Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12877 ggr
Trin
5

Val av liten hundras?

Har varit jätte säker på att skaffa mig en Chihuahua men nu är jag inte så jätte säker längre. Jag har träffat chihuahuaor och visst de var jätte söta och snälla. Men de var såå himla små. Den ena våga knappt komma och hälsa medans den andra var lite mer busig.

Båda hundarna gick med svansen mellan benen hela tiden ? Jag vet att det betyder att de är rädda? De var lite skygga också och en sådan hund vill jag inte ha som går och gömmer sig varje gång något sker. Jag vet ju att de skiljer sig från hund till hund.

Jag vill ha en liten hund som inte kräver alltför mycket pälsvård. Och som klarar av att gå långa promenader men som ändo nöjer sig med en liten runda nångång. Jag förstår att hunden behöver mentalstimulans och bus och skoj utöver promenaderna.

Har kollat lite på papillon , Yorkshirterrier (stavning?) malteser och Chihuahua såklart.

Ni som har någon/fler av dessa raser vad tycker ni om dem för och nackdelar?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Mojma
1

Av det du skriver kan jag säga att en mer perfekt hund än Papillon kan du inte hitta. De är små, pigga aktiva, älskar att gå långt men kan oxå vila de dagarna man inte hinner så mycket tex, du kan träna lydnad, agility mm, lätt pälsvård, keliga, mysiga, busiga & sociala. Jag har haft en, men se till att vid Papillonköp kolla ut en bra seriös kennel. Det är viktigt oavsett ras så var noga med det. Men en Papillon är verkligen en perfekt liten hund som ställer upp på allt & är alltid lika glad & posetiv :)

Hoppas du gör rätt val! Lycka till :)

SamanthaJones
1

Säger samma som 1. En mycket trevlig ras!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Yezz-an]
1

#1 och #2

Vill fråga er båda som verkar ha koll på Papillons…

Är inte dom ganska skälliga?

Jag har fått den uppfattningen då jag enbart har träffat tre stycken.

När jag var mellan 12-18 år så hade en kompis en Papillon. Den skällde hysteriskt. Nu är jag ganska säker på att den inte kan ha mått särskilt bra, då den var ganska aggressiv utav sig. Att den var aggressiv grundar jag på att den hugg mig i handen och ALLA som befann sig i dess närhet var rädd om sina ben, då den plötsligt från ingenstans hugg tag i byxbenet.

Sen så finns det två Papillons hemma på min gata. Dom skäller jämt. Spelar ingen roll om dom är inne eller ute. Så fort man passerar dom ute så skäller dom. Passerar man deras hus så skäller dom.

Har jag bara haft oturen och träffa de få skräckexemplar som finns?

fettmedkevlar
1

#3 Hunden blir ofta vad man gör den till..

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

LinaK
1

Vill du inte syssla med pälsvård ska du inte välja maltesern.

Yorkeshire terrierns päls vet jag inte hur pass lättskött den är?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ixectrona
1

Man kan visst ha Malteser även om man inte vill syssla med pälsvård, men då får man klippa/raka ned vovven några gånger om året. Flört

Är själv mycket intresserad av Maltesern. Den minsta i bichon-gruppen, mycket frisk och sund, och beskrivs som (översätter från engelska) "mycket kärleksfull, bra med andra hundar, liten jaktinstinkt, något reserverad mot främlingar. Maltesern fäller inte, är lätt att träna, lekfull, behöver inte mycket motion och en "lagom" ("a fair") energinivå. Den är intelligent och känslig och har en tendens till skall och separationsångest (vilket gäller de flesta små sällskapshundar)."

LinaK
1

#6 Jo visst, men det krävs ju fortfarande pälsvård Flört Pälsen växer ju hela tiden och man måste kamma och borsta i allafall för att förebygga att pälsen blir tovig. Sen regelbundna bad behövs också, vilket inte de flesta korthåriga raserna kräver . Men jag tycker som du att maltesern verkar vara en mycket härlig ras som är frisk och sund (som de flesta i bichon-gruppenTungan ute)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ixectrona
1

Ja, men så gäller det yorken också. Flört
Och jag vet inte, kräver en Papillon mindre borstande än en nedklippt Malteser eller Yorkshireterrier?

[Forest]
1

Jag säger york :) Liten hund med mycket skin på nosen krävs att man tränar dom tidigt är väldigt smarta små hundar. Pälsvård hmm ja det vet jag inte hur krävande dom är, utställningpäls antar jag kräver mycket pälsvård. Men valpklippning bör inte kräva så farligt 1 gång i veckan rigäl genomgång av päls kanske?

Zynell
1

Jag har en yorki och tycker inte att det är så jobbigt med pälsvårdnaden. Hon badar ca varannan vecka, blir då också kammad osv. Klippning av pälsen sker 2-3 gånger om året.

Anledningen till att de där chihuahuorna gömde sig från dig beror nog mer på själva rasen än hunden. De binder sig ju väldigt mycket till sin ägare och är väldigt försiktiga med främlingar. Bara för att de sprang ifrån dig då, behöver inte betyda att de kommer att göra det när du väl är dess ägare.

Ang storleken så blev jag också lite chockad över hur liten min yorki var. Den första tiden var man verkligen noga med var man satte fötterna, men efter ett tag vande man sig. Det lär du nog också göra om du skaffar en Chihuahua, såvida du inte finner detta som ett väldigt stort problem. Funderar själv på att skaffa en Chihuahua om några år. :)

[Yezz-an]
1

Absolut. Det var så jag tänkte med kompisens hund.

Däremot så verkar kvinnan hemma på min gata så…. hittar ingen bra beskrivning. Men det känns som hon skulle vara den som går på utställning och föder upp.

När jag ser hennes fina Papillons bete sig som envist skällande, störande, jobbiga små byrackor så är inte konstigt om man då tror att det är typiskt för rasen.

toodiloo
1

dvärg-/kanintax? en kompis hade en yorkshireterrier tidigare och guuuud var den pälsen tovade sig lätt. Kamma kamma kamma typ hela tiden!

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Papillon.

Enda pälsvården är att jag behöver borsta pälsen på bakbena, bakom öronen (krusig päls på öronen) och på svansen.

Min Papillon är av den lite större varianten, hon är grov och har några fjun till fransar på öronen. Är så nöjd med rasen.

Bor i stan så hon kan inte springa lös, men brukar släppa henne i parker så hon får leka. Behöver bara vissla så är hon framför mig.

Tystlåten, dock skäller hon när hon leker. Och en mycket trogen hund.

Hon har testat sig på Agility och fattade direkt, ignorerade precis alla hundar på agilityn och fokuserade bara på mig, hon fattade precis vad hon skulle göra.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se