Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3081 ggr
Kittentotts
0

Fästing dags.

Fy vad jobbigt detta med fästingar ärSkrikandesI veckan har jag nu tagit 2st krypande på katterna, ja nu går de inte ute, men de kelar med hunden som överför dem. Förra året kunde vi inte gå ut på tomten nästan pga detta, vi bor granne med skogen, och gick man ut dit, då kunde man vara säker på ha ett antal med sig. Gubben fick Borelia också. Vad gör man? Ge lite tips o råd!

Pomperipossa
0

Flytta till norrland.Skrattande Vi lär inte se en fästing än på flera månader och då blir det bara en eller två..

CarolaC
0

Jag har inte sett till någon av dessa elakingar ännu, men det är väl dags att plocka fram halsbanden nu då.

/Carola

lena1
0

Jag hörde av en annan som bor i norrland att fästingarna är på väg åt det hållet med, jäkla otyg det där.

I år lär det bli invasion här också eftersom det har varit så mycket snö och vintern avslutades med varmgrader så har det överlevt massor ju tvi vale säger jag bara

Pomperipossa
0

#3 Ja det stämmer. Förut hade vi aldrig några men nu brukar det vara ett par varje sommar.

lena1
0

4, inge roligt alls…

Malin-A
0

ush o fy för fästingar, Lusse hade 1 fästing förra sommaren (vad vi märkte) han har ju svart päls så dom syns ju inte.. funderar på att köpa sånt där halsband, d ska tydligen vara bra?!

lena1
0

Malin, Jag har hört både positivt och negativt om halsbanden, men det veta sjutton om jag inte ska prova i år i alla fall, tidigare har jag använt jättebra naturliga medel och det har räckt bra det.

Problemet med halsbanden är ju att min hund badar och då förlorar ju det sin styrka när man måste ta av det då,och så måste det byggas upp igen till nästa gång, han får för sig att kasta sig i plurret, och jag vill ju inte hindra honom från att bada det är ju en suverän motions form för honom ju.

jag vet inte om jag kanske ska börja med naturmedlet och se hur det verkar först,för det kommer att bli mycket värre med fästingar i år än förra året…jag är i valet och kvalet…

kerstinjoh
0

Det är nackdelen med den varma vinter vi har haft. Söderut har fästingar varit aktiva in i januari och är nu i full fart igen.

Jag har en gammal huskur mot fästingar. Värd att prova.

Koka ihop ½l vattenmed en kryddburk rosmarin och 3 pressade vitlöksklyftor. Sila och häll i en sprayflaska. Spreja hunden 1 i veckan eller efter behov.

Effektivt och billigt!

CarolaC
0

Första åren med hund använde jag mig av naturmedel. Dels en rosmarinblandning som sprayades i pälsen, dels örthalsband som stinker så man får andnöd och huvudvärk. Resultat - några enstaka äckeldjur i veckan - jämfört med 20 om dagen på de hundar i områden som var helt utan skydd. Förra våren köpte jag ett sånt där gifthalsband på apoteket. Astor hade det på sig i ca 3 veckor och i slutet av den  perioden plockade vi 10-12 äckeldjur på honom.

Sedan köpte jag bärnstenshalsband till båda hundarna. (Jag vägrar tro att bärnsten ska ha någon effekt så det var mest för att bevisa detta). Dessa halsband satt på fram till i höstas och under denna period plockade vi kanske 15 äckeldjur totalt på Astor. Samtliga tillkomna i samband med dyblöt vovve efter bad. Förvånad

Pudeln som tidigare år haft några enstaka äckeldjur på sig fick inte ett enda under hela tiden. (Jag vägrar tro att bärnsten ska ha någon effekt) Jag kommer att sätta på bärnstenshalsbanden nu igen. (Så att jag får ett bevis för att bärnsten inte kan ha någon effekt) Skrattande

Malin-A
0

jo det är samma här både possitivt o negativt..

men du kerstin det där verkar ju smart o blanda själv.. har du testat det o d funkar bra??

kerstinjoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vi hade det till vår labbe förra våren och det funkade!

lena1
0

Kerstin, det där prövade jag också, men det funkade inte så jag tror att det beror på hårlagen lite, jag hade och har annat medel i stället, men som sagt man får ju se hur det blir med invasionen i år

kerstinjoh
0

Det ska bli GOTT om fästingar i år. De är redan i farten. De rackarns odjur!

