ehh normalt?
Min pappilion tjej på lite över 1 år
juckar på min arm är inte det här konstigt beteende ? hon är ju inte ens av de manliga könet …
Jag har en 3-årig juckande tik. Nu juckar hon inte på mig. Och hon juckar bara två gånger om året, när hon löper.
Min 6-åriga tik juckade också förr. Hm…. har inte ens tänkt på att hon har slutat med det. Men nu när jag tänker efter så slutade hon nog när hon var typ 3 år.
Jag säger alltid till mina hundar. Funkar ju inte ha dom juckande med alla sina fyrbenta vänner.
Just ja. Glömde nämna att dom bara juckar mot andra hundar.
Å stackars katten har också fått sig någon juck.
Jag säger ifrån juckande helt. De får inte jucka på andra hundar heller varför jo en del hundar blir förbannade, o det kan man förstå. Tik som hane de juckar, jag kan tipsa om säg ifrån juckande. Det kan vara så att TS tik kanske löper eller snart kommer i löp? Våran tik kan även bli lite så (inte på mig lr folk) när annan tik löper. Men som sagt här får man itne rida på andra.
Jag säger klart emot… När hon juckar de är inte rätt
Ja det är ganska vanligt och normalt vid stress (hunden har svårt att hantera stressen) eller av horminella orsaker ex. löp.
Avbryt bara hunden lugnt och sansat.
≧◔◡◔≦

Att tikar juckar vid löp är ganska vanligt då det kan bli lite överslag pga alla hormoner som rusar i kroppen.
Men om det inte är löp så är understimulering eller överstimulering den absolut vanligaste orsaken till att de juckar eller tar till andra överslagsbeteenden.
Så fundera över dessa saker:
- Ska tiken till att löpa inom en väldigt snar framtid (max någon vecka)?
- Kan det vara att hon får för lite eller för mycket fysisk och mental stimulering?
- Vad kan du göra för att åtgärda orsaken till beteendet?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!