lära hunden dra/inte dra
Jag har fått min hund till att inte dra i koppel mer, men jag skulle vilja prova på drag på hjul med henne. är det svårt att lära henne att dra då igen? och tror ni det är svårt att få henne att föstå skillnaden mellan när hon ska dra och inte ska dra. Givetsis ska hon ha dragsele när hon drar och när hon är ute och går så har hon vanligt helstryp. så antar att hon förstår skillnaden där… eller?
och hur lär man in drag? vet ni någon bra länk?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Visst kan hunden lära sig skillnad på att jobba och att inte jobba.
Då är det viktigt att du Bara använder selen när du drar..
Hur man lär in det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men det finns ju många duktiga draghundägare här inne som säkert kan hjälpa dig.
Ville mest tala om att visst kan du lära hunden skillnaderna 
Hilo, tack det låter bra :)
ja jag får vänta tills någon draghundsmänniska kommer in och skriver :)
Det går jättebra! Och inte behöver du bara använda selen när det är drag på gång - jag varierar mellan att låta hunden dra och inte dra, men då har jag kommando på att dra så där har min hund den tydliga skillnaden. Jättebra när man vill ha draghjälp uppför backar… 
Funderar dock på att ha dragsele som signal för lillen… Välj själv helt enkelt ;)
Jag har börjat med sele och lina för att vänja in att något hänger efter och låter lite(och det gick snabbt). Sen har jag dragit med pulka, och då har den fått vara med tom först. Därefter lagt på lite vikt. Funkar fint :)
Sen är det det här med hur mycket individen orkar, hur den är grundtränad i kroppen, om du vill satsa på längd eller vikt (alltså kunna dra långa sträckor eller bara flytta tunga saker typ)…
#3 tack för bra svar :D
jag har väl inte riktigt tänkt så himmla långt men vad jag vill är typ någon skrinda-liknande sak liksom. huruvida om jag vill satsa på långt eller kort så har jag väl mest tänkt nöjesåkning.
jag har tänkt att när hon är färdigtränad ska hon kunna dra mig.
bra ideé det där med att ha lina och börja med! ska börja med det. men jag tänker på kommando "höger" "vänster" "sakta" "stanna" "go/snabbare" Hon kan redan sakta och stanna.
så får väl öva in de andra också :)
4# hur gammal är hon?
har ni snö fortfarande?
iår började jag om min dragträning. jag kopplade ihop hundne och pulkan och satte en löplina i halsbandet. sedan satte jag lite snö i pulkan för tungden (+ att de annars kan flyga om hon springer för snabbt)
sen sprang jag i förväg och gjorde en inkallning, när hon kom sprang jag vidare och manade på henne med tjaa tjaa. sen har jag itne kunnat fortsätta så hon var dräktig
är inte jätteduktig på det, men ajg har fått tips och likande ifrån andra så jag svarar gärna på mer via pm
#5 hon är 14 månader.
jag vet inte men jag ska fösöka hålla mig bakom henne när jag övar speciellt i början så hon direkt vänjer sig vid det. Hon har en framårsträvan i sig liksom så jag hade nog inte behövt locka och pocka på henne för att få henne i röresle genom att stå framför. tror det räcker med att jag står och går bakom.
Här är mest snö på gräsmattorna och ängarna. gångbanorna och vägarna är fria och halkfria. man kan tillochmed se lite gräs här och var :) Du får mer än gärna skriva här för har lite problem med mailen här :/ kanske fler som är intresserade :D
men hur lär du in att de ska svänga vänster och höger. och hur gör du om det kommer andra hundar? jag kan tänka mig att min hund blir alldelses till sig och vill fram och hälsa precis som när hon går i koppel… suck…

Hej Noa-Nisse, kul att du vill arbeta med din hund.
Selen och utrustningen markerar skillnaden mot att gå i koppel. Sedan lägger du till kommandot DRA när du lockar henne och hon går framåt. Då lär hon sig skillnaden mot att gå fint. Du kan sätta på selen i en brant uppförsbacke och hetsa henne DRA dig uppför. Sedan tar du av selen, sätter på halsband och går som vanligt. Har du hjälp av någon annan kan den ena locka medan den andre håller ett lätt motstånd i selen. Tänk på när du ska koppla på skrindan att "köra in henne", lite som man gör med unghästar. Koppla på dragselen, ta med skrindan och dra den bakom henne så hon vänjer sig vid ljudet. När du sedan kopplar henne till skrindan ska ni vara två, en som går bakom och passar skrindan och en som håller hunden i koppel och samtidigt uppmanar att DRA. Det är viktigt att hon inte blir rädd och får panik. Massor med beröm när hon tar steg framåt så hon känner sig viktig i sitt arbete. Lycka till!
Bacilla, tack så jätte jättemycket för jättebra info :)
ja jag ska göra så som du skrev! låter bra,
Hur lång tid kan det ta från att jag och hunden inte kan någonting till att kunna gå med skrinda utan min på? ett halvår? jag vill verkligen ta det i små steg fram för att hon inte ska få panik som du säger!
hade varit tråkigt isåfall.
Jag ska gå och prova ut en sele i veckan så får vi se! hoppas det finns stora selar som är bra!

#9 Mina hundar har lärt sig på någon vecka beroende hur ofta jag har tränat. Någon hund har varit helt oberörd för skrindan och bara dragit med en gående gång. Det var kul när den stora hunden drog skrindan med den mindre hunden i stående i skrindan.
Det är bra att låta övningen "smälta in" en dag eller två när det funkat som bäst. Sedan när hunden ska lära sig vä-hö så brukar jag träna in detta när jag har hunden lös. När hunden är före och vi kommer till ett vägskäl så har mina hundar lärt sig att ta ögonkontakt och fråga vilken väg vi ska ta. Då när hunden tittar på mig säger jag tex. "Hööööger" med tydlig kommandoröst och gör en gest med höger arm åt höger. Beröm då hunden tassar ditåt. Då lär sig hunden ordet. Du kan ochså stanna till vid ett vägskäl, slänga en godis åt höger och när hunden går åt höger så säger du höger, bra! Men, hunden ska ju inte ta ögonkontakt vid vägskäl om det är tävling…..
Detta är några sätt. Lycka till!

Ska man dra skrinda med skakel är det bra att dra bara skakel ett tag, för att vänja hunden vid känslan av den, innan skrinda/pulka kopplas på.
Man kan även dra trasmattor med små hundar, bra, då de inte låter och stannar när man stannar, dvs hasar inte på hunden ens i nerförsbackar. Många som tränar styrka låter hundarna dra kättingar, bildäck eller grenar/stockar på promenader.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter