Foder!
En fråga: Om jag har en torrfoder och häller vatten på och låter det stå så att det blir mjukt har det samma verkan som om jag bara hade gett henne vanligt eller är det sämre med blött, Får henne inte att äta torrfoder utan hon äter bara det när jag blött det.
Varför kan man inte blöta purina så att det blir blött
OM jag är rätt informerad från djuraffären så är uppblött torrfoder, bättre än blötfoder (färskfoder).
Vill poängtera att jag INTE är utbildad nutritionist. Jag är bara insatt i frågan då jag själv hade samma funderingar för ett tag sen. Nu har jag förmånen att handla i en djuraffär med en utbildad nutritionist. Hon den stackaren har fått många frågor av mig.
Torrt torrfoder är bättre för tandgymnastiken och förebygger tandsten (enligt djuraffären).
Jag ger mina hundar torrfoder med en skvätt vatten i på morgonen, men kulorna har då inte hunnit bli uppblötta.
På eftermiddagen får dom torrt.
Min ena hund var lite knepig ett tag med att äta torrt torrfoder. Då tog jag med henne ut tillsammans med en annan hundkompis (för att stressa på henne lite med konkurens). Väl ute på ängen så kastade jag ut torra kulor som hundarna fick beta i sig. Så där fortsatte jag dagligen under några dagar (kanske en vecka). Hon fick alltså inga mål inne utan åt alla sina mål ute.
Efter det så fungerade det bättre med torrt foder inomhus, men visst har hon ibland blängt åt skålen. Jag brukar inte göra så stor grej utav det då hon för övrigt mår prima.
Lycka till!
#1 Blötfoder och färskfoder är absolut inte samma sak.
Rätta mig om jag har fel men borde inte torrt torfoder innehåller samma som blött torrfoder. bara att de får i sig mer vätska. fodret kan ju inte bli bättre bara för man häller på vatten?!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Enligt nutritionisten i djuraffären är det skillnad.
Men som sagt så är jag inte utbildad så jag kan inte i siffror redovisa för skillnader i näringsinnehåll och energivärden.
jag tänkte bara om fodret blir sämre om man häller på vatten
Nä, fodret är lika bra näringsmässigt blött som torrt. Synd bara att gå miste om tandgymnastiken och effekten av att motverka tandsten.
Min hund käkar också uppblött mat och det går inte att få henne att äta det torrt, då tittar hon på mig och nosar i skålen och går därifrån, ger henne ben istället för att hon ska få tandgympa och motverka tandsten.
Saken med uppblött torrfoder är att sockret som finns i fodret kommer upp till ytan och lägger sig på tänderna. Ger du uppblött torrfoder bör du ge ben eller borsta tänderna på hunden.
Detta fick ja lära mig i skolans foderlära:)
Mvh Elin
Vad bra med forum
Det samlas så många olika människor med diverse erfarenheter.
Skönt att vi har med oss dig som pluggar hund och då får läsa foderlära. Jag hade ingen aning om att det ens fanns socker i hundmaten. Har liksom aldrig tänkt så långt.
Nu måste jag genast diskutera detta med nutritionisten i djuraffären. Dom har kanske något foder utan socker? Eller så kanske det finns någon vettig anledning till varför det ska vara socker i fodret?
Tack för info Elin (hyperiion)
Ja forum är bra man lär sig av varandra:P
Jag tror att allt torrfoder innehåller socker då det finns socker i det mesta även frukt(dock fruktsocker) . Lite socker behöver ju kroppen precis som salt. Tror dock att mängden är så liten att den inte skadar mer en möjligen tänderna. Hundar med diabetes får ju speciellt foder med mindra socker eller annat liknande antar jag..(vet inte vad i diabetesfodert som skilljer sig från vanligt foder dock)
Mvh Elin