Lassie
Hej! Jag hade lite frågor om rasen collie. Vi har haft små funderingar om att skaffa oss en ny hund, och jag kom och tänka på collie, en hund som är mycket fin och som, allafall jag, inte ser allt för ofta. Vi är en familj på -mamma,pappa och äldre bror + jag då (15år) och såklart våran hund Hugo, en golden retriever pojke. Sen har jag 2 katter också. Min äldre syster (bor ej hemma) har 3 små barn som vi ofta träffar, så en del "barnkontakt" blir det också.
Hur är collie-"n" ? krävs det mycket motion, hur fungerar den allmänt bland andra djur osv!
Tacksam för svar! :)
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Jag har egentligen ingen större koll på Collien, men vad jag har läst så är deras mentalitet hos många hundar dåliga. Är collien en hund du absolut vill ha så skulle jag kollat upp att det är en bra uppfödare med bra hundar.
Utseendemässigt så ser ju Sheltien ungefär likadan ut. Jag har en sheltie och det är en underbar hundras. Lättlärd, Glad, Possitiv, vill vara med på allt och är super familjehund. Vissa kan dock ha lätt till skall, så det är isf ngt man ska tänka på.
Hoppas du hittar en hund som passar dig! :)

#1 Tack för svar! :) Det är utseendet jag fastnat för, och kollade sheltien och såg inte större skillnad, riktigt fin. Är det skillnad i storlek?

Ja, sheltien är mindre, "idealstorleken" för en tik ska ligga på 35-37 cm och hane 37-39 cm. Min pojk är dock 45cm nu (8 månader). Jag tycker iaf det är en trevlig ras, finns sheltie.ifokus.se där finns det mer om rasen :)
Det är konstigt vad man blir påverkad av individer man träffat. En av mina favorithundar när jag var liten var en stor collie som en släkting hade. Underbar hund.
Sedan har jag bara träffat "speciella" shelties… har väl träffat 4 shelties fördelat på 3 hem och dom har varit misstänksamma, tillbakadragna eller lite för vaktiga..
Nu tror jag def inte alla shelties är sådanna, men man bör nog vara noga med uppfödare vilket man än väljer.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tycker inte att Sheltien och Collien är särskilt lika. Det som skiljer enligt mig är helt klart ansiktet!
Sheltien har enligt mig ett sötare intryck än Collien.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Sheltien är sötare och collien vackrare :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det man oxå bör tänka på är ju att det är en skällig ras,, det är trots allt en vallhund och som vallar med skall..
Det jag tycker man egentligen borde göra är att läsa om olika raser utan att kolla på bilder för att se vilken ras som passar bäst in i den familjen man har.
Personligen skulle jag inte skaffa en Collie av flera skäl men framförallt inte iom att jag har barn, jag tycker att dom är lite för osäkra för min smak..
Och när det gäller Lassie så får man ju oxå tänka på att det var massor av olika Collies som gjorde den rollen.. :-)
/Linda

Collie är ju då bara en ras jag tycker är fin och ville veta lite mer om, ingen hund familjen pratat om överhuvudtaget utan vi tar det lugnt och får se när det blir en ny hund. Men är intressant att höra sig för tills dagen det blir mer aktuellt :)

#8 oj flåt ahaaa då missförstod jag..
:-)
Min mamma hade collie som ung och min syster är inne på deras collie nr 2. Vad jag fattar då är det en trevlig ras som dok kräver att man är ganska så envis inte elak men de har ganska mycket vilja :) Det är ganska roligt o höra vad de gör för upptåg. Trevliga glada hundar, min syster säger lättlärd och kräver lite pälsvård. De borstar sina collies 1 gång i mån badar vid behov, dom har 4 barn under 12 år och hunden är snäll mot dom. Men det är en hund du måste aktervera men så är det med alla raser :) Jag tycker dom är jätte fina trevliga lunga hundar som är uthålliga. Lycka till med letande av bra uppfödare.
Hej!
Vi har en långhårig collie och en sheltie. Båda är superfina hundar. Collien är hur härlig som helst till temperamentet. Lugn, glad och alltid pigg på det mesta.
Sheltien är bara 14 veckor.
Vi kommer nog alltid att ha en collie här hemma! :)
Lycka till!
Glömde: vi har tre barn och collien är helt underbar med dom.
Hon har även varit väldigt lätt att uppfostra.