Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 15030 ggr
stinaadruggee
0

Utslag insida lår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en amstaff/pitbull som just fyllt 1 år.

Märkte för några dagar sen att hon fått nå slags utslag på insidan av bakbenen. Det är bara på bakbenen och det märks inte på henne, hon slickar alltså inte, och hon har inget i öron osv.
Har börjat med att ta bort allt förutom maten, tänkte se om det går bort. Men funderar ändå på att ringde vet.

Har någon av er varit med om något liknande?

stinaadruggee
0

stinaadruggee
0

[hyperiion]
0

Det liknar funkteksem tycker ja.
Tänkte först på demodex med då borde det ha märks tidigare pluss att de borde klia…

stinaadruggee
0

Menar du fukt?

LinaK
0

Min jack russell hade något liknande i armhålorna. Fick tid hos veterinären och det var en hudinfektion han hade. Han fick antibiotika och ett speciellt schampo. Jag tycker du ska kolla upp detta hos vetten, alltid bäst att kolla upp hudutslag för säkerhets skull.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[hyperiion]
0

aa jag menade fukt:P
många hundar har fått det i år i kylan och blötvädret

stinaadruggee
2

Men om det är fukteksem, hur behandlar man det?

#5 Hade han nå besvär av det? Alltså kliade han eller så?

LinaK
0

#7 nja lite kliade han sig. Inte konstant men lite då och då.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

stinaadruggee
0

Okej. Kom på nu att hon ska ju ändå ha 1-års vaccin så då kan ju vet kolla på det då..
Men hon biter på klorna också. Dom går inte sönder men det låter iallafall som att hon biter hårt. Brukar någon annans hund göra det?

[hyperiion]
0

fukteksem kan man inte göra så mycket åt raka och hålla tort. Biter hon bara på klona eller hela tassarna?
tänkte om de kan vara svamp?

stinaadruggee
0

Lägger in nå bilder jag tog nyss. Hon biter bara på klorna..

stinaadruggee
0

stinaadruggee
0

stinaadruggee
0

stinaadruggee
0

oj, blev dubbla där..

stinaadruggee
0

Hon har haft alla klor vita, men nu har vissa blivit svarta (syns på #2)

[hyperiion]
0

Vet inte om hundar kan få nagelsvamp… Men skulle nog ringa och rådfråga veterinären om det och se om de kanske hänger ihop med utslagen? Man brukar kunna få bra svar av att bara rådfråga över telen:)…

stinaadruggee
0

Ska ringa vet imorn :) Tack för hjälpen iallafall!

[Forest]
0

Hoppas ni får en lösning på kliandet o utslagen. Men varför är hon då gul under trampdynorna?

stinaadruggee
0

Har varit hos vet idag och han tyckte bara att vi skulle vänta och se om det går bort..
#19 vet inte vad det heller är, fick inte nå svar av vet..

[Forest]
0

20 det låter lite klurigt han sa inget om foder? Eller andra allergier? Jag tycker det ser lite ut som foderallergi men systerns hund hade det (lever inte längre) han fick klåda som tusan. Även fick han lätt svamp. De fick prova sig fram o det var orijen som funka i foderväg sen skaffa hon skor för slippa få svamp.

Är inte just amstuff som ofta har olika typer av hudproblem lätt? Självklart olika men ganska vanligt ändå?