Tack o lov är de lätta att se i Alfons korta o ljusa päls.

kerstinjoh
0

Kom o tänka på min icke hundägande bror, som fick en fästing förra sommaren. Han kunde inte begripa hur det hade gått till. Han hade ju inte varit i något gräs!

Han hade ingen aning om dessa monster kunde hoppa!Skrattande

Lotta
0

Usch jag hatar dom små krypen…så vidriga, skulle jag få en på mig skulle jag springa ifrån kroppen :/ Skorpan hade bra många förra året, enda tills jag åkte iväg och köpte fästinghalsband och sedan klarade hon sig. Jag köpte två över hela sommarn och tycker dom funkar kanon =)

lena1
0

Lotta, vilka halsband var det? namnet….

Kittentotts
0

Jag kan knappt ta Schäfern vår efter han varit ute, det kryllade av dem förra året, måste hitta på något annat i år. Kryddblandningen fungerade inte på våran Kalle, men vet det finns ett halsband på apoteket, inte det där gröna som finns på zoo, detta gröna köpte jag t huskatten, under halsbandet satt som en krage av fästingar, så detta drog till sig fästingar, och har hört samma på andra håll. Men detta på apoteket ska ju vara kanonbra tydligen, förut va man tvungen ha recept, men inte längre

Malin-A
0

kan man kombinera d där medlet som kerstin tipsade om och ett halsband ifrån apoteket? eller motverkar dom varandra.. man vet ju aldrig..

kerstinjoh
0

Hemmagjort medel o gladpack runt hela hunden!

Inte en fästing så långt ögat kan nå!Oskyldig

lena1
0

Haha Kerstin det skulle se ut det :-))))

Malin,Jomen visst kan du kombinera det, det finns ju inget farligt i det som kerstin sade bara naturligt ;-).

lena1
0

Anledningen till att jag är lite restrektiv till halsbandet på apoteket är att jag har hört att en del hundar har mått dåligt av det tappat päls och fått eksem osv, eftersom det finns lite kemikalier i, så jag har använt mig av bland annat "hopp off" eller ett annat medel som jag inte kommer ihåg just nu vad det heter, men det luktar i alla fall tjära och bägge dom är naturmedel, lite dyra i och för sig men dom har funkat tillfreds ställande…

Men i år går jag som sagt i valet och kvalet, eftersom fästingarna har ju överlevt vintern så bra….

Malin-A
0

jo. jag har aldrig testat halsband innan o hört både bra o dåligt om dom, men ska nog iaf testa denna sommaren o se hur Lusse reagerar på d.. börjar han få exem eller tappar päls tar jag ju bort d bara…  =)

ush d kryper på mig bara jag hör ordet fästing.. *burr* =(

Alex
0

Ska det bli MER fästingar i år än förra sommaren!? :O

Förra året var det ju förj*vligt, Mexx hade scalibor men trots det fick han fullt med fästingar.. Året innan med samma halsband fick han en på hela sommaren.

Fast jag funderar på om de har minskat styrkan i halsbandet nu när det säljs receptfritt, för det var samma sak för alla jag pratade med som bor häromkring..

Och det är ju vissa hundar som är känsliga mot det, men man får helt enkelt hålla hunden under uppsikt i början och se om den kliar sig onormalt mycket eller så. :) Men funkar halsbandet utan några symtom på hunden ser ju inte jag nån anledning att inte använda det (om det inte finns nåt annat som funkar lika bra på hunden). Hellre ett giftigt halsband än borrelia säger jag..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

håller me dig Alex. vad so helst förutom borelia o andra sjukdommar.. =) men såg du kerstins inlägg om d man kunde blanda själv o spruta på hunden??

