Allergivänliga hundar, tips mottages tacksamt!:)
Hej!
Ny här ;)
Vi vill gärna skaffa oss en hund, men jag känner av strävhåriga hundar.
Vet att jag tidigare klarat av lite mer välpälsade hundar som t.ex collies och papillon (människor i min närhet som hade dessa)..
Däremot har min sambos kompis en spets eller lapp hund av något slag, som är helsvart med rätt lång päls.
Den klarade jag inte av, gosade med honom och ögonen svällde o kliade direkt.. :(
Som med katter, vi har 4st här hemma , 2bengaler+1oriental och en norsk skogkatt. Jag känner av både bengalerna+orientalen men ej skogisen, därav måste jag ta allergimedicin varje dag och då går det finemang!:)
Det läskiga är ju bara om man skaffar en hund och utvecklar astma mot den :(
Har astma mot kaniner,hästar,chinchillor osv.
Vi vill inte ha en liiiiten hund, utan gärna medel-stor storlek. :)
Vänlig i temperamentet och som gillar att vara med överallt :)
Någon som har några bra tips på hundraser som går bra?
Och ge gärna exempel om ni har samma eller liknande "problem":)
Typ av hundraser som vi fastnat för:
Samojed, Finsk lapphund, Siberian husky, Berner sennen, Japansk spets…, Collie, Sheltie, Border collie..
Tacksam för svar!:)
/Malin
Har också hört att Pudel ska vara lite mer allergivänlig

Vi har bara allergivänliga pg.a att vi inte vill ha en massa hundhår inne och pga av risk för allergi.
här kommer några ickefällande raser:
- pudel(alla storlekar)
- bichonfrisé
- kerryblueterrier
- soft coated wheaten terrier
De hundar som inte fäller har nästan alltid lockig päls.
Vi har en bichonfrisé tik här hemma som alldrig har fällt ett hårstrå. Sen har vi också en labradoodletik,en blandning mellan labrador o storpudel. När det gäller labradoodle kan dom fälla en aning,men hittils har inte Ester fällt nått.Labradoodle hundar kan ha 3 sorters päls,en som är mest lik pudelns(fäller nästan alldrig),en som kallas fleece och är silkeslen(kan ibland fälla en aning),och sen den sista kallad hair(kan fälla).
De flesta ickefällande hundar kräver mycket pälsvård,men det är det värt :)
min Ester,(labradoodle,fleece) på bilden!
Så hoppas jag kunnat hjälpa,och lycka till!
mvh amandaf
Tusen tack för alla svaren!!
Ester var ju kanonsöt!!! :))
Kanske får bli en lockig iaf då:)) Hittade en lagotto på blocket med typ aprikosfärg, jättesöt!! :))
men en labradoodle måste jag kolla upp!!:))
tusen tack igen alla :)
Jag tycker du ska kolla upp de raser som sägs vara allergivänliga och sedan be att få hälsa på hos någon som har den/de raserna, så får du se om du reagerar då. Men var försiktig så du inte köper en hund och blir allergisk emot den efter ett halvår.. :/
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lagotto har jag för mig ska vara ganska allergivänliga.
Själv har jag aldrig varit allergisk mot hundar men känner ändå av min Dobermann om vi kelar mycket. Det kliar på armarna, speciellt om hon slickar på dem. Tror att det är den stickiga pälsen som liksom tar hål på huden och för in bl a saliv i huden på en.
Har även en Old English Sheepdog som jag aldrig känt av under våra mer än 8 år tillsammans.
Två av mina kompisar är jätteallergiska, en kan inte vara i samma rum där hundar varit utan att luftrören svullnar igen, men ingen av dem kände av sheepdogen medan de blev jätteallergiska när dobermannen kom till flocken.
