Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 3591 ggr
[Yezz-an]
0

Är detta möjligt med enbart starkt ledarskap?

Här kommer en länk till en glad liten jycke som agerar hemhjälp.

Är det möjligt att "dressera" en hund till att agera så här med enbart gott ledarskap och uppfostran?

Eller krävs det positiv förstärkning?

Inlärning?

Lydnadsträning?

http://www.youtube.com/watch?v=P9Fyey4D5hg

nagithas
0

Mycket träning och många köttbullar :P

Mischa
0

uppfostran har ju kanske inte så mycket med saken att göra, men en god relation och stort tålamod så absolut.

För hundens del är det ju ingen skillnad på att lära sig trix som "sitta fint" och nyttosaker som att släcka ljuset eller dra av strumpor.

≧◔◡◔≦

zavano
0

Ledarskap handlar till stor del om att hunden känner sig förtroende å trygghet hos den som ger ifrån sig ett bra ledarskap, ett bra ledarskap innebär också att hunden är uppmärksam på dina signaler. Så det behövs ledarskap men det är inte det ända.. som ovan svar nämner så är belöning och träning något som krävs för att lyckas oavsätt hur snabbt det tar för hunden att ta till sig något nytt!

Som du ser när hunden stänger skåpsdörrarna.. hunden vänder sig direkt till personen bakom kameran.. troligt vis för att få belöning ;)

Kalli
0

Står ju också att hon använder sig av positivt förstärkning samt att hon länkar till klickerträning. :)

Maja2
0

trick har egentligen inte med uppfostran att göra enligt mig, men med positiv förstärkning och kommunikation kan man lära en hund snudd på vad som helst :)

[Yezz-an]
0

Det har varit så mycket prat om att vara flockledare.

Det har också diskuterats en del om huruvida mjuka metoder med köttbullskastande skulle vara nödvändigt.

Ledarskap och uppfostran har inte ett skvatt med hundens 'partytrix' att göra.

Det hunden gör kan endast uppnås med positiv förstärkning. Det går inte att med stark utstrålning och god flockledarroll få hunden att göra det den gör.

Allt den tar sig för är ren inlärning och lydnadsträning.

Jag ville visa filmen för att de som inte förstår vikten av positiv förstärkning skulle få sig en tankeställare.

Min lilla jycke lånar jag ut till ovana hundtjejer som vill pröva på att träna in cirkuskonster. Jag kan inte påstå att dessa ovana barn/ungdomar/vuxna har god kommunikation med min lilla parvel. Däremot har jag en väldigt träningsvillig jycke som älskar köttbullar.

En del (två närmare bestämt) av dessa 'tränare' har varit extremt hundrädda. Så jag kan inte heller hävda att dom har stark utstrålning eller goda flockledaregenskaper. ÄNDÅ är min jycke träningsvillig och älskar sina köttbullar.

Ps. Det var visserligen inte min jycke på bilden. Men min jycke är tränad till samma partytrixs Glad

Maja2
0

Ledarskap är ngot man ÄR, inlärning är ngt man GÖR

Du kan ha en hund som är duktig på alla möjliga tricks du lärt in, utan att vara en god ledare

[Yezz-an]
0

Tack, det är just det jag vill få fram.

Just att kunna träna in olika beteenden hos hunden (vilket man uppenbarligen kan göra utan att vara god ledare) kan vara något användbart när man hamnar i olika situationer.

Om jag t.ex får möte med hund så har jag kanske lärt min jycke att komma till mig istället för att rusa fram till mötande.

Jag har skvallertränat mina hundar och jag kan inte påstå att jag är en god ledare, då jag ofta går med viss anspänning och är smått nervös.

Ändå har jag hundar som fungerar tillräckligt bra i samhället för att man ska kunna vara ute med dom utan att de gör utfall eller äter upp småbarn.

Nu tävlar inte jag med mina hundar i skydd, eller annat heller för den delen. Jag har inte något hunddagis eller rehabiliteringscenter.

Och jag förstår att jag med mina egenskaper och mina lyckliga hundar förmodligen inte skulle nå lika stora framgångar som en stark ledare med goda inlärningsmetoder.

Men att min brist på ledarskap skulle göra mina hundar till nevösa vrak som inte borde vistas bland folk, är att dra förutfattade slutsatser.

Anledningen till att jag vill påpeka detta är att alltför många har blivit påhoppade och utmålade till att vara dåliga hundägare/hundförare.

Bara för att man har en mjukare personlighet så behöver man inte vara en sämre djurägare.

Så alla ni som börjat tvivla på er själva….. borsta av er skiten ni fått höra och var de underbara djurmänniskor ni är  Kyss

Maja2
0

#8 Bra skrivet