Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4405 ggr
zaggazauw
0

blev biten.

hejsan allihopa, jag tänkt att jag måste fråga om detta äe en "bra hund ägare"

Igår kväll var min papap och hans vän ute på en "promenad" och så plötsligt kmr det fram en lös rottweiler, min pappa som älskar hundar  och har vuxit upp med hundar hela sitt liv och haft bla dobberman.  många av han vänner har just rottweiler så han är ingen nybörjare när de kmr till hundar btw, rottisen och pappa "hälsade" på varandra och pappa började klappa den, men efter några"klappar" eller hur ja ska säga så  slår de slint i hunden huvud och hugger min far i handel ett djupt sår plus att  den slet av ett köttstycke från  muskelen under7brevid tummen, ni vet den som liknar  ett kykling lår ? de blev ett djup sår och ägeran till rottisen ser hela händelsen men går bara fram o kopplar sin hund  menads den bara  forsar ut blod från min pappas hand.  han kopplar hunden och bara går därifrån UTAN ETT LJUD?  ursäkta men vad fan e de för en hund ägare till den rasen?  vill bara veta vad ni tkr omdetta. för man går väll nt lös men den typen av hund när man vet  att den är kapabel till att bitas/atakera? dock nt med ngn annan hund heller om man vet att den är  kapabel till ngt sådant går du med en hund lös så för det första INTe i centrum och för de andra  enligt mig (som själv har en dobermann) inet med ngn typ av kamp hundar  över huvudtagen. ja menar tänk om detta nnu hade varit en liten flicka eller en äldre man runt 60?

rebz
0

Om man vet att hunden kan hugga så ska man ju absolut inte ha den lös. Men även fast man vuxit upp med hundar så ska man inte börja klappa en lös hund som springer fram till en, för man vet ju inte, som i det här fallet, om hunden är aggresiv och kan hugga. Man ska ropa på ägaren att kalla in den eller skrika högt för att få hunden att bli "rädd" och inte våga komma fram.
Så inte för att vara dum, din pappa får faktiskt skylla sig lite själv som började klappa en främmande hund. Men om ägaren vet att hunden kan hugga så ska den ju inte ha hunden lös, då den är en fara för allmänheten.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mischa
0

Visst var det ren idioti av hundägaren att ha hunden lös pluss att hon/han riskerar att bli polisanmäld.

MEN varför går man fram och klappar en okänd hund istället för att bara ignorera den och gå vidare?

≧◔◡◔≦

rebz
0

#2 Precis Mischa. Erfarna hundägare, om några, borde väl förstå att man inte klappar en okänd hund. Då man inte alls vet hur hunden är i lynnet.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

zaggazauw
0

ja men om dom "hälsade" och det var den som kom fram och vifftade på svensen till min pappa, han gick INTE fram till den, och han kunde ju klappa den  först, men swen bara högg den.  själva poängen  var nt att just min pappa blev biten, utan att man går väll nt med en sådan hund lös ?

Banankaka320
1

Jag tycker inte det var så smart av din pappa att klappa hunden, även om hunden gick fram först. Men det var en dålig ägare som inte tog sitt ansvar över händelsen.

Min lilla nakenhund nafsar folk som hälsar på henne, och jag måste väl kunna släppa lös henne utan att folk klappar henne? Dock så kopplar jag henne varje gång jag ser en människa, och eftersom det inte finns rastgårdar för hundar här i byn tänker jag fortsätta ha mina odjur lösa :)

[Forest]
0

Tycker 2 svara bra på det jag ville ha sagt. Dok väldigt oansvarig hundägare till rottisen. Jag hade anmält händelsen för det låter inte bra att ha den lös menar en så stor hund gör mycket skada. Din fars tumme måste vara förstörd helt nu :( ?

Mischa
0

vet du att den var vänligt inställd?

Hunden kan ex. haft ont på ett visst ställe som din pappa kom åt, det är inget nån av oss vet.

≧◔◡◔≦

zaggazauw
0

ja, men som sakt  poängen var INTE att min pappa klappade den!  frö som ni säger så är de oansvarigt, poängen var att en 25 åring som går med en sån hund lös i CENTRUM kanske borde tänka om lite, sverige lag säger dock att  hundar somhar den tendensen  får inte lov att vara lösa.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.htm

det är så jag tolkaar det iaf! som sakt  poängen är att HUNDÄGAREN til ldenna rottisen ser händelsen men kopplar hunden och går vidare utan ett ord.

zaggazauw
0
# yes det vet jag .
Maja2
1

Båda uppträdde nog lika korkat tycker jag.

[Yezz-an]
1

Tänk om just den här hunden aldrig någonsin tidigare har bitit någon förr.

Tänk om den aldrig någonsin tidigare visat aggressivt beteende.

Tänk om den här hunden dock har någon öm punkt som den inte alls uppskattar att man petar på.

