Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 28418 ggr
Mojma
0

Hur ofta kissar ni era hundar?

Hej! Nyfiken på hur ofta ni kissar era hundar? (han-hundar)

Också hur länge ni lämnar dem max ensamma hemma UTAN att någon rastar dem åt er? (om de har en hundkompis hemma så de ej är helt ensamma men ändå utan rastning)

Någon som VET hur länge max en han-hund ska kunna/max behöva hålla sig från att kissa? Ngn tumregel finns det? Hur ofta behöver era göra nummer två?

Ibland blir jag orolig för att jag inte vet antalet timmar man generellt kan acceptera som ett max. Skulle vara bra att veta när man måste lämna dem själva vid ärenden osv. Vad tycker ni?

Tack :)

[Yezz-an]
1

Min 6-åriga tik är inte den där som riktigt vill ut. Är det kallt eller regnar så vill hon in så fort hon pinkat i närmsta buske.

Hon blir rastad ca var fjärde timme, oavsett om hon vill eller inte.

Hon är så lugn och fin hemma, så henne skulle man kunna lämna ensam 12 timmar om bara någon kissade av henne lite snabbt. Men mitt hjärta klarar inte av att låta henne vara ensam. Jag tycker så synd om henne, även om hon själv inte alls verkar uppfatta tiden som lång.

Min lilla 3-åriga tik rastas också var fjärde timme.

Hon fixar inte att vara ensam mer än 3-4 timmar.

Finns det lag på att hund inte får vara ensam mer än 6 tim/ dag?

Tror min kompis hade googlat på d.

[Hilo]
0

Min hane kissar olika på vart vi går..
Beror på om de gått många andra hundar där.. Men riktigt kissar gör han bara en gång, när man kommer ut.. Annars är det markeringskisseri..

Han han vara ensam 6 timmar utan problem, men lämnas dock aldrig längre än högst 4, och det väääldigt sällan.

Han gör "nummer 2" 2 ggr om dagen.

Djurskyddslagen säger tillsyn minst var sjätte timme..

Kickilu
0

Det är olika från hund till hund hur ofta de kissar. Min blandis som är en hane på 4½ år revirkissar ute så fort han får tillfälle men att gå ut för att han är kissnödig (om han får bestämma) räcker med 2-3 gånger per dygn. Nu får han inte bestämma så han är ute 5-6 gånger.

Min golden som är en hane på 20 mån behöver ut för att kissa minst 4 gånger per dygn. Han kissar verkligen för att han är kissnödig.

Lämnar aldrig hundarna själva mer än 4-5 timmar och det händer inte många gånger om året. Den äldre hunden har inga problem med att vara ensam alls men den yngre är inte lika bekväm med det. Han vill helst vara med på allt.

[Hilo]
0

-Oj läste fel.. Hur ofta VI gå ut med dem, inte hur ofta de kissar när de är ute Oskyldig

Ja, de får gå ut ca 4-6 ggr om dagen.
Beror på..

[Forest]
0

Jag vill säga hane som tik de håller sig lika bra. 6 timme säger djurskydslagen sen ska man rasta sin/a hundar. Jag har tikar 4-5e time sen är det promenad oftast 4e time, minst 5 gg per dag beror på långpromenader samt om det inte är sommar o vi är u stugan-öppen dörr till stor trädgård.

Jag är ibland hundvakt till grannens hane, han får vissa kisse sträckor sen går jag bajsa det får han göra där han vill :P lätt o läsa av när han är nödig.

Vosjes
0

Våran hane är nu gammal och inkontinent men när han var ung rastades han med jämna mellanrum typ 4 timmars mellanrum förutom på natten när vi sover då får de vänta lite längre.
Lämnar de ensamma kan vi göra långa och korta stunder men enligt lag får man inte lämna en hund ensam och orastad i över 6 timmar så det blir väl mindre än 6 timmar de långa gångerna.

Nummer två gör mina hundar typ 2 gånger per dag, beroende vad de har ätit ibland kan de ju äta någonting som får igång magen.

Att lämna sin hund gör ingenting, vi lämnar hundarna hemma när vi är ute och storhandlar osv men innan vi lämnar hundarna längre stunder får de rastas rejält. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Ria74
0

Jag har en cocker spaniel som gärna går ut så ofta hon får. Jag rastar henne rejält två gånger per dag och sen har hon en inhägnad trädgård hon kan gå ut själv i under dagen, under uppsyn då givetvis.

Hon säger själv ifrån när hon vill gå ut, oftast varannan eller var tredje timme.

Nummer två gör hon 1-3 gånger per dag. Det beror lite på vad hon har ätit och hur mycket hon har ätit.

Lämnar henne ensam gör jag inte så ofta. Kan hon inte följa med så brukar hon lämnas hos mina föräldrar. Men ska jag storhandla eller till tandläkaren så stannar hon hemma ensam ett par timmar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

zoolatri
0

Min hund rastas var tredje-fjärde timme. Oftast en långpromenad om dagen, ibland mer ibland mindre. Nummer två gör hon en eller två ggr om dagen, för det mesta morgon  och kväll.

tsset
0

Storskit får allt mellan 4 och inga promenader alls, däremot får han gå ut precis när han känner för det under dagarna. Säger till i snitt var 4e timme men kan också sova hela dagen och man får själv slänga ut honom. Kraftig av- och på-knapp med andra ord, men det har tagit sin tid!
Nummer två upp till 2 gånger om dagen, dock väldigt sällan.

Lillskit måste ut var 3e timme ungefär, om vi är hemma. Och då är det oftast för att han har tråkigt… Annars kan också hålla sig länge länge.
Han gör däremot nummer två varenda gång han är ute. Först kissar han en längre stund och sen sätter han sig och trycker ut det som går. Ett mönster som han sällan avviker från, och han börjar inte med något markeringskisseri eller doftande förrän detta är gjort heller.

De är ensamma 4-5 timmar på sin höjd, och det väldigt sällan.

Noa-Nisse
1

brukar ha som tumregel att så ofta som jag kissar vill nog också min hund kissa ;) brukar bli ca 4 ggr per dag!

bajjar gör hon två ggr ungefär, en på morgonkvisten och en innan sängdax :P och jag bajjar bara en gång om dagen så kan inte ha det som tumregel ;) (fast detta blev väldigt ot) hehe

Medarbetare på Hundar.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maja2
0

Dagarna jag jobbar går jag ut 4 gånger med mina hundar, är jag ledig kan det bli fler, alternativt är vi ute väldigt länge i stöten. Hur länge de KAN hålla sig vet jag inte, de har aldrig visat att de BEHÖVER ut, jag tar ut dem och då gör de ifrån sig. Sista pinkningen brukar bli kring 22 nu på vintern, och första på morgonen kring 9 när jag är ledig. Bajsar gör de två gånger per dag.