bild på öronskabb
Jag undrar om någon av er har en bra närbild på en hunds öra inifrån som var bevisat öronskabb. Jag hittar en massa bilder på nätet men ingen av dem är bekräftat hur öronskabb ser ut. Är det mörk gegga eller senapsgul, mjuk eller hård, jaa, sådan information borde man ha. Eller vet någon av er en bra veterinärsida med sådana bilder?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tusen tack, men jag tänkte mer på hur en matte vet om det rör sig om vanlig öronsekret, eller ohyra? Får äldre hundar mer sekret i öronen jämfört med unga hundar? Jag hörde att öronskabb visar sig mer som kaffesump, men vad orsakar en senapsliknande gegga i öronen?
Är inte geggan bajs? Jag menar bajset från själva skabbdjuret. Och så kanske det spottar också 
Jag tycker mina hundar har haft lika mycket skit i öronen oavsett ålder.
Med andra ord inte särskilt mycket vax alls. Men jag är så orolig för att någon ska tycka att mina hundar är ovårdade, så jag kör med öronrens produkter så fort jag ser att det finns minsta antydan till smuts.
Sen finns det olika sorters öronrensmedel. Så man ska nog kolla upp vilket medel som innehåller sådant som inte är farligt att använda för ofta.
Jag tror (har dock EJ erfarenhet) att en hund med skabb kliar sig. För visst måste klia något fruktansvärt när det kryper runt massa ohyra i örat.
Om en hund inte slutar klia sig trots att jag rengjort öronen, så skulle jag gå till veterinären oavsett om det handlar om skabb eller bara skit. För det är ju jobbigt för hunden med klådan, och den behöver hjälp.
Lätt för mig att predika om att springa till veterinär för lite öronklåda, då jag bor så nära en klinik.
Men om jag bodde 6 mil ifrån….. så skulle jag ringt och rådfrågat en veterinär 
Nu vet jag inte om det är skillnad på skabb hos katt som hos hund, men när våran katt hade skabb var hon brungeggig i öronen, det var precis när vi fick hem henne (hittekatt) så det var nästan i slutskedet av skabben.
Kom på att när vi fick hem våran border collie valp (många år sedan) så tyckte vi att han var skitig i öronen, min mamma ifrågasatte uppfödaren med detta, men uppfödaren sa att valparna precis varit ute och lekt i jorden
Men det visade sig ju att det var skabb, så det fick vi behandla hos veterinären. Så det är brungeggigt skabb ja, typ kaffesump som du själv beskriver det.
Har hunden alltså senapsliknande gegga? Kan ju kanske handla om en inflammation. Men det bästa är ju att uppsöka veterinären.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Öronskabb ser ut som snus eller kaffesump.

Jovisst, och jag har också bokat tid, men var kommer den där senapsliknande geggan ifrån? Är det kroppens svar på att försöka läka inflammation? Varför får han inflammation, det är ju nästa fråga? Vår hund har inte kliat sig ens när han hade rävskabb för herrans år sen. Så det är nog individuellt. Men han skakar på huvudet rätt ofta, som också kan bero på olika saker. Och att hans öra är rött innan jag rensar och kan få helt normal färg direkt efter jag rensade ur "senapen".
Ibland kan en öroninflammation uppstå bara sådär, speciellt denna årstid vet jag att många hundar åker på öroninflammation. Då vädret växlar mellan fuktigt och kallt. Hundar med hängande öron kan få det oftare, då det blir tätt och fuktigt och svamp bildas.
Här kan du läsa lite mer om öroninflammation
Lycka till hos veterinären!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag tycker mer det låter som inflammation eller svamp snarare än skabb.

Ja, det är det säkert, hursomhelst så måste vi skaffa medicin, så vi kommer till vet. Tusen tack för att ni bryr er.
10 låter bra att ni kontaktar vetrinär o ta en tid snart inte kul med öronbesvär på hundar. Lycka till!