Hjälp, rasval!
Ja, då ska vi se om jag blir lite klokare efter att ha skrivit en tråd här och förhoppningsvis fått nått svar.
Jag är alltså ute efter en aktiv tränings och tävlingshund. Har i dagsläget en Schäfertik på snart 2 år, som jag inte känner räcker till. Jag vill mer än vad hon vill.
Så, jag går alltså i valpköpar tankar.
Tidigare erfarenheter då? Ja.. Jag har haft en Border Collie, Jack Russell, Finsk Lapphund, Huskys o en Pappillon.
Så hundvan, det är jag.
Vad ska hunden användas till då?
Den ska tränas aktivt med, förhoppningsvis tävla också. Men framförallt aktiv träning, i div grenar. Lydnad, Agility, Freestyle, Spår, Bruks.. Allt med andra ord, så det är en aktiv hund jag är ute efter.
Vad har jag tittat efter då?
Australian Cattledog, Australian Kelpie & Tervuerens är väl dom som står högst upp just nu.
Men nu vill jag veta lite vad Ni tycker. Vad tror ni skulle passa mig och det jag vill?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Men om du skaffar en hund till och även denna inte räcker till? Vad ska du göra då. Sen om man vill komma långt är det inte bra att man tittar vilken ras toppar listorna på nå dit jag vill, det bör vara ett par raser som sticker ut lite extra.
Värt att tilläga är väl kanske att hunden jag har nu.. Har inte mentaliteten av en Schäfer. Hon är snart 2 år, och beter sig som en gaaaammalgaaaammal hund. Hon tycker inte att det är KUL att träna, och vad ska jag då göra? Tänker inte tvinga henne till det iaf!
Då jag letar hund tittar jag absolut inte på listor hit och dit, utan det ska vara en hund som passar MIG och det jag vill ha. Alltså en jäkligt aktiv hund, som orkar och VILL träna :)
Australien shepherd är en väldigt aktiv hund som orkar träna länge och är en mycket till lags. Aktiv hund som är som arbetsnarkomaner. Själv tycker jag även att Australien kelpie är rätt aktiva hundar och brukar oftast ha bra mentalitet, fast av de jag har träffat sá brukar austalien kelpie vara lite lugnare än australien shepherds.Dobberman är ocksá en hund som är oertröttlig som kan träna mycket.
Även Border collie är aktiva hundar med mycket spring i benen. Det man skall tänka pá med BC ár att de vallar mycket och stor del av BC blir látt stressade.
Skulle rekomendera att gá och titta runt i utställningsringen prata med uppföddare och höra hur de olika raserna är och se vilken hundras som passar dig bäst.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Terven är ju en hund som älskar att arbeta och som nästan kräver att få göra det. De är lättlärda men lite för smarta ibland :)
Annars så har du ju malle och boxer<3 som är trevliga och arbetsvilliga hundar :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Bearded Collie?? =) om du tycker om pälsvård med hehe
jag tänkte på tervueren när jag läste det ;)
..även kanske boxer
2 aha :) Jag har en sån hund med här en som trivs med livet lunkar fram visst kan man träna men det är inte "skitkul" enligt henne.
Jack russel deras energi tar aldrig slut, himmla trevligt o se bra JR som kan lite o får sin dos av träning :) Smidig lätt hund att ha med. Men så tog du upp Papillon där har du en som brukar vara bra på agillity,fristyl. Tycker du har bra raser du rabblar upp med mycket engergi :) Jag är småhundperson men Tervueren är ju fina o trevliga känner ett par såna.
boxer, de kan vara aktiva hur länge som helst utan att tröttna på det och så testar de sig mycket fram. de vill lära sig hela tiden.
Men det finns också olika individer
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

Samma problem som jag då ;)
Border Collie ligger mig ju varmt om hjätat som du vet, men har börjat söka mig utanför BC´s gränser och även kolla på andra raser också. Just nu står bla. Tollare och Border Terrier på min lista….
Så ja, Tollare/Border Terrier? Kan det vara ngt för dig?
Har hört mycket tråkigt om Kelpies temperament, att de lätt kan bli ostabila men vet inte hur pass sant eller utbrett det är i rasen? Tollare har jag däremot hört mycket positivt om istället, och känner i dagsläget att det kanske är lättare att hitta en stabil hund i den rasen…? Men å andra sidan så har ju Tollare jakten och likaså Border Terrier…. att det ska vara så svårt, haha!
De jag tycker är: Kelpie, Tollare, Tervueren, Australian Cattledog?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Eller varför inte en Pinscher?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
LH Holländare?
Vill du ha lite "tuffare" ras så är väl mallen och cattledog bra alternativ. Aussien är inte lika förarvek som BCn, mera brukshund. Men en väldigt splittrad ras. Kelpien är också splittrad
som är egentligen gemensamt för alla mer arbetande
raser - det är viktigt att man lägger ner mycket tid på att hitta rätt uppfödare för att få det man söker.
Ja, som det ser ut nu.. Så blir det en Cattledog tik :)
Tack för alla tips och råd. Men jag håller mig till magkänslan, och det jag velat ha längst :)
SLuta bråka nnu sophie du vill ha en pumi!:P<3