Löp
Hur funkar detta med löp egentligen? Hur länge löper en jack russell tik? Blöder de under hela perioden? Eller blöder de bara ett tag?
Sorry för mina dumma frågor men allting som innebär löp vore tacksamt. Har alltid haft hanhundar och kan inte så mycket om tikar just där av mina frågor. Har läst lite men det är svårt att hitta information som faktiskt är konkret.
Så tacksam för svar utan hängning.
Alla löper olika ovasett ras o storlek :) Även löpen kan variera.
Jag hitta denna sida om löp tycker den stämmer bra dok brukar inte alla tikar bli könsmogna så tidigt som de skriver.
Tack, då vet jag nog allt jag behöver veta om löp. Läste någonstans att de löper i 22 dagar eller tre veckor, eftersom jag är van med hanhundar är jag heller inte van med massa röda prickar på golvet, som våran hund verkligen vägrar att städa upp. Tänkte ska jag verkligen behöva stå ut med detta i tre veckor, men det verkar som om jag bara behöver stå ut med det i två veckor, förhoppningsvis.

Har du tikskydd på henne?
2 våran ena tik löper rikligt därför skaffa vi löpskydd som är på dagtid. Hon är dålig på hålla rent efter sig med. Hon blöder vanligtvis 16 dagar o har sen höglöp.
Vi har inte tik skydd på henne, har hört att de kan få inflammationer och liknande av att det används. Sen kan jag väl tycka att tikskydd låter lite snuskigt då blodet istället hamnar i en trosa, tycker väl kanske att det är lättare att springa runt med moppen och moppa upp fläckarna än att hålla på med tikskydd. Hon löper egentligen inte rikligt det är bara jag som inte är van vid löpande tikar då både familjen och jag själv enbart har haft hanar. Försöker väl få henne att städa efter sig lite grann genom att peka på fläckarna, ibland slickar hon upp dem ibland vänder hon och går åt andra hållet. Är det så man kan lära dem att städa efter sig eller ska man låta det vara?
5 nja det tor jag inte riktigt på. Så du menar att har tjejer binda kan vi löpa större risk än att andvända tandpong? Klingar inte rätt i mina öron iaf 
Jag har också blivit avrådd att använda tikskydd pga infektioner. Eftersom jag nu valt att aldrig ha tikskydd på mina hundar så har jag juh inte heller själv i praktiken sett några infektioner. Så rådet jag fått kan ju vara orelevant.
Jag har valt att istället göra som TS. Jag pekar på prickarna och säger "städa".
Min lilla JackRussel har blivit duktigare för varje löpperiod. Nu är hon tre år och städar så kanonfint, så att vare sig jag eller besökare ens märker att hon löper. Enda gången som man får 'kvitto' på att hon verkligen löper är om man håller i henne när hon sitter i knät (t.ex på kurs, buss, tåg), för då kommer hon inte åt att slicka sig ren.

Vi människor är ju vana vid kläder öht och vårt PH är annorlunda. Jag kan tänka mig att en människa som gått naken hela sitt liv också skulle löpa större risk för infektioner om man plötsligt stoppar på dom en trosa med en binda som värmer och hindrar underlivet från att andas och ökar därmed risken att bakterier frodas. De har ju inte heller lika lätt att hålla rent med en trosa.
Jag avråder från att använda tikskydd. En JRT blöder inte heller så mycket jämfört med större hundar. När min tik löper är det blod överallt. Men det är bara att bita ihop och ta fram moppen :) Det är ju faktiskt bara två ggr per år. Lite löjligt hur bekväma vi människor ska vara.. ^^
8 ja det vet jag att vi har annat PH värde samt vana med kläder osv.
Våran vetrinär sa att man kan ha på tikskydd dok gäller det att om man tvättar skyddet ska man andvända oparfymerad tvättmedel och även byta bindan/trosskydd ofta. Vi måste nästan ha det på våran då hon blöder mycket o gör fläckar på väggarna stumpsvensen guppar/snurrar därmed blir det fläckar på väggar.
Gud vad gulligt du beskrev "stumpsvansen guppar/snurrar därmed blir det fläckar på väggar" 
Jag förstår att det inte är roligt med blodiga väggar, men jag såg framför mig en superglad hund 
Tampong torkar ut slemhinnorna och gör så att ph balansen rubbas, binda gör att svampinfektioner frodas, men så blöder vi heller inte lika länge som en hund gör. Tycker nog att det är lättare att peka på fläckarna och vill hon sedan inte slicka upp dem kan man ju alltid ta bort det själv, kan ju faktiskt lära henne att städa genom att låta henne gå utan tikskydd. Tycker inte att tikskydd låter hygienskt därför vill jag heller inte använda det. Jag vill hellre att hon ska lära sig städa.
Men jag har nog fått svar på det jag vill ha svar på, hur länge och hur det funkar efter länken jag fick av forest. Det tackar jag för.
Hur gammal är tiken? Det första två löpen brukar dom inte städa något vidare för att dom inte är riktigt medvetna om vad som händer. Men det brukar blir bättre med åldern löper dom inte jättemycket brukar dom hålla rent i dom mesta fall:)
10 haha ja hon är glad liten hund :) Men det är som ta en pensel i vattenfärg o snurra runt penseln i luften
Hon blöder rikligt, vi funderar på kastrera henne, för då slipper vi löp annars är hon jätte trevlig även vid löp. Ingen surbulle så man lider inte när hon löper mer än dessa fläckar 

Jag har en riktig liten surbulle vid löp. Hon är hemsk!!
För det första så tror hon att jag tillåter henne jucka med katten hemma. Sen så svankar hon och puttar upp rumpan mot sina vänner. Eftersom hon är minst av alla, så träffar hennes rumpa kompisarnas framtassar/ben. När hennes 'storasyster' ligger i hundkorgen så sätter hon sig med rumpan mot 'syrrans' ansikte. När vi är ute så får hon tuppjuck och börjar skälla.
Som tur är så är hon bara jobbig ca 2 veckor, två gånger om året.