Valp på 8månader men inte tappat alla tänder :/
Har en toypudel valp på 8månader, han har tappat alla mjälktänder förutom 2st som är hörntänderna. Och vi har försökt att "rucka" på dom, sen har han fått tugga på massa olika saker men ingenting har hjälpt. Förra månaden var vi hos veterinären som sa att om han inte tappat dom innan den här månaden så måste man gå till en hundtandläkare som får dra ut dom… Men kan man göra sånt hos en vanlig veterinär eller måste man gå till en hundtandläkare eller liknande?.
Någon som vet någon bra i Bålsta eller nära inom sthlmslän typ järfälla området? :)
Följer tråden med spänning då jag aldrig har tänkt på mina hundvalpars tänder 
Dom har fått trilla av allt efter som dom själv behagar.
Om du vill ha ett korrekt bett på din hund så är det hög tid att ta bort mjölktänderna nu, helst redan vid 6 månader
Du får ringa till veterinärerna och höra vilka som gör det.
BOKA TID!
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Håller med om att det är lite sent faktiskt.
Min havanais hade lite "problem" med sina tänder, när han var sex månader hade han någon tand. Ringde då och rådfrågade en veterinär som rådde oss att ta bort tanden. Operation var bokad, men helt plötsligt så satt den tanden löst (den satt stenhårt innan) så vi gjorde endast ett litet besök hos veterinären för en koll, och det enda vi betalade var för 3 tuggben (typ 20 spänn) skulle ha kostat ca 1500 att ta bort En tand.
Han har ett underbett nu som vuxen, vilket han inte hade som valp. Ingen aning om det hade med tänderna att göra eller inte men ja.
Så jag råder dig att ringa till veterinären då det är i senaste laget.
Sen verkar det som att småhundar är senare med sina tänder (kanske något jag fått för mig)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Alla vetrinärer ger olika bud tror jag jag kontakta 2 olika bla ett större djursjukhus de sa man kan vänta tills hunden är 1 år. Våran dvärgpudel tappa sina fint ändå men då alla trillat ut utan övre hörntänderna så ringde jag för kolla iaf. Jag tycker dok att man ska ringa vetrinären o höra vad dom säger. Har inte toypudeln fått nya hörntändern`? De brukar oftast trycka bort de gammla valptänderna. Sen ett tips hör med din uppfödare kanske är detta ett vanligt fenomen för just den "släckten"?
Men ting vetrinären ska den ha fint bett är det någ bra o få bort alla valptänder 
Man kan vänta hur länge som helst, men inte om du vill ha ett korrekt bett på din hund. Och det är ju endast viktigt om du vill avla och/eller ställa ut.
Så det beror ju på vad veterinären menar när de säger att du kan vänta, fråga en uppfödare på rasen istället så får du säkert ett helt annat svar.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Oj oj oj, en sån megatur jag har haft med mina hundar som har fint bett, trots att jag inte har haft koll på om dom tappat tänderna i tid eller inte.
Det kan ligga nåt i det du säger om att småhundar kanske tappar sent.
Jag är dagmamma åt en Chines som är 7 mån. Han tappade två tänder förra veckan. Nu har ju inte jag koll på om det var hans sista mjölktänder. Men hon som äger honom (och en till) är väldigt noga med sina hundar, då hon går på utställningar och har till avel. Jag vet att hon satsar helhjärtat på sina hundar och ser på det här med utställning mycket seriöst. Kan inte tänka mig att hon skulle låta tänderna sitta kvar längre än nödvändigt om det fanns risk för fel bett.
Våran tappa tänderna när hon var 4 mån fram till 5 mån, vet det eftersom hon ställdes ut när hon var 6 mån och fick beröm över sitt fina bett
. Så jag tror det är lite olika beroende på hur deras led bakot tappade tänderna. Men vet att just toy pudlar kan ha lite svårt med tappa tänder o få tänderna fina många gaddar som ska få plats i den lilla munnen