Skäller
Hej!
Jag har en Chihuahua på 1, 2 år som är helt underbar.
Men jag har ett problem.
När vi är ute på promenad och möter någon människa eller hund så börjar han skälla jättemycket.
Jag tror det är för att han vill "försvara" mig och visa att jag är hans..
Det är värre med hundar, för om han träffar dem kan han göra små "attacker" och skäller hela tiden.
Som tur är så har hundarna varit mellan stora så de känner knappt hans små gnipande men om han skulle träffa en hund i sin egen storek är jag rädd att han skulle kunna göra skada…
Pls hjälp mig! Jag älskar honom så mycket. Förrutom detta problem är han den bästa hunden man kan tänka sig<3
MVH Lisa
Med Vänlig Hälsning Lisa
"I världen är Du bara en person,
men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv
Hej! Jag har samma problem med min hund,fått flertal tips från hundbrksklubben. men det hjälper inte,jag uppfattar min hund otrygg och osäker. De säger att man ska träffa en hund i taget som är trygg och som inte bryr sig om min hund. Inte så lätt att få tag på.
Testa bygga upp självförtroendet på din hund :) Det hjälpte för min lilla nakenfis.

Okej tack för svar!
Men jag tror faktiskt inte att han är så osäker för vi har en golden som är så lugn som man kan bli men han reagerade likadant första gången han träffade honom…
Och om han ser en hund på typ 50 m så börjar han skälla och kutar allt vad har mot dem.. Och då lyssnar han inte ett dugg på vad jag säger.
Med Vänlig Hälsning Lisa
Kan det vara så att hunden är osäker på hur han ska hantera situationen? Han tar kontrollen och skäller eftersom han inte vet hur han annars ska göra. LÄR hunden hur Du vill att han ska bete sig.
Träna på sådant avstånd att hunden är kontaktbar, kommer du för nära en annan hund så blir han förmodligen blockerad.
Det gäller även att i andra situationer, tex hemma, träna kontakt och relation. Det säger jag till nästan alla, för jag tror att många bekymmer bottnar i att man inte kan kommunicera så att hunden förstår vad man vill.

#4 Okej tack :D
Hemma så följer han mig vars jag än går.
Då har han järnkoll på mig.
Så det är ute när det kommer en hund (och ibland människa, det kan bero på) som han helt kopplar bort och inte alls lyssnar på vad jag säger och gör.
Och sedan så vill jag inte hålla på och skrika åt honom för det hjälper inte.
Eller enligt det som jag läst så är det så att om man skriker, är det som att man säger till hunden att det är okej att skälla och att matte också gör det?
Med Vänlig Hälsning Lisa
Du kan börja med att inte låta honom följa dig överallt. Han måste kunna vara trygg och ligga kvar på nåt ställe du visar att han ska ligga på. Låt honom inte välja att följa dig vars du än går, utan träna honom i att vara trygg i sig själv.
Hur aktiverar/motionerar du honom?
Nä, att skrika åt en hund hjälper aldrig. Den förstår ju inget av det, utan det kan, som du säger, snarare bli så att den känner sig stärkt i sitt skällande.
Samma klassiska beteende som vanligt när en liten hund som är född att vara efterföljare, tvingas ta över som flockledare, då inte människan bakon är en lugn och självsäker ledare.
Samma enkla metod för att ta bort obalansen som vanligt, men jag ska inte ens tjata om det.
Ni som börjar fatta att, som t.e.x #1
"Hej! Jag har samma problem med min hund,fått flertal tips från hundbrksklubben. men det hjälper inte…"..,
får gärna kontakta mig genom ett pm, så tar vi det därifrån:)