Tvätta vit hund med galltvål?
Fått tips om att tvätta min vita lurv med galltvål, ska tydligen vara kanon mot missfärgningar. Har inte hunnit prova än, tänkte jag ska vänta med att bada honom tills de mesta av leran ute försvunnit. Men kan tänka mig att det är bra, de brukar ju va super på alla andra fläckar.
Ett tips att prova för er andra också. Någon som provat själv? :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jadå ,den funkar på de flesta vita djur som fått fläckar man inte får bort. ;-)
Så det är ett välfungerande tips faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

men det går lika bra med såpa. =)

jag brukar köra igenom min hund med såpa eller yes-diskmedel. var nere hos min mamma för några månader sen, hade inget annat än schampo för svarta hundar.. stackars jack blev helt grå istället för vit..
jag kör me yes, många tycker det är hemskt hur jag kan köra me yes diskmedel, att det är för starkt o så, men så länge man sköljer noggrant så är det ingen fara o d funkar jätte bra =D

YES!
lukttar såååå gott! =))
Men man kan alltså använda både galltvål och såpa/yes istället för shampo? Tänkte mest på doften på galltvålen, då kanske man borde avsluta med något annat..
galltvål låter inte som om d luktar gott.. =)
Nej det gjorde det rakt inte…jag sammankopplar det med när man spyr galla *blä*
Ja alltså de luktar väl som namnet tycker jag.. ;)
Men det är hemskt effektivt!
Därför jag tänkte om man kanske borde tvåla in något mer väldoftande efteråt :)
jag hade nog avslutat med något som luktar lite godare.. =)
typ balsam kanske…
Haha ja tror de är bäst. Vill inte ha en hund som doftar galla ;)
sån barnängen brukar va ganska bra o lukta gott =)
Vips naturell e kanon på vita hundar! vår annars gulaktiga vovve blir snövit ;)

Det finns även special shampo för vita pälsar, PCL tror jag ska ha nått sånt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja det har jag också sett på zoo, inte så där jättebilligt men väldigt drygt =)

Jag har ju vita Perserkatter, det blir en del bada osv. Vi med Perserkatter andvänder Yes detta också är avfettande, detta är nödvändigt då fet päls gör persern tovar sig. Men efter yes andvänder jag Whiting Schampoo för få en mjukare päls. Att få bort missfärgningar på en vit perser hjäper inte med Galltvål iallafall. Finns ju olika medel för detta. Men vi andvänder Yes på vår hund då vi fått detta rådet för många årsen av en veterinär. Yes tar bort mkt annat med, men man kan ju inte köra med detta för mkt då det är uttorkande.
Schampoo som är kanonbra: Cardinal Blå för vita pälsar, 1 All System Whiting, PCL är inte lika effektivt som de ovan. cardinal är prisvärt! Tänk på att alla Schapoon ska spädas med vatten, står på flaskorna hur mkt. Även Yes diskemdel ska man späda med 10 delar vatten.
Vart finns det shampot att köpa? Om man ska ta och prova :) De blir mindre och mindre gegg ute för varje dag, så snart är det dags att få en helvit hund igen!

#18 Köp YES diskmedel istället.!
#19 Med nån trevlig doft eller ska det va naturellt? ;) Hur mkt ska man späda ut det?
yes ska spädas med 10 delar vatten.. =) så typ 1 cl yes o 10 cl vatten.. men d förstog du säkert.. =D
jag kör yes citron =)
Tackar :) Har en flaska apelsin hemma, kanske ska ge det ett försök efter dagens långpromenad! :)
ja apelsin luktar ju gott =D berätta hur d blev se. =)
Nu är han sanerad! ;) Ligger här och ser ut som han nyligen blivit torktumlad, men nu är han vit igen! :)

Man ska ha Yes Orginal den gröna, inte massa tillsatser, dessa bör man undvika för hudens skull. Men känns lönlöst ge råd om ni inte tror mig
Vill bara hjälpa till liksom efter längre tid med ljusa katter som ställs ut har man ju lärt sig en del knep.
Schampoo köps i alla djuraffärer el via internet.
Men varför skulle vi inte tro dej??
Jag har ju "diskat" Eros nu, efter inrådan från er! ;)
Måste inflika här att min vännina som jobbar på ett stort djursjukhus "Strömsholm" , berättade för mig att dom årligen får in djur som ägarna har tvättat med Yes, och dom har tappat päls och även fått sår av det efteråt…….men som sagt det är ju upp till var och en ;-), fast av den anledningen skulle jag aldrig använda det på mina….hon berättade också att till skillnad mot vad många tror så åter-fettar inte Yes huden utan snarare tvärtom…torkar ur, och hundar behöver ju som sagt sitt fettlager tillbaka efter bad….
jag använder yes citron till Lusse, men dels så tvättar jag honom bara 1-2 ggr om året om ens d, och när jag tvättat honom med yes så har det funkat bra, kan tänka mig att endel hundar reagerar på yes då det ändå är ganska starkt, men i mitt fall så är det ingen fara, men skulle d blir nått skulle jag ju aldrig använda det…

#28 Beror inte det lite också hur mycket man tvättar hunden? Alltså så dom får problem med huden? Har iallafall tvättat hundarna vi haft i alla herrans år med Yes diskmedel, inge problem här inte. Men ska ju helst inte tvätta hunden allt för mycket, jag tvättar mina hundar max 2 gånger om året. Sköljer av med vatten om det skulle vara allt för skitigt.
Lena det var det första jag tänkte när jag hörde yes….för om man tänker efter så får man ju bort fett väldigt bra med diskmedlet. Och som jag fattat så ska man ju inte ta bort fettet ur hud och päls. Det är väl därför dom tagit fram speciella shampon för hund och katt. Men som sagt jag ska inte säga något om det för jag har aldrig testat det =)
Du har alldeles rätt i det Lotta, och så är det även med såpa…
30, det kan räcka med en gång för djuret sade min vännina, för det är ju så här också att oavsett hur mycket man än sköljer ur så finns det kvar, och försämrara för hud fettet dom behöver ha…
Aj aj lena, tänk om du sagt de innan jag provade :) Avslutade iaf med hundshampoo/balsam och pälsen verkar ju hänga kvar än.. Men såna här kommentarer skrämmer mig så de blir nog bara riktiga hundprylar i fortsättningen.
Lena, är det samma sak med grönsåpa? För det har man ju hört ska vara lugnt att tvätta hunden med, och många gör det.. Har använt det en gång på Mexx, enda gången i hans liv han blivit duschad. ;P Annars kör vi på torrschampoo.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja enligt vad hon sade så är de det, grönsåpa har du ju också och städar med så det ska ju ta bort fett det med…ett exempel är ju då man tvättar ur sin ugn tex med grönsåpa så löser ju såpan fettet och smutsen som är däri, och då kan man ju tänka sig vad det torkar ur en hunds fetter på huden…..så det skulle jag aldrig använda heller ;-).
#35 Okej, då vet jag. :) Städar inte tillräckligt ofta för att ha koll på vad man använder grönsåpa till..
Kanske vore nåt att använda som bantningkur till överviktiga hundar. ;) Haha neej.. Fy, jag är trött.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag och mina syskon tvättade ofta håret i sjön , med grönsåpa om somrarna när vi var barn. Håret blev jättefint och blankt. Håret tog ingen skada av det! Numera använder vi även såpa till våra hästar, speciellt till deras känsliga karleder, Vilket faktiskt veterinären har rekommenderat. Däremot har jag aldrig använt det till mina hundar.

Alla år med detta och vi fick rådet av en Veterinär en gång med en hund som hade mkt svåra hudåkommor :) och alla som andvänder Yes i kattvärlden var 8 e vecka ca, de är lika friska. Hundar ska inte bada så ofta som katter med lång päls. De ska bada så lite som möjligt, detta vet vi ju alla tror jag. Men kan tänka många tagit Yes som jag innan jag visste utan spä ut med vatten. Vi har imellan inpackning på katterna, har alltid schampoo, och andvänder man Yes, då gäller de skölja mkt, det ska pärla sig av pälsen innan man ska sluta skölja. Våra djur har aldrig haft problem. Finns alltid enstaka fall av hudåkommor mm o reaktioner på enstaka djur, man kan ju inte dra alla över detta djurets reaktion. Jag fick alltså rådet av en duktig veterinär med vetskap om min hunds problem.
38, jag hoppas du inte tog det som ett påhopp, för det var det inte, utan jag ville dela med mig av vad jag vet är sant angående dessa medel…sedan har vi ju olika åsikter och det är ju så det ska vara ;-).
mvh
Lena och buse
37, Kristina det där prövade jag med för ett antal år sedan, och jag fick mig inte ut håret med borsten efteråt, det låg som en sträv kaka på huvudet efteråt, så det är nog väldigt olika
Alex, vilken ide man kanske går ner i vikt om man tvålar in sig i grönsåpa varje dag hahaha, visserligen tycker jag att det luktar gott men det kan nog bli lite mycket om man stinker grönsåpa dagarna i ända :-))))
Snacka om avtändande…grönsåpa ska det lukta till jul. Jag vet att när jag var yngre och hade svårt eksem och fick blodförgiftning. Då fick jag sitta med handen i såpavatten en halvtimme, jag vet inte riktigt varför, men det hade väl en renande effekt =)

#39 Näpp jag blev inte sur, vi har alla rätt ha egen uppfattning. Men man vill ju så gärna bli trodd av 2 hundar med hudproblem, den ena blev 6år innan hon fick somna in, då av all kortison hon ätit sen hon va 9 veckor, hon orkade inte gå ut längre, stank röttet.
Vår nuvarande schäferkille har lindrigare problem, men det blir värre med åren. Fungerar liksom inte med schampoo, men med yes mår han bra ett bra tag. Gav bara rådet fr en Veterinär jag fått med kunskaper i hudproblem. Sen ska man ju veta, vi är känsliga för olika saker.