Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 8711 ggr
Anothername
0

Vilken löplina ska vi ha?

Idag rann bägaren över när Miller stack efter en hare och VÄGRADE lyssna.

Är inte speciellt arg för han vet ju inte bättre utan är mer rädd, ja rädd för att han ska bli påkörd :/

Därför vill jag nu köpa en löplina så att jag kan börja träna inkallning med honom på riktigt.

Har inte gjort d innan och vet inte heller om hans förra ägare har gjort d heller. Men är tveksam då han inte hade löplina och inte lyssnade spreciellt bra när vi fick honom.

Men min fråga är, vad för löplina ska man ha?
Miller är ju en relativt stor hund trots att han bara är 8 månader (Schäfer, Alaskan husky och bordercollie) och han väger ca 28kg men det består mer eller mindre enbart av muskler så han är jäkligt stark :S

Har vart inne och kollat på olika sidor efter löplinor men jag känner att jag inte förstår vad som passar Miller. Vill ju inte ha nått för klent så den går sönder lixom.

Vad föredrar ni också, Platt eller rund löplina?

Lyssnar på musik I think more things before breakfast than people think all day Får idé

AnneN
0

Jag skulle rekomendera att köpa en lång spår/dressyrlina istället (ca 15 m), då kan ni träna inkallning precis var ni vill i varierad miljö, risken med löplina är ju att man sätter upp den på en fast plats och då blir ju träningen enformig på det sätt att det inte blir varierad miljö och olika störningar = hunden lär sig komma på inkallning på just det stället, men kanske inte alls på andra platser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mahre
0

A ok det var ju en tanke ….

men löp lina kan man ju ha på tomten om man känner att hunden inte lyssnar, eller under övergången. Om den är van att få vara ute… Eller?

AnneN
0

Ska du ha löplina kan detta vara något att tänka på:

"Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder."

Kopierat från Jordbruksverket

Men har ni egen gård så kanske ni skulle kunna sätta upp staket så hunden kan springa lös på gården?

_**/Mvh Anne

mahre
0

OK det är ju vettigt.

Det var nog lite så jag menade. Om man har en hund som nu är van, men rymmer, kan det vara bra medan man inte har uppsikt.

[Forest]
0

Upplever att TS undrar över löplina för träning inte binda hunden?

Jag föredrar runt löplina jag har en lila o svart med vanlig hake, jag tycker man ska kolla så just haken är rigäl oxå. Jag har gjort 2 knutar så OM hunden skulle försöka sticka är det något som inte löper genom handen för lätt :)

AnneN
0

#5 Jag tror du missuppfattat vad som menas med löplina… Löplina = en lina som sätts upp mellan två punkter (ex 2 träd) med en lina som hänger ner för att koppla fast hunden i, sedan kan hunden bara röra sig mellan de 2 punkterna.

Det jag uppfattar att du menar är en lång lina som man själv håller i.

_**/Mvh Anne

[Yezz-an]
0

"Lång lina man själv håller i" = spårlina?

Eller… "Lång lina man själv håller i" = sån där som man har till hästar att träna dom i… hm… longering (eller vad det heter)?

Finns ju liknande till hundar.

AnneN
0

#7 Som långlina kan man använda allt från spårlina, longerlina till att göra egen av en tvättlina om man så vill.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

aha då fatta jag TS fel? man brukar träna inkallning med spårlina Flört

[Yezz-an]
0

Tvättlina. Hahaha! Det har jag inte ens tänkt på. Hur smart som helst Glad

Det ska jag använda i sommar! Brukar ha lina på min stora tös när vi är vid stranden. Fast jag håller inte i den. Den släpar bara på marken. Jag har linan som ut-ifall-att jag skulle behöva bromsa henne fort. Då trampar jag bara på den. Skulle vara praktiskt att ha något billigare alternativ som ligger kvar i bilen. Och ett hemma. Och ett hos mamma. Och ett hos… o.s.v

Tack för tipset Glad