Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3780 ggr
Warney
0

Problem med andra hundar.

Hej, jag har en Boxer på 3 år som har ett väldigt jobbigt temperament gällande andra hundar.

När en annan hund kommer på promenaden så blir Barneys svans helt hängandes, han blir lägre och börjar nästan krypa fram.

Han är som i trans om man ropar på han så reagerar han ingenting, inte heller om man har godis som lockbete. 

Han börjar att yla på dem och så drar han i kopplet mot dem som sjutton.

Om man försöker ta tag i honom så att han kollar på mig istället för hunden så kan han morra till och försöka hugga, dock inte superhårt.

Detta är väldigt jobbigt varje promenad då man möter hundar hela tiden. Det måste också vara väldigt jobbigt för honom då han får panik.

Jag vill även börja tävla freestyle och då så  måste han kunna vara på planen utan att springa fram till andra hundar.

Jag har försökt det mesta såsom ignorera honom, ta  ner honom, belöna varje gång en hund kommer så att han assosicerar hundar med belöning,¨

testat att vara den roligaste hussen som finns. Försökt få ögonkontakt med honom medans han sitter ner, detta fungerar ibland men ofta så ställer han sig upp och börjar yla och dra mot hunden.

Många av Barneys syskon är också så har och några sa att en av Barneys Syskon var den tuffaste boxern de någonsin haft och de har haft många boxrar.

Ska ta privatkurser mot detta och jag ska lyckas till slut !!!

Men finns det några här inne som har tips på hur jag ska lösa det här problemet.

Tack på Förhand Skrattande

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

[Yezz-an]
0

Jag har inget tips eller råd att ge. Skulle velat säga positiv förstärkning för att hunden ska associera mötande hund med något bra. Men det läste jag ju att du redan gjort.

Kanonbra att du kommer ta privatkurs.

Du har en härlig inställning som säger "… jag ska lyckas till slut!"  Glad

Håll oss gärna uppdaterade här på forumet om vad du får för tips och hur det går för dig, då det här är ett intressant ämne.

Lycka till!

tsset
0

När en annan hund kommer på promenaden så blir Barneys svans helt hängandes, han blir lägre och börjar nästan krypa fram.

Verkar vara en väldigt osäker hund som inte riktigt vet vart han ska ta vägen just när främmande hundar dyker upp_.
_

Han är som i trans om man ropar på han så reagerar han ingenting, inte heller om man har godis som lockbete.

Detta för att det för honom är viktigast att hålla koll på den främmaande hunden. Att rädda livet på sig själv går före något man kan få annars också, och något liknande sker här. För honom är det i detta läge livsviktigt att hålla koll på mötande och han kan inte släppa det. Vet hundar som kunnat få ett halvkilo rå köttfärs framför tassarna men ändå inte kunnat släppa mötande. Det handlar alltså inte om att godiset eller ditt ropande inte är värt något - det är bara det andra som är viktigare i detta läge.

Han börjar att yla på dem och så drar han i kopplet mot dem som sjutton.

Jag misstänker att han vill fram för att kunna slicka dem runt munnen, ytterligare en lugnande och vänlig signal som skulle komplettera de han tidigare visar med svans, kroppshållning osv.

Om man försöker ta tag i honom så att han kollar på mig istället för hunden så kan han morra till och försöka hugga, dock inte superhårt.

Detta handlar om att han felaktigt vänder beteendet till dig, oavsiktligt alltså. När han är så inne i den främmande hunden så blir hans första reaktion försvar när han känner något mot sig. Det skulle ju kunna vara den andra hunden eller någon annan.

Detta är väldigt jobbigt varje promenad då man möter hundar hela tiden. Det måste också vara väldigt jobbigt för honom då han får panik.

Jag vill även börja tävla freestyle och då så måste han kunna vara på planen utan att springa fram till andra hundar.

Och med hårt jobb kan du garanterat göra det en dag!

Jag har försökt det mesta såsom ignorera honom, ta ner honom, belöna varje gång en hund kommer så att han assosicerar hundar med belöning,¨

testat att vara den roligaste hussen som finns. Försökt få ögonkontakt med honom medans han sitter ner, detta fungerar ibland men ofta så ställer han sig upp och börjar yla och dra mot hunden.

Och då du testat så mycket skulle jag rekommendera att du låter bli att göra något alls ett tag för att få en mer stabil sida att börja på. När man testar många olika saker blir det mer osäkert för hunden vad som ska hända och det är ingen vidare utgångspunkt med en redan osäker hund.

Jag skulle föreslå att du bara passerar ett tag utan att säga något alls. Gärna på större avstånd då det är lättare för honom. Att sätta sig en bit ifrån en gångväg och liknande är jättebra då man vet var hundarna kommer passera och kan ha ryggen fri och själv välja avstånd till gångvägen. Allt du ska göra är att belöna honom om han tar kontakt med dig, låt honom vara i övrigt. Kräv inte att han håller kontakten alltså, men väljer han att fortsätta ha kontakt efter att du belönat så belönar du ju såklart igen.

