Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 15018 ggr
toodiloo
17

Ni som har gett eller ger pedigrees torrfoder?

Hej!

Ni som har gett eller ger era hundar pedigree torrfoder (healty vitality), vad har ni att säga om det fodret?

Mvh Elin

[rightPAW]
1

Diezel äter det.

Tidigare åt han coop xtras, hos förra ägaren. fick med en påse och han var så dålig i magen så det bara rann ur honom. Provade Acana ett tag och det blev lite bättre. Köpte Pedigree för att prova och han blev kanonbra i magen. Så nu äter han Pedigree Adult och det ska han fortsätta göra, eftersom det håller magen i trim och pälsen är fin och han luktar inge blajja ur munnen.

[Hilo]
1

Dålig mage, taskig päls och en konstig ökning av drickande..
Men alla hundar är olika Glad

rebz
0

Min store äter det och han funkar superbra på det. Vi har testat Eukanuba på honom och han bajsade mindre och fällde inte lika mycket, men det vart mycket dyrare i längden. Och ja, mamma betalar hans mat och eftersom han funkar minst lika bra på pedigree så kör vi på det :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

toodiloo
0

Vi fick en test på pedigree på mässan och min hund tyckte det var supergott. Såg det i affären och det var ju himla bra pris. Min har ätit doggy vilket hon funkade bra på, men sen fick vi en säck eukanuba så kör det nu, funderar dock på att köpa pedigree när den vi har är slut. Tänkte kanske börja med en 3kg påse så man får se om hon blir dålig i magen eller så.. Hon verkade gilla kombinationen av stora/små/mjuka/hårda bitar…

[Yezz-an]
0

Med risk för att bli påhoppad…. så är ändå min åsikt så här:

Pedigree är skitfoder! Efter att jag själv blivit informerad om skillnaderna mellan mataffärs-foder och djuraffärs-foder, så säger jag att ALLA mataffärers djurmat är av skitkvalitet.

Mataffärens foder innehåller så mycket onödigt utfyllnadsmaterial som mättar magen, så det stackars djuret får inte i sig tillräckligt med nyttiga ämnen då magen redan är mätt av annan skräp som finns i fodret.

Djuraffärens mat (dock inte alla sorter) har en 'tätare' sammansatt massa med massor av nyttigt. Så när djuret äter sin fulla ranson och är mätt i magen så har djuret i fråga fått i sig så mycket mer nyttigt.

Dessutom så blir det egentligen inte billigare med mataffärens foder då man behöver hälla upp större mängd för att djuret över huvudtaget ska bli mätt. Min äldre tik kom till mig som 1,5 åring, och åt mataffärs-foder. Hon behövde då 8 dl/ dygn. Jag bytte till djuraffärs-foder och den doseringen var 4dl/ dygn. Jag behövde alltså bara hälla upp hälften så mycket.

Förutom att jag bara behöver hälla upp hälften så mycket foder, så känner jag mig dessutom trygg med att fodret är anpassat korrekt för just min hunds behov. Valp, unghund, vuxen, senior, aktiv, passiv, småväxta hundar, stora raser m.m.

Jag vet att fodret har rätt mängd av det som behövs när valpen växer som mest, när gammelhunden börjar bli skruttig i lederna… eller vad det nu kan handla om.

Så min rekommendation är att köra vidare på Eukanuba då det inte blir billigare i längden. Du sparar både i tid (då du slipper släpa hem nya säckar så ofta) och veterinärkostnader (då ett rätt utfodrat djur inte behöver veterinär lika ofta för tandsten, atros, urinsten eller vad som). ((visst kan även 'rätt' utfodrade djur också stöta på tidigare nämnda åkommor, men inte i lika stor utsträckning))

Såå tycker jag  Glad

toodiloo
1

jo, allt detdär har jag redan hört, därför efterlyste jag folk som faktiskt har gett pedigree, inte folk som tycker nåt om det; det är inte svårt att hitta ;) Magnussons ska ju vara ett väldigt bra foder och säljs på ica? Så allt där är ju inte skit.. Sen ang mängden, min hund har blivit tjock på eukanuba och äter nu 2 dl torrfoder om dagen (100g/14kg hund) så mängden tror jag inte att jag ska minska även om jag köper ett dyrt foder, hon åt lika mkt när hon åt doggy. Jag tror säkert att det är skillnad  mellan foder men det har seriöst blivit lite av en snobbgrej dethär med foder. Min mamma har fött  upp hundar, och fått bra resultat, hundarna har haft lätt att valpa och blivit gamla o hållt sig friska, hon har alltid gett doggy och nu coop extras hundmat..

attvaraellerintevara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 14 åriga tik tålde inte annat än pedigre pal och äter detta med förtjusning…plus att hon får smaka lite av vår kost också när det är lämpligt… alltså inte för kryddad mat och endast lite….. hälsningar AstridBirgitta.

