Lite tips önskas!
Jag har en liten kines hane på 11 månader, han är oplaceringshund och har haft det svårt. Exakt vad han har varit med om vet jag inte mer än att han har fått bo med ca 30 hundar till i ett utehus utan att få gå ut och utan att få så mycket att äta. Han var väldigt undernärd när han kom till jourhemmet som sedan skulle omplacera honom till ett nytt och bra hem viket blev jag. :) När han kom till mig vad han i mycket bra form och väger 5 kilo. Han är en helt underbar hund, otroligt snäll. Men han är väldigt osäker och hela hans värld just nu är jag, han följer mig som ett plåster var jag än går. Jag har ett hårt arbete framför mig för att få honom mer säker i sig själv. Han måste lära sig att kunna vara ensam en liten stund ibland då jag tex går till affären och inte kan ta med honom osv. I går när jag var tvungen att gå och fixa ett ärende som tog ca 30 min så hade han bajsat på golvet när jag kom hem igen. Jag skulle behöva lite tips på saker jag kan göra för att få honom starkare och mer självsäker. Tack på förhand!
Ett tips är att börja med att träna hemma.
Han får under inga omständigheter följa med dig.
Alltså försöka få honom ligga på en speciell plats, till exempelt en korg han har eller i soffan när du går in i köket. eller går in på toaletten.
Distrahera honom med leksaker bland annat. Kanske du har nån aktiveringsboll han kan sysselsätta sig med.
Men d gäller att ha tålamod och ge honom den tid han behöver för stackarn har ju inte haft d lätt :( (blir arg på tanken av vad folk gör med djur >.<)
Som sagt, d bästa är att börja träningen hemma. Han måste lära sig att koppla av helt enkelt.
Och d är nått jag tycker är bra på osäkra hundar att helt enkelt tvinga dom att stanna på sin plats (inte med fysiskt tvång med ja du förstår va jag menar) För han måste som sagt lära sig att bli självständig.
hur är han när han äter? hetsäter han eller är han lugn?
I think more things before breakfast than people think all day 
Det kan nog vara bra att börja om från början.
Att först ge honom en chans att landa i den nya tillvaron och sen gå framåt och börja ställa krav i ytte pytte steg.
Precis som med en valp.
Det finns flera bra artiklar här på sajten som kan vara till nytta, t.ex. om rumsrenhet och ensamhetsträning.
#2 ja exakt. Att börja med träningen hemma.
Så hunden känner sig säker på att man fortfarande finns kvar fast man nödvändigtvis inte är i samma rum :)
Tack så mycket för dina tips! :) Han har fått sin egna plats och där har han även fått en stor fårskinnspläd som är varm och mjuk, bra då han är naken och söker värme. :) Jag ser mer och mer framsteg då han nu kan ligga i lugn och ro på sin plats när jag tex sitter vid datorn som är 2 meter bort. För några dagar sedan skulle han bara ligga i mitt knä var jag än satt. Han har fri tillgång till foder och han hetsäter inte, han har svårt att koppla av när han äter så han brukar springa och ta 3-4 torrfoder bitar och knapra på dom medans han springer in i vardagsrummet. Så han står liksom inte och äter ordentligt utan springer och småäter.
#2 Tack ska ta mig en titt! :)
#4 okej. Ja men då tycker jag du fortsätter med den "övningen"och sen är d ju bara att vara uppmärksam och se när du kan ta steget lite längre. alltså att gå utanför dörren. Men va inte borta någon längre stund och när du kommer tillbaka så lägg inte så stor vikt i att hälsa på din hund utan va mer neutral, kom in, klä av dig ytterkläderna och nästan ignorera hunden lite tills han lugnat ned sig då kan man börja ge honom omhet. Men sen är d också från individ till individ så det är lite svårt att ge allt för "konkreta" tips men detta är vad som har funkat dom gånger jag har ensamtränat hundar.
(för d är mer eller mindre ensamträna du måste göra för att han ska kunna koppla av utan att ha dig i närheten) :)
Lycka till :D
Jag har ompaceringshund som har haft ett normalt hem innan men ack så osäker hon var. Jag tipsar dig om lite nu som hjälpte oss.
Gå gärna samma promenad ett tag 1-2 månader jag gick lite mer än 1 månad det kan gärna vara på minst 30 min. Efter det öka jag o tog en till promenad och denna vart lång pomenad.
