Raketjagande hund..
Jag har en hund som är lite udda kanske, när vi är ute på promenader och om man/någon smäller en raket så blir hon helt tosig och ska springa efter raketen, ibland när folk i närheten smäller så raketerna flyger längs marken springer hon efter så plötsligt att man knappt hinner reagera och då blir det ett ganska kraftigt ryck eftersom hon är rätt stark, och händer ibland att man tappar kopplet, är rädd att hon ska hinna ikapp någon raket och att den ska smälla, hur ska jag få henne att sluta med det? :)
Det är inte så vanligt men det finns hundar som väljer att jaga raketer ja.
Är det verkligen ett så stort problem att du vill jobba på det?
*funderar* Det sker en kort tid om året och här har dom slutat smälla för länge sedan samt att din hund måste vara tämligen nära raketerna för att hinna ifatt dom (och ev. bli triggad av dom?).
≧◔◡◔≦
Jag tycker det är lite jobbigt, är ju på nyår, påsk och midsommar så det hade varit bra om det gått att träna bort.. hon är 7 månader nu.. :) Här har dem inte slutat utan alla smäller typ en månad efter :P Alltså jag tänkte mer om det var lite enkelt att träna bort.. hon är inte så jätte uppfostrad kanske, har aldrig gått på någon kurs med henne men hon kan liksom typ.. sitt, ligg, vacker tass, och går fint i koppel och hoppar inte.. :)
hmm…hade jag velat träna bort det hade jag nog satt mig en bit bort (tillräkligt med avståd för både säkerhet och för att retningen inte skall bli allt för stor) för att varva ner om hon blir uppjagad och ev prova med skvallerträning om det kan ge raketerna en annan mening (går att googla på)
≧◔◡◔≦
Aha okej, hon har blivit mycket kaxigare på senare tid och biter till när det inte blir som hon vill.. Men inte hårt, men ska googla :) Det är en amstaff om det är någon skillnad, inte renrasig dock men..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer en annan hund…
#5 Livsfarligt…
2, måste hunden följa med ut då ? Eller blir hunden helt tossig inne och måste ut? Jag kan väl säga jag hade hellre tagit glad i smällare än rädd som våran vuxna omplaceringshund, som reagera tillomed på luftpistol :( Detta tränar vi på
#5 Om hon hade fått chansen hade det inte förvånat mig att hon gjort så.. :P
7# Klart hon inte behöver, men hon blir så rastlös och börjar tugga på saker om hon inte får komma ut. Jo jag har hellre en hund som gillar än ogillar raketer, ser ju en del hundar som får panik och det verkar också ganska jobbigt..
#8 om hon inte pallar att vara lugn inne är det kanske något du bör jobba på främst.
Men den här hunden låter inte vidare gammal?
≧◔◡◔≦
#9 Se #2
"10 aha…ja som sagt träna passivitet på en aktiv ras är viktigt.
≧◔◡◔≦
#9 Jo kanske det.. men om jag hade fått bukt på raketerna hade det inte varit ett så stort problem :)
Gustav, är det en rhodesian ridgeback?
#13 Nej inte hon, en amstaff ^^
#14 Aha ^^
#5 gud vad läskigt. att dom skrattar….
Försök att ignorera, och få henne att aktivera sig med annat när en raket smäller av.. det vore ju en bra ide att låta någon skjuta iväg små raketer på ett område utanför bebyggelse, så se till att avleda henne ifrån det som intresserar henne.. ta det försiktigt så att du inte går för hårt fram på henne, alternativ istället för raketer är balonger.. smäll en balong å låt henne ta en leksak direkt efter..