Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2714 ggr
Emaljoh4
0

Vad gör jag för fel?

Jag har tänkt klicka in att min hund kollar på mig, samtidigt som jag backar (och hon följer efter med ögonkontakt på mig).

Har börjat med att hon bara behöver stå still framför mig och när hon kollar i mitt ansikte klickar jag.
Men där tar det stopp. Kommer liksom inte vidare.

För om jag backar, så kan hon ju följa efter, men inte med ögonkontakten i mitt ansikte. Så antingen står hon still och kollar i mitt ansikte, eller så går hon, men kollar inte i mitt ansikte.

Hur ska jag göra för att hon ska kunna gå och kolla på mig samtidigt?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

tsset
0

Gör det lättare - börja med titta mot ansikte/ögonkontakt, och när du känner att hon har flyt i det (alltså gör det som förstahandsval och om och om igen direkt efter varje belöning) så ta ett kliv bak. Rör hon sig alls efter dig, belöna. Utöka sträcka, stegantal, tid osv.

Eller, backa med henne tills hon tittar mot ditt håll och belöna. Höj till kriterie "titta mot mig", "titta på ditt ansikte" osv. Begär mer och mer, du får alltså ta det bit för bit. Du tjänar mycket på att även här ha flyt i "titta mot ansikte stillaståendes" innan du börjar backa. Gör det gärna precis innan, så har du beteendet "titta mot matte" mycket närmare i repetoaren och sannorlikheten ökar för just det beteendet.

Jag gör som andra alternativet jag skrivit upp här. Ser "kontakt stillastående" och "kontakt under rörelse" som två skilda saker och tränar dem separat. När de sen funkar var för sig kan jag sätta ihop dem, är det från stillastående till rörelse så kör jag mycket rörelse innan, och tvärtom (det sista som ska göras av två saker alltså). Du kan få stillaståendet i gången också då även det blivit belönat tidigare, där kan du välja - belöna för att hon faktiskt tittade på dig ett par gånger och höj sen kravet genom att inte belöna om hon stannar upp, eller ignorera det från början och låt henne testa vidare.

Ett litet tips är att belöningplacera rätt - om godiset kommer från munnen kommer hon förmodligen snabbare hitta dit med blicken! Se dock upp med att få för mycket driv mot ansiktet och därmed också hopp - allt är en balansgång när det kommer till lärandet och speciellt belöningsplaceringar…

Belöna henne också för spontana ögonkast mot dig i vardagen och då gärna under rörelse. En favorit under promenaderna!

Emaljoh4
0

Jag har gjort så att hon har tittat på mig, och sen har jag klickat. Och jag tycker hon hade flyt på det, men sen efter det tog det "stopp" eller nåt. Rynkar på näsan

Men det där andra alternativiet du skrev, ska hon inte behöva kolla på mig då i början? Alltså i ansiktet. Räcker det att hon kollar åt mitt håll? Och sen när hon kan det, så ökar jag till att hon måste kolla i mitt ansikte? Glad

tsset
0

Japp, precis. Du ska alltså bara backa och låta henne göra vad hon vill, och belöna när hon erbjuder rätt beteende. Hon måste alltså inte titta på dig direkt du börjar backa alltså, det får du garanterat in senare när hon vet vilket beteende du vill ha!

Om hon i allmänhet har svårt att bjuda på beteenden när hon rör på sig kan du i början belöna för alla beteenden som inte bara är följa, så hon förstår att hon kan jobba sig till belöning även när hon rör på sig och följer dig. Belöna för att hon tittar åt något håll, belöna för att hon sänker huvudet, byter gångart…. men bara en gång för varje sak! Annars börjar du ju shejpa fram ett beteende. När hon sen är med på att hon kan göra saker äver under rörelse så belönar du bara för att hon tittar åt ditt håll.

Spottar du ut godis kommer hon nog ganska snart fokusera på den delen av dig :)

Emaljoh4
0

Okej Skrattande Ska testa detta imorgon fm när ja ghar sovmorgon Glad