Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 5288 ggr
rebz
0

På utställning

Hade kanske tänkt att ställa ut Bino (snart 7 mån) i Örebro den 20:e februari (om mamma går med på att skjutsa osv). Annars blir det kanske vid ett annat tillfälle snart.

Behöver nu veta lite hur det går till på utställning för er som varit med.

Och Bino skäller mycket på andra hundar som vi tex möter hemma då han väldigt gärna vill fram och hälsa. Tror ni det kan vara ett problem när vi väl ska in i ringen?
Dessutom kan han inte riktigt gå fint brevid mig, är det någonting som absolut krävs?

Behöver som sagt en hel del tips inför framtiden :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mira89
0

Det hunden och du bör kunna i ringen är att stå fint och kunna trava. Med stå fint menar jag att hunden ska stå upp framför domaren och inte sitta/ligga, inte vrida huvudet överallt och kolla in alla andra hundar i ringen, inte ha huvudet i marken och nosa på alla fantastiska dofter av alla tjugotal hundar som stått där innan. Detta kräver träning från både dig och hunden. 

Men ni har över en månad på er att få till det så det är absolut inte oöverkomligt. Nu har jag för mig att Örebro är en inoff. utställning så den kan man se lite som en träningsutställning, alltså gör det inget om allt inte går som man tänkt sig.

Skällandet är väl bara ett problem om det påverkar er prestation. Skäller han i ringen och inte kan fokusera är det såklart ett problem. Det finns dom hundar som skäller utanför ringen för kung och fosterland men som klarar av att fokusera på uppgiften i ringen. Men om hans skällande stressar dig kommer han känna av det och då brukar det inte bli så bra.

Jag vet inte hur många utställningar du varit och tittat på, annars kan det vara en bra idé att ta åka till Örebro själv/med Bino och bara titta. Då får ni se hur det går till och han får uppleva miljön.
Vissa domare har dessutom överseende när de vet att det är en valp/unghund man ställer och man talar om att det är ens första utställning.

Jag kommer förmodligen ställa i Örebro också. Så det är bara att börja öva på ringträning tills dess. Lycka till ni också!

Taxelina
0

Ett tips kan ju vara att söka på you tube och se om det finns några filmsnuttar om hundutställningar, så får du se hur det går till.

Sen är det bara att träna och tränaSkrattande

Lycka till.

rebz
0

#1 Tack för svaret :). Jag har endast varit på en inoff och det var för drygt 7 år sen :P. Men ja, det är ju en inoff så det är ju som sagt en bra träning, då det inte är lika "allvarligt" :P.
Han vänjer sig ändå rätt bra till miljöer, och kommer man dit tidigt kan man ju gå runt så han hinner få vänja sig ett bra tag innan.
Åh vad kul, vad har du för hund då? :)

Ja, jag får gå in och titta på det :)
tack!

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

rebz
0

Jag tänkte på en sak. Brukar valpklassen vara de som är först? Eller är det olika?

Belimas
0

Om valpklass förekommer på utställningen, vilket det gör i det här fallet, så börjar dom med den klassen när det är dags för din ras att bedömas.

rebz
0

#5 Du menar alltså att grupp 1-4 ska var och en gå igenom alla klasser innan det är dags för min grupp 5 = spetsar. Och då börja med valpklass?

Belimas
0

#6 På en utställning så döms alltid varje ras för sig med valpklass först, därefter junior, unghund, öppen osv. Dock brukar det vara flera ringar på en utställning och rasgrupperna fördelas jämt mellan dom så hur rasgrupperna kommer vara fördelade på just den utställningen vet jag inte.

På just Örebroutställningen så har de bara 3 klasser där valparna döms först därefter "klass 2" 1-7 år och sist "klass 3" från 8 år inom respektive ras innan de börjar med nästa ras.

På officiella utställningar är det som sagt betydligt fler klasser och ett annat bedömningssystem också.

Mira89
0

Jag har en Grandiskille på snart 9 månader som just nu tagit till sig det mesta av vad unghund betyder. Han har mossa i öronen och vilket resulterar i ytterst selektiv hörsel ;). Så vår prestation lär bli intressant… haha.

Vi har endast gått på 2 inoff. än så länge så jättemycket träning har vi inte heller fått. Jag kommer förmodligen också ställa en Fransk Bulldog om det blir så att vi anmäler oss till Örebro. Ganska stor skillnad storleksmässigt alltså!

Vi brukar vara bland de första på utställningarna, då hinner hunden som du nämnt vänja sig lite vid miljön. Har man en bur med sig kan man låta hunden gå in i den om det blir lite för mycket, så täcker man över med en filt eller så. :)

rebz
0

#7 Ok då vet jag :).

#8 Ah, min lille börjar komma in i trotsåldern här och tycks ibland också ha mossa i öronen :P.
Okej. Vad kul! :) Man måste ju börja någon stans för att få erfarenhet så :D heh.

Ja precis. Ah jag har en canavas som jag ofta drar med mig om vi ska någon stans. Perfekt då man kan fälla ner på sidorna så han får va ifred om han vill. Så den åker självklart med :)