Alex
0

Japp, och det har jag hört om förut. Luktar förjävligt bara..;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

ok.. tänkte jag skulle testa på lusse nu i sommar.. =)

lena1
0

Alex det är säkert värre i år än förra året, eftersom dom har överlevt under snön, det har heller inte varit kallt tillräckligt långa perioder, äckel kryp är det minst sagtLedsen

Alex
0

Jo, det är ju helt klart värt att testa. :) Vet folk som använt nåt liknande på hästar..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

mmm det finns ett annat medel som folk använder på hästar också men det går lika bra på hund, jag ska leta på det och skriva in namnet på det senare……påminn om jag glömmer det finns fler med guldfisk minne :-))))

Alex
0

Haha okej, ska försöka komma ihåg. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Jag köpte faktiskt min på zoo, fungerade jättebra. Men jag vet att det finns två olika sorter, men jag köpte ett som var grönt. Kommer inte ihåg vad det heter tyvärr, ska kolla med Matilda om hon kommer ihåg (det var det dyrare av dom iaf) Jag köpte två och dom höll hela sommarn. Skorpan hade haft hur mycket som helst före, för här hade väldigt mycket av dom förra sommarn och hon *Blä*

Real
0

Ahhhh!!! nej inte mer fästingar! nej nej nej.. jag hatar dom, jag fullständigt hatar dom.. tar inte i dom. dom ser ut som slämiga monster fulla med någon annans blod.. aaah!

varför finns dom ens. jag kan förstå fåglar- dom äter insekter som flyger omkring. Men fästingar.. VAD är dom bra för? dom gör inte honung och dom byter inte ut blodet som iglar.. dom bara infekterar oss och äcklar mig! VARFÖR!?

sorry:P

Alex
0

Håller med dig, Real. Har extremt svårt för att ta i dem jag med..:S Och jag har funderat lääänge över vad de gör för nytta, och kommit fram till.. Inget. De duger ju inte ens som mat till nåt djur.. De suger blod och sen dör de. >.<

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

en kompis till mig trampade på en full fästing som låg på golvet.. o han hade inga strumpor på sig heller.. han gick o spydde.. =/

lena1
0

Jag håller med er det är fruktansvärt äckliga djur, dom enda som äter dom är fåglar, men nu är dom ju så många pgr av milda vintrar så fåglarna hittar väl godare mat….

Hur som helst så heter medlet jag köpte där jag köper foder…Ekholms prob deo, och innehåller örter eteriska oljor, trätjära,olivolja,emulgeringsmedel, det luktar enbart tjära om det, detta sätter man mot huden på utsatt ställen som bakom öron ljumskar osv,det finns även ett schampo som man rekomenderar att bada dom i tillsamans med detta, vet inte namnet men det vet dom säkert på djur affären, har man vita hundar så kan det tjäran färga lite, jag sätter alltid där det är svart, men i ljumskar syns det ju inte i alla fall ;-).Det är lite dyrt 163 kronor men det är drygt….

kerstinjoh
0

Nej, det luktar inte alls för djävligt! Du kan ta en droppe av någon doftande olja i.

Alex
0

Ahaa.. Det är det hemliga tricket alltså..^^ Vet bara att hästen som hade sånt i luktade så jättegott.. *vitlök* ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

vad kan man ta i för doftande olja då? typ vanlig massageolja eller?

DianaK
0

Fy för fästingar, här ligger fortfarande snön kvar, men en tidsfråga innan det är dax att plocka dessa odågor.

Å sen har vi massor med älgflugor/hjortfluga på sensommaren o hösten, dom är vidriga, kryper i håret på både folk o djur, det har blivit massor här på trakten på bara några år, förr hörde man jägare prata om älgflugor under älgjakten, men nu behöver man bara gå ut i trädgården så är dom överallt:(

Bild på älgfluga http://www.uku.fi/~holopain/stt/Lipoptena1.jpg

Alex
0

Uuu älgflugor är så sjukt vidriga! >.< Var ute med Mexx i skogen i höstas och så kommer det en sån och springer över min hand.. Kan säga att jag skrek och viftade med handen vilket gjorde att jag lyckades slänga iväg kopplet en bra bit.. Och så blir man idiotförklarad av hunden till råga på allt också. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Ohhh fyyy vad den var äcklig….jag hatar småkryp :/

kerstinjoh
0

Älgflugor i all ära, äckliga kryp!

Men fästingar är värre!

Jag o min dotter skulle åka o handla och vi stannade bilen för att släppa ut hundarna.

Väl tillbaks i bilen ser jag något krypa på min tröja. IIii, en fästing. Nej inte EN, flera stycken.

Ut ur bilen vilt skrikandes, slänger av mig tröjorna o börjar skaka dem medans jag river i håret.

På andra sidan bilen står min dotter och skakar av skratt.

Det var många bilister som körde sakta förbi och undrade vad det var för idioter de såg.