Ps. Magnussons på Ica,visste jag inte om,det verkar intressant..är det stora bitar för vår Cherry älskar de stora bitarna i Pedigre pal, tycker väl att hon kanske behöver lite smalare foder egentligen,men hon älskar ju pedrige pal…Ds.

toodiloo
0

Måste bara tillägga att detta är ingen prisfråga egentligen, utan min hund verkade tycka att pedigree smakade supergott :) Dessutom tilltalade även fodrets utseende mig.. Självklart ska hon funka med det, så pris spelar ingen roll. Pedigree råkade bara vara billigt..

Noa-Nisse
0

jag ger det till min grand danois och hon fungerar superbra på det!

pigg och glad, fin päls och bra i hull. bajsar två lagom stora lass per dag.

jag fortsatte med det eftersom min uppfödare hade det och hon var nöjd och gav det till alla sina 15 hundar.

dessutom är det ju väldigt billigt! och eftersom min äter en säck på 3 veckor. så har jag inte möjlighet att lägga en tusenlapp på t.ex. orijen.  så jag är glad för att pedigree finns! bra, billigt och bra igen ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

toodiloo
0

:) verkar som att många hundar funkar bra på det.. säkert vissa som inte gör det också, men är dom inte känsliga o så, då är det säkert ett bra foder :)

toodiloo
0

7: jo, det är rätt stora bitar. Finns på ica maxi. dom har ju en lightvariant också. Ett tips är att maila dom direkt, jag fick ett 800grams paket gratis skickat hem till mig förra veckan som prov. Deras foder är kanon! Det står eg mellan det och pedigree men hunden verkar ju så förtjust i pedigree..

attvaraellerintevara
0

"11" Tack för rådet,ska pröva detta foder…Kram !Glad

toodiloo
0

det var så lite :) 800g är ju rätt mkt också, jag bara mailade o frågade om dom hade prover o då bad dom om adressen o några dagar senare kom det på posten, ett paket :) dom har dock bara test på det vanliga o inte light, men det är samma "kulor" och nästan samma innehåll, mindre fett o protein i light bara, ngt lägre kötthalt..

Isnona
1

Vad väger pedigrees största säck och hur mycket kostar den? :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Nicolina
0

Min farmors gav bla. Pedigree till sina Norwichterrier när jag var liten, vad jag kan minnas så mådde de utmärkt bra. Idag så tål dock gamla gubben på snart 14 år det inte, han blir väldigt lös och dålig i magen i allmänhet av halvtaskiga foder från ICA. Tyvärr så är det ändå vad min virriga farmor ger på rutin, trots att jag tjatat och köpt hem Hills som är anpassat till honom så fortsätter hon ändå med det han blir dålig av. Men sist så slängde jag det fodret hon gav och hällde upp Hillsfoder i den lilla hink hon har foder i Skäms (när hon inte såg).

Så slutsat, ja bara hunden mår bra på sitt foder så är det egentligen av mindre betydelse vilket märke det är. Men naturligtvis så tycker jag att man ska föredra att ge ett foder som har bättre innehåll, då fördelarna är så många fler tycker jag = )

Noa-Nisse
0

#14 vad jag vet så väger den största 12 kg. den brukar jag köpa :)

DinJejja
0

#14 På Citygross här kostar 12kg säckarna 199:- De är nog dom som säljer Pedigree billigast som jag sett.

Vosjes
0

Mina föräldrar matar sina hundar med Pedigree torrfoder då det är i princip det ända fodret som hunden äter men jag tycker inte att det fodret är mycket att hänga i gran.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Hilo]
0

#17 Betalade 159 för den enda säcken vi köpte.. Lika bra det för vi slängde mer än halva.. Tungan ute
Tror det var på MAXI..

SparklingTindra
0

Jag tycker som många andra att det är ett skräpfoder.. Men verkar hunden må bra på det fodret och vara bra i magen och ha fin päls/hud så är det väl bara att köra på det.

Sen vill jag bara göra ett tillägg angående Magnussons foder.

Jag testade det på mina hundar för ett tag sen då dom hade fått smaka det och gillade det. Men sen blev båda hundarna hårda i magen. Och fortsatte att vara det under hela tiden dom fick det fodret.

Jag misstänker att det beror på att typ andra ingrediensen i fodret är fullkornsvetemjöl (om jag minns rätt). Då slutade dom även att äta, trots att dom hade älskat fodret först. Dom blev bra i magen direkt när jag gick över till Oliver's istället. Jag testade Magnussons Meat and Bisquit för att bag hade hört att det skulle vara bra och det lät ju väldigt bra med ugnsbakat foder..

Noa-Nisse
0

183 kr på willys!

DinJejja
0

Ojdå :P Då var inte citygross så billigt iaf :P