Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5411 ggr
Magdalenaa
0

Vaccination?

Hej.
Jag har en fundering ang. vaccination!
Hur ofta ska man vaccinera sin hund?
Tänker på att sist så var det ju "1 års sprutan", när är nästa dags att ta ? Tacksam för svar :)

Våra hundar är 2 år, men blir 3 år nu i Juli och september:D

rebz
0

Efter 1års vaccin så kan man vaccinera olika.
Kennelhosta kan man vaccinera mot varje år. Parvo m.m vaccinerar man mot vartannat år.
Det där med kennelhosta vaccin beror mycket på vilken miljö din hund vistas i, om du tex. tänkt åka mycket på tävling och utställning så rekommenderas det att man vaccinerar mot kennelhosta varje år. Annars kan man ta kennelhosta+parvo m.m. vartannat.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Magdalenaa
0

Tänker på vaccinet som man måste ha för att få åka på utställningar och att få delta i kurser. Ska man vaccinera varannat år ? Har för mig att jag har hört de någonstans, men är inte säker.
Tänkte om någon visste hur många år emellan varje vaccination det ska gå :)

rebz
0

Som sagt, om du inte vill riskera att din hund blir smittad av kennelhosta på tex. utställning så ska du vaccinera varenda år mot just detta. Annars är det vartannat år, alltså ett år emellan varje vaccination som jag sade innan.

Här har du regler för vaccination vid utställning m.m.:
Vaccinationer
Utställare är ansvarig för att deltagande hund erhållit föreskrivna vaccinationer. Vid utställningen skall deltagande hund vara vaccinerad mot valpsjuka.
Hund (valp) under ett års ålder - minst en gång vid en ålder av 10 veckor eller äldre.
Hund över ett års ålder - minst en gång vid en ålder av ett år eller äldre. Dock ej för mer än fyra år sedan.
De skärpta kraven för hundar upp till tre års ålder är följande
Minst en vaccination mot valpsjuka med annat vaccin än Dohyvac DA/Nordocadh skall ha skett senast en vecka före deltagandet. OBS! Andra regler gäller vid utlandsresa.
Så kallad förstagångsvaccination får icke ha gjorts senare än 14 dagar för tävlingsdagen. Omvaccinering får utföras intill dagen före utställningen.
Datum för vaccinering måste ovillkorligen anges i anmälningsblanketten
Samtidigt erinras om SKKs rekommendation att i officiella prov och tävlingar deltagande hundar bör vara vaccinerade mot parvovirus.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Magdalenaa
0

tack så mycket :) men jag har hört att om man en gång har haft kennelhosta är man man immun mot det.
För våran stor pudel fick kennelhosta på en utställning och ja han mådde jätte dåligt! Sen sa en att vi inte behöver vaccinera han mot de för dom blir tydligen immun mot det.