterrier är för något, och att majoriteten av alla hundar i det här landet som benämns som pitbull är hundar av okänd härkomst.

I mina ögon är det som att benämna alla retrievers som "golden" eller alla vinthundar som "galgo" bara för att dom är av samma rastyp.

Vet inte varifrån du får att man i andra länder skulle använda det som samlingsnamn, det enda jag kan tänka mig som missbrukar benämningen är ev. lagtexter om förbud mot "pitbull-liknande raser" eller omplaceringaorganisationer som använder "pitbull" för diverse bullblandisar precis som dom gärna säger benämner blandisar som har minsta antydan till schäferinslag som "shepherd" eller går ännu längre och kallar det för german shepherd.

≧◔◡◔≦

Ixectrona
0

Molosser inkluderar även herdehundar såsom Pyreneerhund, Ovtjarka osv.
Vilka raser vill vi ha med?
Bara de med kampbakgrund (väldigt luddigt), bara "muskelhundar", eller alla molosser + bull and terrier?

Vosjes
0

Då jag inte orkar små tjaffsa om små saker då det var endast ett förslag och fakta tänker jag sluta här.

Ixectrona
De säger:
_A Pit bull is any of several breeds of dog in the molosser breed group.
_Och jag håller med, det är rätt "luddigt" men de som har ett "pitbull typat utseende" alltså muskelhundar?

Nu tackar jag för mig! Kyss

Ruski
0

molosser är vedertaget för stor vuxna och kraftiga hundar utomlands, men visst vi är i sverige och det är en "rasgrupp" här.

Gå in på molosserdogs.com och säg vilka hundar som finns i den amerikanska benämningen för molosser dogs

Ixectrona
0

#165 - Men jag pratar inte alls om vad som kan kallas pitbull eller inte, jag pratar om vilka raser vi vill inkludera om den här sidan skulle bli av. Flört

Likeabug
0

Hej!

Är ni intresserade utav MUSKELHUNDAR.IFOKUS?

Jag är extremt insnöad på den idén! Så, vad säger ni?
Jag är över 18 och har tiden Skrattande

Rafflan
0

#168 jag är intresserad :D

Missjohansson
0

Jag tycker idén muskelhundar låter mkt bättre då jag aldrig skulle säga att min Hector har kamphundraser i sig. Tycker det låter så brutalt då han är världens fegaste hundTungan ute

Zvintos
0

#168: Här är en till intresserad!

Missjohansson
0

På bilden är han bara 6 månader :)

[oboybabe]
0

Jätte intresserad..

Likeabug
0

Imorgon, lördag, sätter jag mig ner och skriver ihop ett förslag dåda :)

Hoppas jag har många bakom mig som stöttar ! Skrattande

[oboybabe]
0

Oja det tror jag allt du har en del som gör =)

SaraC
0

#174 Det går säkert bra! Det viktigaste i startgroparna är en engagerad värd som tror på sin sajt Glad Tycker jag.

Likeabug
0

#175 Tummen upp! :)

#176 Det gör jag! Eftersom "kamphundsdisskusionerna" blir mer och mer aktuella, tycker jag att det blir viktigare och viktigare att sprida sanningen om dessa underbara hundar. Folk måste få veta sanningen och förstå skillnaden på det dom läser i tidningar och vad som gått fel på vägen dit. Jag tror stenhårt på att det inte finns en hund i denna värld som föds elak, OAVSETT ras eller kön. DET måste vi informera folk om, på ett vettigt sätt! Och såklart sprida glädje på vägen Skrattande

Ixectrona
0

Mitt förslag blev då poppis. Flört
Jag är självklart med på det.

Likeabug
0

kika gärna på min andra tråd. Behöver hjälp med en annan grej :) Kamphundraser heter den

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.