Kräv inget mer än lekträna, gå fint en kortare bit i kopplet. Träna trix lätta som sitt o ligg mm tränar man in även på valpar. Skaffa bra leksaker.
Träna kontakt finns många enkla övningar på detta, som man sen kan försvåra. Gör lite godis-sök med honom inne o ute. Lek gärna med honom. Träna balansövningar, på stockar osv tänk på att det inte ska vara för halt då det det en viss otrygghet i övning.
Sitt gärna vid en parkbänk o låt han sitta på marken ge godis och dalta inte med honom. Allså sitt inte o klappa honom utan prata lugnt o säg ducktig godis sitt lite till o igen. tycker det är bra att de kan koppla av bland folk. Åk inte hem till anda och vill han inte hälsa på andra så behöver han inte det. Han bör ha en trygg bädd där han kan få vara i fred. Jag tor du lägger hela ditt hjärta i honom men glöm inte att om du dalltar för mycket så bygger du upp hans rädsla mer. Har man besök sitt inte o håll honom låt han vara på golvet/bädden. Ge han tid o lycka till 
#6 Jo jag har tänkt på det för han blir så otroligt glad och upphetsad när han ser mig. Och det känns dumt att uppmunta det beteendet samtidigt som det känns elakt att ignorera honom men jag tror han mår bäst av att man ger honom uppmärksamhet när han lugnat sig. :)
#7 Tack snälla för dina tips! Jag går samma promenad hela tiden för att han ska känna sig trygg. Han går jättefint och är så duktig. Däremot blir han väldigt rädd när det kommer någon med rullator eller "rullväska" och även som idag en gubbe med papperskasse, han vägra gå förbi men gubben börja prata med mig och då smög han förbi men han var rädd. Hur gör jag på bästa sätt vid en sådan situation vill inte dra han i kopplet men vill inte heller vända för då lär han sig inte att det är ofarligt. Han har tvekat flera gånger när det kommer någon som verkar läskig men då har jag bara bestämt gått förbi men som idag då han tvärstanna, hur gör jag?

Positiv förstärkning och mycket beröm när han gör det du vill att han ska göra. Klättring och problemlösning brukar stärka självförtroendet så han kan ju få börja klättra lite på olika möbler om du tycker att det är ok. Annars är det omkullfallna träd, stenar, stubbar osv man kan använda sig av ute. En hund med bra balans och kroppskontroll får bättre självförtroende.
#9 Okej tack för dina råd. :) Ja han hoppar och skuttar som en tok här hemma hihi!
Jag har fått tränat med shopingvang och har du en sambo? Eller en vän som han känner lite? Man kan träna mot dom han känner låt han lukta med på sakerna. Även papperskasse tänk bara på att itne prassla för mycket. Sen kom jag på en sak, han är i den åldern som de går in i spökåldern med, då upplever dom mycket som farligt. Sitt på en bänk och låt han sitta, efter ett tag kopplar han av. Jag har fått gjort detta en del med våran valp som var harig. Men jag låter andra jag inte känner klappa henne, men vissa jag känner är hon inte van med så det blir lite träning på det med.
*Tassavtryck*
Hej och tack snälla för era bra tips allihopa dom ska jag ta vara på och jag ska jobba hårt! :) Jag hoppas att min lille kille ska bli mer självsäker men jag få helt enkelt ge det mycket tid.
13, Det kan ta lite tid jag har haft ett plåster själv men jag får helt enkelt säga till henne gå o lägg dig lr så struntar jag i att hon vill vara "på mig". Hon får gärna sitta/ligga i soffan men så är det jag som som ska bjuda in med. Att stå på egna tassar är bra sen att de gillar gulla o pussas är sött med :) Jag har morgonmys men på dagen så ska man inte klättra på matte. 