En som strippar och utför en vild dans, medans den andra står dubbelvikt av skratt.

Alex
0

Hahaha det måste ha sett ut! ^^ Men jag förstår din reaktion, om det känns bättre..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

Vi åkte inte o handlade. Vi vände o åkte hem o duschade. Både oss o hundarna!

kerstinjoh
0

Natti natti Alex, nu ska jag gå o lägga mig!

Malin-A
0

haha fy vilken hemsk upptäckt.. =/ natti natti kerstin …

Alex
0

Natti natti Kerstin.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

DianaK
0

#43 Samma här, har haft flera fästingar krypandes innanför kläderna,en satt fast på ryggen (då blev det riktig indiandans)

på hundarna kan jag plocka 10-15 st efter en promenad. Dom är överallt fästingarna, och värre tror jag det kommer att bli:(

Å älgflugorna biter sig fast i nacken vid hårfästet, tar flera månader innan det läker på mig, Usch.

Ha det bra!Mvh/Diana&Vovvarna

Lotta
0

Kan lova att jag fortfarande sprungit om jag varit du :/ Jag tror allvarligt att om jag fick en fästing som satt fast på mig, så dog jag i hjärtattack Förvånad

Malin-A
0

jag hade en fästing en gång. o i ren panik så tog jag tag i den o ryckte bort den… allt kom med som tur va o d blev bara lite rött.. men fy va hemskt d va..

Karmatarerskanise
0

Hur är det med festinghalsband och valpar? Får man det?

lena1
0

Jag vet inte om det kanske finns något med mindre styrka till vappisar, själv skulle jag nog använda mig av ofarliga naturmedel så länge dom är vappisar ;-).

Alex
0

#52 Mexx är född i slutet av november, han hade scalibor första sommaren. Men Hades är ju lite mindre, så jag skulle nog använda nåt annat…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Eller vänta.. Kom på att det finns väl med olika styrka.. För olika storlek/vikt på hunden, har jag för mig. För jag tror vi hade ett lite mildare på Mexx då..

Men ring och rådfråga en veterinär annars. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Karmatarerskanise
0

Ja, jag ska rådfråga en vet. Känns säkrast :)

Alex
0

Haha ja gör det, det är nog det bästa. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

puttar upp denna tråden..

lena1
0

Ja just det här var den ju jag puttar jag med ;-).

Lotta
0

Putt

Wikstr_m
0

Är inte säker om fästingarna är på g till kiruna, men isf inte på ett bra tag :P Mygg finns det gott om iallafall

Lotta
0

Va finns det mygg nu??? ;)

Alex
0

Måste kolla om nån hört talas om Bärnstenshalsband?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Har aldrig sett ett en gång..hur fick du reda på detta? Vet du nån som har det?

Alex
0

Näpp, men nån som länkade till den sidan från ett annat forum. Har aldrig heller hört talas om det förut..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CarolaC
0

#63 Jag hade bärnstenshalsband på båda hundarna förra året, och har satt på dem igen nu. Skrev om det lite högre upp i denna tråd.

Om hundarna även i år får betydligt färre fästingar än tidigare, får jag väl börja tro på bärnstenens effektFörvånad

lena1
0

Carola funkade det förra året då?

CarolaC
0

#67  Jag vet inte om det var bärnstenen som gjorde att Astor inte hade mer fästingar totalt under de 5 månader han hade detta halsbandj än under de tre veckor han hade Scalibor-halsbandet. De fästingar vi trots allt hittade på honom kom efter de gånger vi varit och badat och inte åkte direkt hem efteråt, utan gick en sväng i skogen. När pälsen är våt ska inte bärnstenen ha någon effekt, sägs det.

Pudeln har aldrig haft mycket fästingar. Kan bero på att hon helst inte vill vara i högt gräs och snåriga skogar.

Det kan ju ha berott på något annat, men vad vet jag inte. Jag har inte använt något annat avskräckande vare sig in- eller utvärtes. Han åt samma foder som året före och vattnet är detsamma.

lena1
0

Okey tack för svaret i all fall ;-).

Alex
0

#66 Såg det nu. ;) Kanske kan vara värt att testa ett sånt då..:P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

cart får man tag i bärnstenshalsband då?