Ska den här hunden då vara kopplad resten av sitt liv bara för att någon helt främmande inte kan tänka sig att ställa en enkel fråga till hundägaren; "Får jag klappa hunden?"

T.o.m dagisbarn blir ju oftast uppfostrade till att fråga först.

Varför kan inte en vuxen då följa den enkla regeln?

TS, du får ursäkta mig, men….. jag hoppas din far nu har lärt sig samma sak som jag lärde mina barn när dom var små; Att ALDRIG någonsin klappa utan att fråga först, OAVSETT hur snäll hunden än kan verka vara!!

Och för att svara på din fråga om hundägaren….

Jag kan tänka mig att han själv blev så paff, så han kanske inte ens trodde sina ögon (om han nu verkligen såg hunden bita till).

Eller så kanske han tycker som mig, att din käre far får skylla sig själv. Och att han därför inte ids be din far om ursäkt.

Jag tycker visst att den hundägaren kan ha sin hund lös, för inte f*n ska han behöva ha den kopplad bara för att en idiot inte kan hålla sina händer i styr. Att ha hunden kopplad är väl inte en garanti för att din far skulle låtit bli att klappa den om dom båda hade stått i samma busskur? Din far skulle ha blivit lika biten då också.

Ps. Även jag skulle bita till om en främling klappade mig så fort jag är vänlig och ler.

rebz
0

#11 Håller med dig!

TeamVanity
0

Ja, det var verkligen ett konstigt beteende av hundägaren.
En ursäkt eller något borde han ha kommit med. Jag hade
aldrig bara tagit min hund och låtsats som ingenting.

Men å andra sidan skulle jag aldrig heller ha min hund lös om det fanns
en risk att hunden hugger. För det antar jag att ägaren visste från början, skulle det vara första gången det hänt så borde han blivit rädd
eller visat någon form av oro. Tror jag iallafall.

Och ja, även om tråden inte handlar om din pappas agerande - det var synd att han fick ett bett men han borde istället vänt ryggen till och gått därifrån även om hunden viftade på svansen eller stått kvar och ropat åt ägaren att kalla in hunden, om det nu var så att den hängde efter.
Man ska aldrig ta eller hälsa på en främmande hund, utan klartecken från ägaren. Det är inte hundens val i första hand, det är hundägarens.

Mischa
0

#8 Det är absolut hundägaren fel i grunden då denne inte kunde hindra hunden från att agera, i sverige har vi strikt hundägaransvar vilket innebär att vi ansvarar för allt våra hundar gör.

Han hade varit ansvarig även om din pappa kastade sig över hunden i fråga så det finns ingen att klandra utöver hundägaren om vi skall se det juridiskt, men du antydde även i första inlägget att det skulle "slått slint" i huvudet på hunden och det är inte konstigt att folk undrar varför din pappa ville hälsa på en främmande, lös hund. Även om den hande varit vänlig så hade han ju uppmuntrat att den sprang fram till främmande folk.

Din pappa kan polisanmäla händelsen och hundägaren riskerar att få koppel/munkorgstvång alternativt att få sin hund utvärderad hos polisen och därmed ev. avlivning.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

8, Oja klart hundägaren ska ha pli på sin hund att inte traska fram till folk. Sen om hunden hade ont eller så så skit samma ägaren ska ha den så mycket pli på den om den ska vara lös.  Har din far polisanmält detta för annars tycker jag han ska göra det.

[countess]
1

Det spelar väl ingen roll att han hälsade på hunden? Hunden ska ändå inte bita . Visste ni att om någon bryter sig i erat hus och hunden biter denne kan han/ hon anmäla eran hund! Man har alltid ett ansvar över sin egen hund! tänk om det hade varit ett barn?

Men det kan även vara så att hunden aldrig har bitit och hade haft ont där han klappade !

Därimot undar jag hur hundägaren tänkte ? Han kan ju ha blivit så chokad att han bara stänge av !

zaggazauw
0

#11, de råker ju vara så att min pappas väns son, känner den här subben och har fått ve4ta nu efter detta att hunden brukar bitas när de n"leker". som ja sa innan de va nt ansvarit att göra så! MEN DE E JU NT POÄNGEN, så de e ju bara att idioter men hjärnor läser hela texen innan dom svarar?

zaggazauw
0
# 13 OCH NERÅT.  har förstått min poäng, bra att ngn gjorde det iaf, :) ja tkr åxå att om man har en hund lös, så ska man faktisk ha pli på den eftersom att ägaren nt var speciellt nära (menar nu inom 10 meter)och dessutom när men vet! att hunden kan bitas. citat fårn#11
Tänk om just den här hunden aldrig någonsin tidigare har bitit någon förr.
Tänk om den aldrig någonsin tidigare visat aggressivt beteende.
Tänk om den här hunden dock har någon öm punkt som den inte alls uppskattar att man petar på.
Ska den här hunden då vara kopplad resten av sitt liv bara för att någon helt främmande inte kan tänka sig att ställa en enkel fråga till hundägaren; "Får jag klappa hunden?"