Alla tror att det ska vara tvärt om, en OES är ju pälsmonster och ser allt annat än allergivänlig ut medan en dobermann ser väldigt allergivänlig ut. ;)
Ta kontakt med en hunduppfödare/hundägare av någon ras och be att få vara med en dag med hundarna. Säker kan man aldrig vara, men på ett par timmar brukar man känna av allergi om det finns någon. :)
Hm.. Förlåt mig om jag kommer in och är liite skeptisk.. Jag har själv allergi för djur, men har ju självklart hund ändå ;) Och jag tror helt ärligt inte på det där med allergivänliga hundar! Jag har 2 hundar som absolut inte räknas som allergivänliga, men tål dem ändå och jag äter inga som helst mediciner för det.. Däremot har jag träffat s k allergivänliga hundar, men blivit allergisk trots allt. Så enligt mig är det lite skitsnack om att ngn hund skulle vara allergivänlig, tyvärr..
Jag tror istället på att det man utsätts för dagligen blir man "immun" för.. Jag får aldrig allergi för mina hundar, men kan få allergi för hundar jag inte träffar varje dag, biland iaf. Jag skulle kunna skaffa vilken ras som helst, trots min allergi, eftersom att när jag väl blivit van vid min hund blir jag inte allergisk för den heller.
Men om du är orolig för allergi och astma för hund, så håller jag med om att du ska besöka uppfödare till s k allergivänliga hundar =) Det är alltid värt ett försök! Men har man en lindrigare allergi, så kan man nog ha vilken hundras som helst, MEN man måste vänja sig vid den först. Jag har känt lite allergi för båda mina hundar i början, men efter ca 1 v gick det över, just för att min kropp blev van vid det. Inte att vara allergisk utan själva hunden då =) Självklart är det olika för alla, men så funkar det gör mig. Och jag har både astma och allergi. Jag är nöjd ändå, eftersom att jag kan ha hund nu =) Innan så var jag rätt mkt allergisk för hund, men allergin minskade när vi skaffade Molly och ny visar det knappt ngt utslag alls vid allergitest :D
Jag tycker inte man ska köpa hund om man har allergi då det kan bidra till att man får astma!
Det är väl inte håren man är allergisk mot, utan något som finns på huden? Eller har jag helt fel för mig?
Man kan vara allergisk mot olika saker : pälsen, hudavlagringar, saliven.. :)
Hos katter kan man känna av mer om djuret är fertilt och när de är små.. Pga att de har starkare saliv osv..
#8: På dig låter det mest som att du är lite överkänslig mot vissa hundraser osv.
Jag har fullt utvecklade allergier mot mycket och i vissa fall kan man säkert vänja sig.
Men som min kompis har en Basset (petit griffon vendèn)..
Jag har träffat denna goa hund sen dem köpte henne 2002..
Jag måste fortfarande alltid ta allergitabletter, och jag kan inte direkt gosa med henne men jag kan vistas i samma rum och så - får inte astma men tar jag inte tabletten så sväller ögonen igen med fruktansvärd klåda och näsan rinner.. :(
Hon har en sträv ganska så fet päls., som ska ryckas … (exakt när vet jag dock inte). Men den e ju inte jättekort hennes päls.
Så frågan e ju då om man nånsin kan vänja sig?
Det kanske inte ens är värt att testa :((
Vi vill så jättegärna ha en liten hund.. men det kanske inte är värt risken, för får man väl hem den lilla så blir det ju jättejobbigt om man får ännu värre allergi och måste omplacera den efter ett tag :( Sånt är ju inte alls roligt ..
Vi får tänka på saken,
Tusen tack för alla goda råd o svar.:)
Hej!
Ur medicinsk synvinkel bör man under alla omständigheter inte frivilligt utsättas för det som ger någon symtom.
Om du har har hundallergi riskerar du att utveckla andra, mer svåra symptom som t ex astma om du skaffar hund.
Först bör du låta testa dig för pälsdjur. Pricktest eller sk RAST.
Det gäller att veta om du har specifika allergiantikroppar mot katt respektive hund. Hundarna har alla samma allergiframkallande komponenter i saliv, tassar, hår och hudepitel. Det finns ingen hund som inte kan ge upphov till allergiska besvär hos de som är känsligast.