Hej hundälskare. Du får gärna ringa mig om du vill ha tips och hjälp, Angelo heter jag förresten. Jag jobbar med hundrehab och är övertygad om att ditt problem försvinner enkelt med rätt tekniker och rätt inställning till relationen mellan hund/människa. Människan MÅSTE vara flockledaren till 100%. När detta har åstakommits och hunden ser upp till dig och familjen som,(flockledare), och hunden axepterat sin roll som efterföljare,(vilket hunden önskar), då kommer hunden att slappna av mer och mer. En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen. Ni måste använda hundpsykologi och inte människopsykologi när ni "talar" med hunden, annars blir det missförstånd, och hunden blir obalanserad. Hör gärna av dig så lämnar jag mitt tel.nr för att ge dig tips…,tappa ej hoppet. Jag fixar problem med hundar som är "omöjliga", enligt hundägaren, på ett par tre besök och ofta bara på minuter, så det verkar alltid vara värre än vad det är:) Mvh angelo
Jag tränar och tränar här hemma och han gör små små framsteg när det gäller vissa saker. :) Men när jag går på ex toa så springer han efter mig oavsätt vad och står utanför och gnäller hela tiden tills jag kommer ut igen. Det spelar ingen roll om jag säger att han ska vara tyst eller om jag själv är helt tyst, han gnäller ändå! Någon som har något bra råd när det gäller det? 
Ju tidigare du ger din hund vad den behöver; rätt dos av fysisk/mental träning,(beroende av hur högenergisk hunden är), (en engelsk bulldog behöver mindre fysisk träning än en pitbull eller en jackrussel,då dessa har högre energi som ras), struktur,regler och begränsningar, (du visar tydligt med lugn och självförtroende att du är flockledaren genom att promenera med hunden i koppel då hunden ska gå snett bakom eller bredvid..,detta kommer lugna ner din hund eftersom du har ansvaret för flocken både hemma och utomhus. Den enkla anledningen för att ofta småhundar är hyperstirriga,stressande, oroliga och osäkra är att dessa hundar ofta får mycket kärlek och kel men för lite motion både fysiskt och mentalt och knappt några regler och begränsningar. Detta är vanlig då konsekvenserna för en obalanserad 5 kilos hund inte märks lika mycket som om en pitbull har exakt samma problem. En pitbull som visar samma obalanserade beteenden som en chiwawa kan skada andra hundar ordentlig och även människor, men den lilla söta hunden gör ju inte en fluga förnär! Men tänk er in i en 5 kilos hunds värld när den måste ta över som flockledare för att människan bakom inte är en tydlig, lugn och trygg flockledare. Klart att dessa småhundar som måste vakta och passa "flocken " både hemma och utomhus känner sig osäkra,stressade och rädda när de med sina 5 kilon ska vara flockens beslutstagare och vakt. Varför tror du många småhundar skakar mest hela tiden… genom att många bäromkring på dem i famnen eller väskor och allt vad det är så byggs rastlöshet och osäkerhet upp tills de är små nervvrak som skäller och morrar år minsta ljud eller rörelse! Och sist men inte minst så kommer tilgivenhet och kärlek såsom mat,lek,kel och positiv förstärkning. När du kommit så här långt så finns det specifika tekninker som jag ska ge tips om senare, måste åka iväg till en klient nu, om det överhuvudtaget kommer att behövas, för att när det jag skrivit ovan funkar bra, så faller ofta alla pusselbitar på plats för hunden och hundägaren och balansen som hunden får, räcker ofta för att alla beteenden som ej är bra för hunden helt enkelt försvinner. angelo

#17 Måste bara påpeka en sak, och fråga en anna. Påpekandet först: Små hundar skakar kanske av oro ibland, men oftast är det av andra anledningar. De behöver inte frysa, men kan skaka för att hålla värmen, dvs musklerna är varma när de arbetar. De kan skaka av iver, glädje od oxå. Jag gillar inte heller "väskhundar" men i folksamlingar, där många småhundar bärs, är det för att de inte ska trampas på och skadas.
Sen frågan: Du säger att vi ska visa hunden att vi är flockledare genom att promenera med hunden i koppel då hunden ska gå snett bakom eller bredvid, hur naturligt är det? Inga hundar gör så med andra hundar, inga vargar gör det heller. Att leda en gruppförflyttning kan vem som helst i gruppen göra, utan att vara ranghög.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Naturlig kan man vara när hunden är balanserad. Detta hjälper till i rehabiliteringen av en obalanserad hund.
Vill bara skriva och berätta att det är en otrolig skillnad på min lille vovve redan, är så glad! Han gör sådana framsteg. Hans självförtroende är mycket bättre. 
20 Vad kul att du ser framsteg :) skit najs 
#21 Ja det är så roligt!