Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6881 ggr
Sophie&Segra
0

Foderhjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det såhär att vovven min (en Schäfertik på snart 2 år) har börjat reagera rejält på sitt foder.
Så nu har jag bytt tillbaka till ett frysfoder hon är uppväxt på - och alltid fungerat utmärkt på.

Vi bytte från frysfodret (färskfoder kanske det heter föresten, det är Ebafarmens) för att vi har så jäkla liten frys. Och uppföderen sa att det här torrfodret ska funka super (Royal Canin Sensible), och det har det väl gjort. Hon har haft nån liten plita under tiden hon ätit det (sen i sept 2010), men inget märkvärdigt.

Sen för ett par dagar sedan så bröt det ut nått hemsk utslag/eksem. Som vi trodde var fukteksem, och behandlade därefter. Så idag, hittade jag sår över hela ryggen, hela rumpan och en bit ner på sidorna på bröskorgen. Det är pyttesmå sår, ser mest ut som att någon stuckit henne med en nål bara - också blöder det såklart.
Dessa ser INTE ut att vara fukteksem, och det tycker ingen annan heller som sett på henne.

Så det är ju med all säkerhet nått hon regaerat på som hon fått/får i sig. Förmodligen fodret.
Hon har även fått en del leversnittar och blodpuddning då vi tränar - men utöver det, ingenting.

Till frågan - jag är nu på jakt efter ett ganska proteinfattigt foder. Alternativ något som är känt för att vara skonsamt för hundar med foderkänslighet/hudproblem/magproblem.

Så, vad har ni att föreslå? Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Yezz-an]
0

Nu har jag hört ett flertal ägare till Schäfer eller Schäferblandning som har problem med att deras hundar reagerar med utslag/eksem.

Jag har själv en Schäfer/Labrador. Jag har prövat både Eukanuba, Royal och annat på honom. Sen bytte jag till Standart och det har nu fungerat bra i drygt 2 år.

Lycka till!

Sophie&Segra
0

Ja, tyvärr är det ju väldigt vanligt bland rasen.

Standart är ett foder jag funderat på tidigare :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[hyperiion]
0

Men herregud sophie:O Kan du aldrig få ha lite tur med dina hundar:O. Pröva att ge bara det fodret och inget godis så att du ser om de verkligen är fodret hon reagerade imot..<3

Lyan
0

Min krångeltik har blivit bättre med Standardt, dock hade hon problem med magen och inte huden

Ebafarmens foder hade jag nog hållit mig ifrån med tanke på vad jag har hört från vet. bland annat. Kan tydligen finnas allt möjligt där i :-/

Elega
0

Jag vet att Orijen är super mot känsliga magar.

[Forest]
0

Orijen vill jag med säga är ett bra foder som många tål, ett mycket bra torrfoder.

twinkime
0

Nordic  har jag hört är riktigt bra. rekomenderar färskfoder.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Zebben
0

Har alltid haft schäfer som haft stålmagar och ingen som helst kklåda eller allergi.

Jag ger Orijen och har så gjort under snart 3 år. Är mycket mycket nöjd. Varför vill Du ha proteinfattigt?

Har Du tagit kontakt med fodertillverkaren för att höra om det ändra fodret på något vis? De har kanske lagt till en ingridiens eller ökat en redan befintlig så att Din hund nu plötsligt reagerar.

Labolina_73
0

Det jag kan rekomendera som jag vet har funkat för faktiskt alla jag rekomenderat det till är , Eukanuba DAILY CARE SENSITIVE SKIN.

Annars finns det ju rasspecifika foder som är framtaget just för Schäfer och dess hud/päls iom att dom ofta får exem. Men minn råd nr 1 är iaf ett väldigt bra foder om man har en känslig hund.

RC sensetive är framtaget för känsliga magar och eller kräsna magar, inte för huden och pälsen.. :-)

//Linda