Däremot har varje hundras sin profil och är mer eller mindre "farliga" . De hundar som har tät och riklig päls är också de som är svårast att hålla rena och stoff-fria.
Visar det sig att testen är positiv, dvs att hundantikroppar kan påvisas, så är rådet att avstå från att skaffa hund. Då får man med stor sannolikhet problem efter en tid.
#9 Jag har både astma och allergi, men ffunkar ändå jättebra med både mina hundar och råttor.
#10 Ja, nu är jag lite överkänslig, men när vi skaffade hund första gången när jag var 10-11 år, då var jag inte bara överkänslig, utan hade riktig allergi, men nu har den vuxit bort för hund iaf =) Och astma känner jag inte av när jag 'r med dem heller :D Men som sagt är det ju olika + att man i nte vet vilket håll det går åt.. Jag har ju haft turen att det gick åt det bra hållet, men det kunde ju lika gärna ha gått åt andra hållet och gjort allergin värre.. Men jag är riktigt glad idag att det gick åt det bra hållet!=) Jag hade aldrig orkat, om allergin blivit värre.. Utan mina hundar hade jag inte kunnat leva ;)
#9 Jag har både astma och allergi, men ffunkar ändå jättebra med både mina hundar och råttor.
#10 Ja, nu är jag lite överkänslig, men när vi skaffade hund första gången när jag var 10-11 år, då var jag inte bara överkänslig, utan hade riktig allergi, men nu har den vuxit bort för hund iaf =) Och astma känner jag inte av när jag 'r med dem heller :D Men som sagt är det ju olika + att man i nte vet vilket håll det går åt.. Jag har ju haft turen att det gick åt det bra hållet, men det kunde ju lika gärna ha gått åt andra hållet och gjort allergin värre.. Men jag är riktigt glad idag att det gick åt det bra hållet!=) Jag hade aldrig orkat, om allergin blivit värre.. Utan mina hundar hade jag inte kunnat leva ;)
Som jag skrev; ur medicinsk synpunkt………………
Alla har inte tur som du. Vissa får fruktansvärd astma då de har djur. Speciellt om man redan från början har allergi. Så jag råder inte redan allergiska människor att köpa djur då de kan få väldigt allvarliga konsekvenser.
#11: jo sant.. drömmen finns men den blir nog inte verkligheten..
behöver jag nämna att min farfar är fruktansvärt allergisk mot hundar? :( han kan inte ens vistas i en hiss där en hund varit tidigare, då får han astma..
så nä den risken e jag nog inte villig att ta, menar kanske kan det gå så illa att vi inte ens kan ha katterna kvar..
tack alla för alla bra råd osv!:))
Malin1: Tråkigt att det ibland inte funkar :(
#15 Jo, jag vet att jag är lyckligt lottad =)
hur är det men "eng.bulldog" eller "mopps"??
tänkte på att du skrev siberian husky
det är ju en ras som du kan ha i hundgård, fast då är det bäst med två st för sällskapet. samt att det du inte kommer påverkas lika mycket om du är allergiker. du kan ha dem inne med, fast de kan ju bo ute om det finns möjlighet.
tänk på att du får en med showpäls. jag har en bladning av sibbe/alaska som går under sprint/working som har lite skrävare plattare päls.
hoppas det löser sig.
Eurasier. :) Min pappa är lite allergisk och våran vovve funkar bra. Dem är dessutom släkt med samojed och många tror våran är en finsk spets. :)
Denna tråd är över 3 år gammal 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#22: Haha, oj xD Såg bara att den var typ högst uppe på nya inlägg. xD
#23 Ja då tänker man ju inte direkt på att kolla när inlägget är ifrån
Vet inte ens om trådskaparen är kvar på iFokus. Ingen aning!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
24# hahaha vad komiskt!
Jag har en Pumi och en Softis som ja har pga allergi. Jag tål ej katter, kaniner, marsvin osv dock har ja kvalsterallergi så tror mycket kan vara själva fällande håret som framkallar allergin hos mig.
Mexikansk nakenhund?
# 28 pumin är en helt underbar ras,mycket fart i dock:P