Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4156 ggr
fredrikaa
0

Hund och katt

Vi ska stoppa ihop min hund med pojkvännen katt.

Katten (hona)  är van vid hund, 3,5 år är katten och min hund (hane) är 2 år och har aldrig mött en katt. Hur ska man gå bäst till väga för ett bra möte?

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[Yezz-an]
0

Jag har katt och passar ofta hundar som inte är vana vid katter.

En del av hundarna är det jakt i, så det är ju klart att dom är sugna på att käka upp min lilla misse Skrattande

En del hundar är lekfulla valpar och tycker min katt skulle vara en riktigt kul leksak.

Hittills har alla hund-katt-möten gått bra.

Jag är tidigt tydlig med hunden att ge faaan i katten är det som gäller.

När jag har haft väldigt opålitliga hundar och jag behövt gå på toa eller annat så jag inte kan övervaka, så har jag använt mig av kompostgaller.

Jag tycker det går väldigt fort att vänja de fyrbenta vid varann. En dag räcker.

Lycka till!  Glad

fredrikaa
0

Tack. Men hur ska vi göra vid första mötet lite mer ingående?! ´ska huden få vara lös och springa fram till katten eller hur ska vi göra?

Min hund är väldigt spec. han är som han är om man säger så. Han kan vara lite aggro mot en del hundar, vilket vi håller på att träna bort.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[Yezz-an]
0

Nope!

Jag låter inte hundarna hälsa på katten förrän efter flera veckor när dom inte ens är intresserade längre.

Det blir ju ett passande första timmen (om du har en hund som är väldigt på), men snabbt tycker jag ändå att hundarna fattar att katten är förbjudet område.

Sen är ju min katt ganska nyfiken utav sig så hon kommer fram efter ett tag för att nosa på nya hundar. Men då kräver jag att hunden ligger kvar. Hunden får sträcka fram sin nos å nosa tbx men inte resa sig.

Jag tycker att mitt sätt har gjort att hundarna snabbt tappar intresse för katten. Visst kikar dom efter katten så fort hon går förbi. Men leka/jaga-intresset verkar dom ändå ha lagt på hyllan.

Min lilla JackRussel rycker fortfarande (efter 3 år) till i jakttassarna när katten kör sina race. Men hon glor bara intresserat utan att ränna efter.

Ria74
0

Jag har både hund och katt. Har även passat andras katter som inte var hundvana.

Min hund jagar inte katterna, men vill gärna nosa på dom och kela med dom. När jag får hem en katt som inte är hundvan brukar jag stänga av ett rum med kompostgaller med katten på ena sidan och hunden på andra. Då får dom hälsa på varandra genom gallret i lugn och ro.

Det brukar fungera jättebra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Yezz-an]
0

Kompostgaller är ju kanon på det sättet att katten själv då kan välja att 'ta till flykten' och hoppa tillbaka till tryggheten bakom gallret om den inte tyckte att det var så tryggt att vara på hund-sidan.

Och precis som du beskriver så kan dom nosa på varann genom gallret.