Därefter hade jag börjat associera hundar med gottgott. Och inte genom att belöna en gång när hunden dykt upp utan faktiskt skapa en association genom att ständigt låta hunden smaka något gott när den ser en annan hund. I början spelar det ingen större roll vad du har då hunden förmodligen är fast i de andra hundarna, men du tjänar ändå på att använda något extra gott då det är den smaken som kopplas. Rekommenderar "något på tub" så du får ett avstånd och minskar risken för felplacerade varningsbett. Påse med såndär tårtdekorationsspets är jättebra! Då kan man hälla ned en köttfärsblandning eller liknande, ju kladdigare desto bättre då det fastnar i mun och runt munnen och doften sätter sig i näsan. Det viktiga är inte att hunden tar det utan att du får godiset till hunden, i början kommer han förmodligen inte våga men snart så. 

Nästa steg sker när hunden faktiskt börjat få en modigare kroppshållning när den ser andra hundar och självmant börjat söka sig till det goda. Då kan du börja skvallerträna, finns massa trådar om detta här och någon artikel inne på blandrashundar.ifokus om jag minns rätt. Det är också här du kan börja vara bättre än någon mötande hund och lära honom att det kan vara viktigare att hålla koll på dig. Be honom komma, be honom sätta sig, faktiskt träna freestyle osv. Det blir lättare för din hund att arbeta då den inte behöver lägga livsviktig fokus på annat.

Det är just den där biten med att "rädda sitt eget liv" du måste ta er förbi först. Den är alltid viktigast, att försvara sig genom att attackera eller lägga benen på ryggen osv. går före allt vad arbete, mat och andra roliga saker heter. På det sättet är det lättare med för glada hundar då de bara vill massa roligt och man slipper slåss med viljan att överleva.

Så helt enkelt - jobba med osäkerheten först! Därefter kan du jobba med hur han ska gå förbi, att han ska koncentrera sig på dig när ni tränar osv.

zavano
0

Har några bra tips som du kan försöka genomföra, MEN först så måste du rannsaka dig själv, kan vara så att hunden reagerar på något hos dig, kanske blir du osäker själv när de tkommer andra hundar, "hur skall vi göra nu" "vad är det för hund så kommer där" "är det en farlig situation" etc. Inte för att du kanske tänker så här men det jag vill komma till är att du måste först å fremst känna trygghet som du föröver per automatik till hunden. Det är dumt börja ställa krav på en hund som behöver slussas fram lite extra! Kraven kommer efterhand som eran relation växer!

Låt oss återgå till mina tips, det kan vara dumt att låta honom leka med andra hundar i första taget, även fast mötet-leken/aktiviteten med andra hundar är viktig så måste som jag nämnde ovan relationen mellan dig och hunden vara bra i första hand, (det är sedan i första hand med dig som han kan börja leka när de tär aktuellt).

Första tipset är att börja med lite enkla aktiviteter sinsemellan dig och hunden, söka efter leksak/godis, kör lit enkel lydnad som att sitta kvar osv. Det bästa är om belöningen i första hand blir en leksak och lite gos med dig som hundförare.

Det andra tipset är att åka till ett centrum där det finns lite människor, där ni kan sitta på en plats å bara ignorera andra människor och lägga fokus på dig och hunden.

Mitt tredje tips är att tillsammans med en kompis/bekant/familjemedlem som har en hund, att tillsammans gå en promenad, där inte hundarna skall hälsa på varandra överhuvudtaget, jag föredrar att han träffar nån hund som han känner sedan innan. I promenaden så kommer hundarna skapa rang per automatik utan lek och utmaningar. Rangen är viktig hos hundar, och din hund känner sig nu underlägsen.

En sak skall poängteras är att hundar som sällan/aldrig får chans att leka med andra hundar får en ökad risk känna osäkerhet vid möten med andra hundar, och kan i krängda situationer försöka hävda sig själv genom att utmana andra hundar.

Men det finns inget som säger att en hund som inte hälsa på andra hundar eller får leka med andra hundar skulle blir osäker osv. FÖR det handlar först och fremst om hundföraren och dennes relation med hunden.

Kanske tar några månader innan han hittar rätt!

Men tänk att på att inte ställa för höga krav i början.

Hoppas du får något bra utav mina tips och de andras ovan nämnda tips! =)

Warney
0

Tack för alla svar, ska testa det där med skvallerträning då Barney är väldigt lättlärd. Ska även testa det där med att sitta i centrum med hunden.

Gå in ännu mer med positiv förstärkning.

Det andra tipsen har jag prövat på.

Tack tack.

Med dom här tipsen och tid så ska jag lyckas, och med kurser .

Men det mesta måste göras hemma, får tips om hunden på kursen mest.

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

[Forest]
0

4 Skallerträning är jätte bra övning man kan skvallra in mer oxå men ta en sak i taget Glad Lycka till, du har fått bra o fina tips av de andra