Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 6364 ggr
fnyk
0

Hundar med drag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det är så få som har skrivit ngt under "Vintersport - draghundar mm" så vill jag bara visa med en bild hur roligt det kan vara! Glad Detta är ifrån Bulids övningsområde i Uddevalla.

Akrafia
1

det verkar väldigt roligt, har lust att prova :) har bara åkt bakom en hund på en pulka Glad haha

fnyk
0

Det är hemskt roligt! Får du chansen att testa ngn gång så ska du absolut göra det! :)  Ska upp till värmland sista helgen i feb nu och åka igen. Längtar redan! :) Då kommer jag att köra med mina egna hundar o då blir det bara 4-spann..

Akrafia
0

aha okej låter roligt :P…klart jag ska ta chansen :)

Bogart
0

Åh vad det ser kul ut! I Uddevalla också, är ju själv Uddevallabo. Glad Nu är dock den där snön som vi hade i någon dag borta, nu är det i princip bara is kvar…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

ingann
0

vilken underbar bild!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

carsbo
0

ja brukar åka med min hund otto, han e blandning mellan shäfer o labbrador. men då e det i en form av pulka o bara en hund, fast man kan koppla ihop fler

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Akrafia
0

#6 Det var en cool bild Glad

IdaS-A
0

ser kul ut!

carsbo
0

#7 japp de e jättekul =D de tycker otto oxå =)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Luddesmatte
0

Vi har ingen släde, finns inte här men när snön väl är framme så åker däcket fram och så här ser det ut då. Min äldsta son brukar sätta sig eller lägga sig på däcket och sen drar hunden med honom på och oss i täten, ungefär som en pulka.

Sloj-border
0

haha gu vad kul! :D

Bokskogens
0

Va kul att se bild från Uddevalla! Bor nästan vid Bulid… *ler*
Kommer ni härifrån? Min sambo tycker det är jätte spännande med drag så ska visa honom bilden så fort han vaknar.

MagicPaws
0

I torsdags och fredags fick jag många udda blickar på mig när min Spike (storpudel) höll på dra träsläde/pulka. Folk verkar inte fatta att en pudel kan göra annat än stå på utställning med massa päls. FlörtTungan ute

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

rulda
0

vilka härliga bilder. Vi har tankar på att lära tusse att dra pulka. Men vi har inte hittat någon som vill sitta i än ;)

[Vargnatt-]
0

#9 En sådan har vi till Aramis också :)

Novalie
0

Åh nu längtar man verklien till snön kommer så man kan ta fram släden! Skrattande Men än så länge så träna vi hundarna med fyrhjuling. Har kört hundspann i snart 2 år å började tävla nu vintras som va. De är hur kul som helst!

Karizma
0

Vilka härliga bilder ser mycket kul ut :)

MiaMaria
0

Vi kör en hel del med spann, stort som litet. De är en fantastisk upplevelse. Vi brukar säga att vi förstår turister som betalar flera tusen för att få göra de, för de är verkligen ett underbart sätt att komma ut i naturen, nyttigt är de oxå

corabora
0

#16 Håller med dig. Jag och hundarna går också och längtar efter snön så man äntligen får ta lite semester och ge sig ut på tur med hundarna. Efter 8 års körande tänkte jag i vinter göra tävlingsdebut.

Jag tycker att värmen höll i sig för länge denna höst, vi hade problem att riktigt komma igång med höstträningen. Men hundarna ser lovande ut inför vintern, hoppas bara att jag också kommer i form.

Lycka till med vinterns tävlingar, kanske träffas vi i spåren.

Mischa
0

Här är en uddevallabo till!

härliga bilder!

≧◔◡◔≦

Jovich
0

Vad härligt det ser ut! :) Skulle gärna prova på att åka:)

monsterblom
0

lite OT men hur styr man hundarna eller gör man inte det? funderar fortfarande på att köra in ena hunden så hon kan dra lite lättare saker, men hur styr ni era hundar som åker baktill?

