Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5274 ggr
sandraDeLuxe
0

Understimulerad, dominans eller "kåtljud".

Lät min hanvalp (12v) träffa min väns hund i helgen (en 3 årig hane) och han tjöt/gnällde, virrade runt och slickade min valp ständigt på snoppen.

Jag har fått höra att om dom slickar på organet så är det ett dominanstecken. Min vän ville påstå att det är för att hunden inte vet hur den ska bete sig med andra hundar då han endast har en annan hund han träffar (deras föräldras hund och då beter han sig inte så som mot min valp). Jag själv blev nästen förbannad över hans beteende och knuffade bort han när han försökte.

Eller kan det vara "kåtljud"? Denna hund reagerar tom när en människa har mens och riktigt bragar och gnäller då. Jag föreslog kastrering, men det kom inte på frågan enligt dom.

/SG

tsset
0

Ja då har du fått höra något fullständigt fel, då även den allra mesigaste hunden tar information om den andre genom att dofta av den… vart det sen sker har inget med någon form av översittarfasoner att göra, ren och skär bullshit…

Låter mer som en hund, som förmodligen var lite osäker på hur han skulle bete sig, men som var väldigt glad i valpen.Och det gör inte en kastrering något skillnad på, och knuffar du undan hunden så kommer han bli än mer osäker. Om den äldre hunden bara har en annan hund den träffar men ändå klarar av att vara så tydlig i sitt språk mot valpen - vad är då problemet?

I de allra flesta situationer mina hundar fått träffa andra, eller träffar varandra, så ingår en koll av "organet" men också kontroll av munnen, rumpan, nacken, tassar… det är mycket dofter på våra hundar som dels ger information om den andre, dels om vad den andra hunden varit, ätit osv. Herregud, det är en hälsningsfras! Ständigt slickande är visserligen lite overkill, men det kan mycket väl hänga ihop med att det dels är en valp, dels är den andra hunden denna vuxna träffar. Är han då väldigt osäker går det ofta till överdrift. Men som sagt, inga konstigheter.

Hundar hjälper gärna varandra när det kommer till hygienen, eller rättare sagt  - en yngre kan hjälpa en äldre som inte kan ta hand om hela sig själv och en äldre kan hjälpa en valp. Så där har du fler exempel på tvätt av organ osv. Inga konstigheter alls.

sandraDeLuxe
0

Fast ständigt ligga och slicka på snoppen, enbart snoppen, inget överkoll av varken rumpa, mun, tasser eller övrigt i över 1,5t och även när valpen sov?

/SG

tsset
0

Ja, du får inte in något dominans-tjaffs i det i vilket fall.. möjligen att hunden var fixerad, taskigt hundspråk, eller ett tecken på att du bör kolla upp din valp. Kan ju hända att det doftar extra gott av en anledning…

Mischa
0

Tror heller inte på dominans men det känns som en ganska "fixerad" hund om han nu är på valpen på samma ställe.

≧◔◡◔≦

[Yezz-an]
0

Dåligt ledarskap. Som flockledare sänder du ut osäkra signaler med din kroppshållning. Det är känt att 75% av alla 3-åriga hanar slickar just 12-veckors valpar när valpens ägare inte är säker på sin roll som flockledare.

Flört

Hahahahah!! Skojade bara  Tungan ute

Seriöst så vet jag att det finns hundägare från den "gamla skolan" som anser att det handlar om dominans. Jag tror snarare att det är som de tidigare inläggen. Att det handlar om en lite överdriven fixering från den äldre eller att du kanske bör kolla till den lilles snopp då det kanske inte är helt friskt. Vill inte skrämma dig med att det skulle finnas lite bakterier, men vem vet? Lill-valpen säger ju inte direkt till om den har en släng av urinvägsinflammation.

[Forest]
0

Jag tycker dok att det är helt rätt att säga nu räcker det till den vuxna hunden. Sen tycker jag det är tragist att den vuxna hunden träffat 2 hundar eran valp o svärmors hund. Jag tycker hundar lär sig mycket av andra hundar även om de inte är bästisar så ser o lär dom sig mycket även av att bara gå på promenader.

5 den va lite skön Flört och skulle nu denna 3åriga hane vara av mindre ras är det lite högre % Tungan ute (jag skojja med)

sandraDeLuxe
0

Fast nu frågade jag ju inte om det bara var dominans.

/SG

[Yezz-an]
0

Sorry… läste inte rubriken ordentligt.

Och så är jag lite tilltuffsad av ordet dominans så då missar jag lätt resten Tungan ute

Men jo… brist på aktiviteter (understimulering) hos den äldre hunden skulle väl ändå kunna vara en del av förklaringen till att den orkar ta sig tid att så noga utforska (1,5 tim) en liten snopp.

Eller vad säger ni andra forumsmedlemmar? Glad