Leker inte
Vår vackra blandrastik är 10 månader. Hon är otroligt intelligent och förstår väldigt snabbt när man ska lära henne något.
Men hon vill inte leka. Ibland, enstaka gånger, får hon för sig att leka med kopplet när vi är ute och går. Inne vill hon inte leka alls, trots att vi lekt med henne och kampat under hennes uppväxt.
Vi har använt godis och klicker i träning, inte så mycket lek. Kan det vara så att hon tänkt att lek inte lönar sig?
Hur som helst vill jag ju inte att hon ska vara utan lek, jag har ju sett hur roligt hon har när hon kampar med andra hundar om allt mellan himmel och jord.
Leken började försvinna när hon gick in i sitt första löp. Kan löpet förändra henne så pass mycket?
Vad kan jag göra? Har påbörjat att träna in lek, men hon förväntar sig fortfarande godis och jag har svårt att läsa av om hon verkligen tycker att det är kul att kampa när man tränar in det eller om hon bara gör det för belöningen.
Tips, råd, kommentarer! allt är välkommet!
Leker hon med andra hundar?
Alltså ofta..
Ett löp kan förändra en tik enormt.
Så visst kan det vara löpet.
Har själv en tik som inte leker. Varken med andra hundar eller med oss.
Ibland kan man få igång henne, men det är inte ofta. Hon bara än sån..
Hon väljer ju sjlv om hon vill leka med andra hundar, men hon väljer att inte göra det.
Men fortsätt lek med tiken din.
Men vill hon inte så har hon väl kanske inte behov av det?
Även om jag förstår.. Jag vill ju gärna att min hund leker, men men..
Vissa hundar leker inte mycket vi har en tik som leker lite o kort stund ibland. Leker lite med valpen men det är inte tjo o tjim hon är mer för att ta det lugnt o hennes tillvaro ska vara lugn o fin :) Hon har några vänner o de tar hellre lite lungt o fin, de är mer för ligga o njuta än rusa omkring.
Har ni satt för mycket krav på henne i leken (inte hoppa, inte bita fel, bråkat om att hon ska släppa taget…) så hon tycker att leka med er inte är lika kul längre? En belöning ska ju vara rolig, men har man t.ex. fått fajtas om att släppa taget om det man kampat om så kan leken bli tråkig. Med andra hundar är det ju vinna eller försvinna som gäller så att säga..
För mig så ska inte en belöning(drag) behöva belönas(godis), då är belöningen bara en uppgift. Därmed inte sagt att draget kan bli en belönande uppgift! Om något man gör gett en bra känsla så kan det ju vara tillräckligt att få göra det, t.ex. gå nära matte om hunden belönats ofta och mycket för det. Men vill man att dragkampen i sig ska vara belöning får man jobba på att bara behöva ha dragkampen. En belöning ska ju öka ett beteende, och ett enkelt sätt att se om dragkampen är en belöning är att helt enkelt se om man får samma beteende igen när man belönat med kampen.
Att få vinna dragkampen kan höja lekviljan, är du orolig för att hon då sticker med den så ha flera stycken och byt mellan eller ha den i ett långt snöre så du inte tappar henne.
Lek själv med föremål och ha kul. Lek med henne fysiskt, se vad hon går igång på. Titta gärna på hur hon leker med andra hundar. Min ena älskar att få springa och bli jagad och med honom kastar jag bollar eller helt enkelt springer runt med när vi leker fysiskt. Den andra använder sin kropp mycket, klättrar och boxas med tassarna så med honom är det mycket fysiska tacklingar, slår ut med händerna åt honom, slänger oss i snöhögar, skickar upp honom på höga höjder och låter honom hoppa upp på mig.
Sen finns det ju hundar som inte ser någon mening i att leka alls, men har hon lekt så finns det ju nånstans… sen påverkar löp helt klart, men det skadar aldrig att bara leka och utveckla leken :) Ett kravfritt sätt att träna, som bara ska handla om att ha kul tillsammans.
Tycker du har fátt jätte bra tips av nr #4 
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Tack så jättemycket för alla tips!
Hon leker ju med andra hundar nån gång i veckan åtminstone och tränar gör vi lite varje dag.
Att leka som hundar leker, brottas lite o bitas, det kan funka nån sekund, sen är det inte längre roligt.
jag försöker uppmuntra henne så mycket jag bara kan när vi väl leker. Vi har aldrig förbjudit saker under lek för hon har aldrig nafsat för hårt eller liknande.
Jag tror att hon kanske behöver utrymme att leka eftersom hon gillar att springa.. då är ju inomhus lite knasigt.
Hur som helst ska jag jobba vidare med saken för jag vill ju att hon ska ha roligt!
sen låter det skönt att veta att det finns hundar som inte leker också, att de kan vara ointresserade av för mycket lek. Detta är min första alldeles egna hund och även om jag inte tror att jag misslyckats med min kommunikation med henne så vill jag ju vara världens bästa matte för henne! :)
tack återigen för tipsen!
#5 Som hundar leker, eller som hundarna leker när din hund är med? Är ju ganska stor skillnad. Hur leker din tik? Vill hon springa mycket så ja, då blir det tajt inne…
Lycka till!
då vill hon helt enkelt inte leka.. men som en annan ovan sa att det kanske finns ett orimligt "krav" i lekarna, hundar har personligheter, din hund gillar inte att leka.. men att arbeta kanske? se till att börja söka/spåra/lydnad, aktivitetslusten/"leksuget" brukar komma efter ett tag när man börjar att så smått jobba med hunden och den får känna att den gör nytta! att bara leka blir också ett slags arbete, vilket gör att du och din hund inte möts på samma vilkor..

Kan det vara så att hon är signalkänslig? Många hundar har svårt att leka kamp- eller brottaslekar, då de är signalkänsliga. Då kan det hjälpa om man är noga att ha ett "lekansikte", gärna med lekljud (för Vidar är det viktigt, vi ska helst le, men utan tänder, och gärna låta "busiga") och så helst titta bort oxå, särskilt vid dragkamp.
Jag har faktiskt extremt sällan lyckats kampa med honom, och alltid bara med älgklövar efter ett blodspår.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag har börjat leka med hundarna flera gånger varje dag. Det gjorde jag inte förut. Jag har tre hundar, alla gatuhundar från portugal och spanien. När jag skaffade min första, fick vi ett jättestarkt band direkt. Hon har alltid varit så otroligt kontaktsökande, lättlärd, följt mig utan att för den skull vara rädd eller ängslig.
NÄr jag skaffade den andre, tänkte jag inte så mycket på det här med lek ärligt talat.
När jag fick hem den tredje, som ÄLSKAR sina pipleksaker, och kan hålla på i evigheter att leka med dem alldeles själv, så lärde jag mig ett och annat. Har även lärt mig här på forum, och i böcker jag hela tiden läser :)
De senaste veckorna har jag lekt med hundarna flera flera gånger varje dag, och man märker att banden stärks. Hanen får man LÄRA att leka, då han i början mest blev osäker. Han lekte inte så mycket med tiken jag hade heller, utan blev fort osäker och gick undan.
Nu leks det hej vilt, både hundarna emellan och mellan oss. Jag är helt övertygad om att man kan lära dem leka, man kan Träna in det. Jag är åxå övertygad om att banden blir starkare om man kan leka ihop.
Man lär sig nåt nytt varje dag och det är Kanonkul :)