Jonna75
0

#22 Man tränar in komandon på hundarna så som höger, vänster, stanna och kommando för att starta. Det finns ett flertal kommandon som folk använder för det sistnämnda. Höger å vänster tränas lättast när man är ute och går med hunden/hundarna. Detta kan vara bra att lära in dom så tidigt som möjligt.

Är ju tvungen att sätta in en bild på "vårat" 4-spann Skrattande

Kan säga att det är lite beroendeframkallande att börja köra släde Tungan ute

Här kan man läsa mer om hur man börjar köra in en hund med släde

Vad trevligt det är att se er där nere i söderns nejder att köra!

Gingo
0

jag sak börja dra ingen med min blandras :) när jag fått hennes sele fast vi ska ha e n sån där kombi sele och dra andra saker och kanske sparken :)

corabora
0

#23 Glöm inte att det är direkt förödande för ekonominSkrattande men det är det värt när man får sela på hundarna och ge sig ut på tur en fin dag.

sarmik42
0

Håller med dig fullständigt brukar själv kalla d polarhundsjukan Glad

Jonna75
0

#25 Håller med dig, men ack så värt alla pengar!!

fnyk
0

Ja jag vet inte hur mkt pengar jag har lagt på halsband, selen, linor o släde nu det sista..sen kommer ju resorna till snön oxå :p Sånt har vi inte mkt av nere i västra sverige. tyvärr. Längtar efter vintrar som man hade när man var liten.. massa snö redan i oktober :) Förra året fick vi EN helg med så pass mkt snö så vi kunde köra med släden här omkring jag bor. Hoppas på fler i år!! :D Oavsett blir det att vi åker norr över…

[Sharp]
0

Ja, jag har alltid velat prova på riktigt med ett riktigt spann! Morsan har ju en blanding mellan Jämthund & Alaskan Husky, Han är snart 6 år, men jag tror aldrig han fått dra, trots att han använder sele. Vi kanske bör börja?

sokka
0

Har två hundar, en bullmastiff på 40 kilo och en amstaff på 20, dom drar rätt bra lättare saker, men om man ska börja med tex pulka, hur många hundar bör då dra för att de inte ska bli för tungt om man själv sitter i? Väger ju ändå 66 kg?!?!

Undrar också lite om tips online kankse på utrustning osv? Bra selare m.m?

Gingo
0

kolla med björkis dom har bra selar, dock vet jag inte vad deras sida heter men googlar du hittar du nog :)

KadjaNina
0

Vad roligt det ser ut att vara! Min hund brukar få dra ett däck några gånger i veckan och hon tycker det är jätte roligt.

[IsabelleA]
0

Ben har testat att dra pulka med bara lite lite vikter. Nu är det nästan så att man måste köpa en riktig draghundsele! Skrattande

Jonna75
0

Tänkte jag lägger in lite bra å ha länkar på utsrustning då det verkar vara några som är intresserade av drag Glad

Björkis

Brother wolfs

Stella Nordica

Mushami Alltia

Dragråttan

cupcakes
0

Kul att se att det finns spår i Uddevalla! Bor nästan där jag med, dock bor jag mest på skolan i Värmland nu och här har vi både snö och spår.

På min skola har vi en draggrupp med ca 35 pers som tränar drag, tror det är två eller tre personer som tränar spann och kör släde med sina hundar medan de andra åker skidor bakom sina hundar. Men det är verkligen alla möjliga olika raser de kör med, skitkul att se dem!

Jag har provat några gånger med min Golden och han tycker det är jättekul, upplever att han fått mycket bättre självförtroende på de få gånger vi kört också. Att vara framför matte, jobba själv men ändå tillsammans och klara av arbetet samtidigt som matte blir så glad att hon skriker "BRAAAAAA!" tror jag är ganska stärkande för dem ;) Dock är inte matte så bra på att åka skidor, måste lära mig att skejta ordentligt!

Planerna är väl att någon gång komma igång ordentligt både med skidor och pulka, det är sjukt kul att komma ut och bra träning för båda två!