Alex
0

Man kan beställa från den sidan jag länkade till förut. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

ahaa ok.. såg inte att du länkat =D

Nicka
0

FÄSTING-MEDEL !!

Jätte-Bra tyckte Jag…och köpte något på apoteket, som man skulle hälla på uppe i nacken. Glad ihågen gjorde Jag det !!

Men vad hände sen…

Jo…efter en promenad satt Jag på golvet och lekte & kliade vovven…ÅÅÅ…vad fick Jag se !! Fästing som kröp på Min arm och en kröp på golvet !! Senare hittade gubben en till på sovrums-golvet….Puh !! Självklart var inte vovven så god att bita i, så det blev Oss människor, som De ville bita sig fast på.

Neeej…Nu för tiden så borstar Jag vovven efter promenad och ibland går Jag igenom hela vovven, för att kolla efter De äckliga små krypen.

lena1
0

Det bästa medlet i naturväg som jag har använt är faktiskt "hopp off" som man blandar i maten hundarna älskar det så jag kommer nog att köpa det i år trots att det är svindyrt, för det är bättre att göra så med en hund som min som badar, då finns det liksom lagrat inuti, och som sagt är det helt ofarligt ;-).

Det är ju liksom lite svårt att hitta fästingar i en päls som Snoddens och som dessutom är svart, oavsett om man borstar den, och jag läste i aftonbladet nyss att det kommer att bli invasion av dem i år pgr av att den har överlevt den lilla kyla vi haft här nere, dom har redan fått in fall med människor och borrelia i stockholms området….

Malin-A
0

ja samma här, skulle aldrig orka gå igenom Lusses päls efter en promenad för då har jag o göra ett tag.. förra året plockade jag bara 1 eller två fästingar på honom, så hoppas att dom inte tycker om lusse =D men jag ska testa d man blnadar själv me vitlök o rosmarin..

lena1
0

Tala gärna om hur det går sedan Malin…för på Snodden funkade det inte alls, fast han har ju i och för sig som sagt mera päls också, stoppade föressten en ny sydd kudde med hans pälsull som jag sparade då han fällde före vintern ;-).

Malin-A
0

va häftigt med en kudde ifrån honom.. =)

japp jag ska berätta hur d går.. =D bara för att jag för en gångs skull ska ha fästingmedel så kommer han säkert bli invarderad av fästingar =/

Nicka
0

HAR INGEN BRA BILD, MEN TILLRÄCKLIGT MED PÄLS !!

Bara att borsta vidareSkrattande

TinaH
0

I FÄSTINGTIDER

VITLÖKSOLJA:

1 l raps- majs- eller solrosolja + 4 st vitlöksklyftor

Lägg vitlöksklyftorna i oljan. Låt dra i fyra dygn.
Vänd flaskan en gång varje dag. Sila bort löken.
Dosering: 1 msk olja/dagen till medelstor hund
och 1-2 tsk om dagen till liten hund.
ges på maten.

Har aldrig köpt halsband till Tyson eller nått annat, trots att vi bor i fästningtätt område. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

lena1
0

Malin, jag hade fundering på att börja karda när jag hade två, men ryggen sade ifrån, men kuddarna jag har sytt och stoppat ullen i alstarr ju värme trots att det inte sitter på hunden, och grabbarna älskar att ha dom på sina sängar och mysa med, inte jag då som är allergisk mot värme :-)))), haha jag det fattas ju bara att det kryllar fästingar sedan.

Nicka jag kan tänka mig att du borstar på ;-), men du klipper väl din, min collie ska ju då inte klippas, och en korthårig collie vill jag inte ha :-))))))))))).

Malin-A
0

haha kan tänka mig att d blir varmt o gott.. =) Lena du borde ju ha en sån där kyldyna som man kan köpa till hundar =D

TinaH
0

ååh..en sådan kyldyna ska jag införskaffa mig…

men opm det är tysse elle jag som använder den, blir den stora frågan…Oskyldig

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

lena1
0

Vad är det för kyldyna? det lät intressant ,-)….för det enda jag har hittat är sådant där silvrigt ser ut som en stor duk  som stöter ifrån värmen….

SaraC
0

En sån här, kolla bilden! :)

Ett måste för alla hundar och hundägare! ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

Jamen var har du hittat den någonstans? finns den i större format också?…….