Svar: ja de tkr jag att den ska, ja menar tänk om det hade varit dina duktika barn som frågade hundägarenoch gjort som man blir "uppfostrad till" går det bra att klappa? och han hade sakt ja, och denhade bitit?  hade du fortfarande resonerat så här med koppel då?  nu var ju nt fallet exakt så här. och det var ju tur?

[Forest]
1

18 Som jag sa hunden ska inte gå fram till andra varken personer eller hundar spelar ingen roll om hunden ALDRIG har bitigt någon i hela sitt liv. Jag anser att det finns hundar som ogillar andra hundar och hundrädda personer ska alla akta sig för den lösa hunden.. Nej det tycker inte jag. Hoppas allt går bra

Mischa
1

Jag fattar inte alls varför man bli förbannad när man skriver ett inlägg på ett forum och inte får dom svar man vill ha.

Vill man bara ha ryggdunk och medhåll utan motfrågor och andras åsikter kanske en privat blogg hade varit lämpligare?

≧◔◡◔≦

[Yezz-an]
0

Klockrent!! Glad

Mira89
1

Har skummat igenom nästan alla inlägg och min synpunkt är väl säkert som många andras:

- Nej, den hunden borde inte vara lös.
- Som många skrivit: strikt hundägaransvar.

Om en förståndshandikappad person hade gått fram till hunden? Ett barn? - (Jag har en GD på över 55 kg, jag blir alltid förbannad när ex. barn kommer fram och försöker klappa hunden utan att fråga, och föräldrarna bara glor.) Särskilt eftersom han är en unghund och kan fortfarande få sporadiska valpdamp när han vill leka. Men så fort jag ser barn/lösa hundar komma fram sätter jag ner min hund, håller hårt om halsbandet och säger åt barnet/den vuxna att det inte är okej just då, om så är fallet. Och min hund är inte ens lös…

Alla som säger att en hund borde få vara lös och ingen ska klappa den…så Borde det vara. Men så är det inte. Jag skulle må fruktansvärt dåligt om min hund var lös och bet en människa/ett djur hur korkad den människan än är. Varför? Därför att även om det är ett jävla pucko som springer mot hunden med en smällare och hunden biter…så är det jag som riskerar polisanmälan och min hund som riskerar munkorg/avlivning… Jag kommer def. inte gå omkring och tänka "Idioten får skylla sig själv som blev biten". I det fallet skulle jag känna mig som en idiot med en polisanmälan…

Punkity
0

Jag tycker allmänt att två fel gör inte ett rätt.

Det var fel av hundägaren att ha hunden lös, det anser jag inte att man har bland folk som man inte känner. Likadant om man är inne i stan, hunden ska vara kopplad även om den är lydig, det finns människor som är hemskt hundrädda.

Det var samtidigt fel av din pappa att klappa en främmande hund, det gör man inte heller utan att fråga om lov även om hunden ser glad ut.

Till TS: OM det nu är så att killen har så dålig koll på hunden som du säger och att den har attackerat andra kanske en polisanmälan vore på sin plats?

Ketang
0

Tråkig händelse. Och vissa borde inte hunden (som inte är en kamphund…) vara lös efter som ägaren uppenbarligen inte hade koll på den. Men det låter i min värld väldigt lustigt att en hund bara hugger SÅ illa helt utan varning eller tecken.

Din pappa kanske inte hälsar på främmande hundar fler gånger.

Det jag reagerar mest på är att hundägaren inte ens ber om ursäkt eller frågar hur det gick med din pappa. Riktigt dålig stil!

Naiz
0

Har inte läst genom noga alla inlägg.

Men man ska ALDRIG klappa en främmande hund som kommer fram till en. Och ja det va oansvarigt av hundägaren att ha hunden lös!

[hyperiion]
0

Jag tycker att hundägaren gjort ett stort fel! Har man hunden lös så ser man väl till att den inte springer fram till någon? Tänk om den sprang fram till mig när ja var ute med mina hundar. Skulle då jag få skylla mig själv om min hund koppade på bakbenen för att leka och då kom åt en ont punkt så den blev biten för att den är en lekfull valp som dessutom är i koppel? sitvationen skulle kunna vara lika bra vara så…

Jag kan bara säga att jag hoppas jag slipper träffa den hunden lös ialla fall..

JossanH
0

Jag är sååå trött på hundägare som inte har någon koll på sina lösa hundar. Genom det så blir många drabbade. Hundrädda människor inte minst!.. och jag som är ute och går med mina illrar vet att vid varje krön kan det komma en lös hund och varje gång jag ser en lös hund kunde jag ha missat den och det kundke ha kostat någon av mina illrars liv.. Mycket har man lärt sig under 7 år som illerägare.. Och det jag har lärt mig är att det finns en och annan hundmänniska som faktiskt är ganska oansvariga på promenaden!

Sajtvärd på Iller.ifokus