Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 4860 ggr
Camero
0

Promenera

Hej!

Jag fick veta från min hundskoletränare att valpar ska bara ut och gå 5min resp hur gammla dem e i månader som tex min valp e 4 månader så då ska hon bara ut och gå i 20 min.

Jag undrar om de e fler som har hört detta?

vad tycker ni om de? hur går era åsikter om detta?

jag e nyfiken på vad ni tycker om de :)

Maja2
0

Valpar ska inte motioneras i den bemärkelsen att man tar de i koppel och promenerar. Däremot att ha de lösa så att de i sin egen takt kan leka, hoppa, springa och skutta. MEN, man ska ha i åtanke att valpar får man nog själv begränsa lite och faktiskt stoppa ibland, för de känner inte när de blir trötta alltid, och det sliter på den lilla kroppen.

Att vara ute och gå i 20 minuter är VÄLDIGT mycket för en valp som är 4 månader. Att däremot vara UTE i 20 minuter, lös, är en helt annan sak. Valpen måste bestämma takten.

scth
0

20 minuter!?.. Är aldrig ute så länge med våran..  Ut och lek, strosa lite i valpens takt.. räcker lagom =)

rebz
0

Jag har för mig jag läst om det där tidigare. Och de där 20 minutrarna ska täcka hela dagens promenader med valpen. Alltså inte max 20 minuter åt gången utan max 20 minuter sammanlagt om dagen.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Chippers
0

Det stämmer inte.
Du kan inte öka med bara 5 min/månad.
Om det inte är per promenad och inte under hela dagen?

En valp på 4 månader behöver inte mer än att gå kanske runt karteret, gå till skogen eller parken i närheten för att få strosa runt i valpens takt. Då kanske ni är ute i mer än 20 min vilket absolut inte gör något! :)

Lite enklare mental träning, lydnad, bus och lek behöver valpen också.

QLBA
0

Detta sägs av många men en bra hundägare förstår väl att detta inte fungerar i praktiken.

rebz
0

#5 Precis! :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Camero
0

Jaa altså 20min om dagen inte varje gång man går ut.

Ja jag har precis fått höra de så de va därför jag undra om vad ni tycker :)

JossanH
0

Har inte det här diskuterats en mängd gånger här inne…

Man ska ju vara försiktig med att promenera valpar men att låta den stoja runt själv är ju inga problem. Sedan har man väl förhoppningsvis ett eget sunt förnuft som kan hjälpa till att avgöra hur mycket ens egen hund klarar av och vad som är mest hälsosamt för den ras man har.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Noa-Nisse
0

#8, här kommer ju in många nya hundägare varje vecka så de kan ju inte hålla koll på vad man diskuterat innan ^^

håller med dig angående "motionen". En valp en av ras klarar kanske inte 20 min medans en annan gör det. alla är ju individer!

Medarbetare på Hundar.ifokus

JossanH
0

#9 Självklart :) Men man kan ju söka och få en mängd svar genom gamla trådar om man vill :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jakke94]
0

det är inte möjligtvis så att du har en storpudel ? Flört

[Forest]
0

Jag tycker man gott kan höra med sin uppfödare om dessa svar, min sa va ute läs av valpen så ser du när hon börjar bli trött o behöver vila. Hon är mer för att låta valpen röra sig fritt än att ta tid, sen är det så att många räcknar koppelträning men fritt den tiden räknas inte, och visst koppel-träning kan vara krävande för liten valp där med tröttnar dom lättare.