Malin-A
0

http://www.hundshopen.com/  klicka in där o så gå på liggplatsen sen finns d kyla/värmemadrasser.. himla smidigt om det är en varm sommardag, Eros här inne har en kylmadrass o hon tycker nog den funkar toppen..

SaraC
0

www.anicare.se

beställde jag ifrån, var billigast och de fanns större! :)

Malin-A
0

ja där va den.. =) hittade lite olika nät shoppar som hade den eller liknande

lena1
0

Tack för länken malin jag ruuusssar….Skrattande

SaraC
0

De fanns ju på lite olika ställen, lite snyggare mönster o så. Men jag körde på de billigaste ;)

Japp, den är jättebra :) Har beställt kylhalsband nu också. Har ett i storlek Small här hemma som var för litet för Eros om ngn är intresserad ;)

Faxlin
0

Jag har blandat vitlök i hundarnas mat under flera år nu och det fungerar ypperligt tycker jag. Visst får man plocka någon fästing ibland, men inte alls som innan jag höll på med detta. Så jag köper vitlöksgranulat på hästaffären och ger både hästarna och hundarna. Eller ja, hunden nu då.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lena1
0

Ja just det Åsa det var så det hette det jag gav förra året, tack för det nu vet jag vad jag ska köpa på zoo affärn i morrn….

AnneN
0

Brukar använda Frontline spoton på mina djur och aldrig fått fästingar på dem

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[helenal]
0

De där fätstinghalsbandet? är d enågot negatvit med dem?träffade en gubbe idag med en lagotto hund och han hade fästinghalband. gubben sa att vissa huna kan tappa päls pga av halsbandet?

Alex
0

#95 Scalibor har ju gifter i sig, så ja, vissa känsliga hundar kan reagera på det. Det är ju giftigt för katter bl.a.. Tror de kan dö av det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Ja tyvärr är det ju gifter i dessa halsband och jag har hört flera som har tappat päls och fått stora sår efter dem, och så har jag för mig att man inte får ha dem på då hunden badar för dom förgiftar fiskarna i vattnet…

jag hade fundering på det ett tag har aldrig använt det, men har ändrat mig nu och köper hopp off i stället effektivt och nyttigt och bra är det, men som sagt dyrt

kerstinjoh
0

Lena, det låter inte som om det vore sunt att ha på hundarna dessa giftpatroner.

lena1
0

Näe inte vad jag har erfarit av folk jag känner i alla fall, så jag avstår i år också….

Malin-A
0

ne har också hört att vissa sånna halsband inte är bra, men d ska finnas något annat halsband som inte va lika giftigt eller nått sånt.. kommer inte ihåg riktigt =)

lena1
0

Malin,Jomen det har jag också hört med örter eller nått, men det ska visst inte vara så bra….

Malin-A
0

okej.. har aldrig testat så jag vet inte =D

lena1
0

näe inte jag heller, går på hörsägen där ;-)

[helenal]
0

men va har ni till era hundar dåå? vart brukar oftast fästingar sätta sig?

Alex
0

*räcker upp handen* Jag vet! ;)

Har hand om en långhårig schäfer ibland, som för två år sen hade örthalsband. Hjälpte inte värst mycket.. Fast det enda jag kunde jämföra med var min egen vovve, som hade scalibor. Han fick väl ett par fästingar under hela säsongen, medan schäfern fick flera stycken i veckan.

Förra sommaren hade schäfern Frontline, men fick väldigt mycket fästingar ändå.. Men det behöver inte bero på medlet, måste ha vart sjukt mycket fästingar här då, eftersom Mexx scalibor knappt verkade fungera alls..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Helena om du läser mina inlägg så har jag gett flera förslag på vad man kan ha ;-).

Alex, jag tror att det är olika från hund till hund också, för våran gammelman fick alltid mera fästingar än Snodden och alltid den första för året, och det trots att jag använde samma medel till dom, jag tror att det kan vara lite som med mygg, för en del gillar ju myggen mer än andra….bara min teori :-)

Alex
0

Jo så är det säkert, men med tanke på vilken skillnad det var för Mexx de två somrarna, så borde det ju logiskt sett Frontline ha fungerat bättre än örthalsbandet.. Om du förstår hur jag tänker? ;)

Var förresten väldigt många hundägare häromkring jag pratade med som fick plocka ovanligt många fästingar förra sommaren, trots skydd.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.