Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5470 ggr
Emaljoh4
0

Jobba för maten - färskfoder

Min hund äter färskfoder, men nu undrar jag hur jag ska göra:

Det skulle nog vara roligare för hunden att jobba för maten, men jag vet inte hur det ska gå till när hunden äter färskfoder?

Har ni något förslag?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vattnadal
0

Satsa på foderberikning av olka slag, så gör det inte om maten i skålen tar slut fort. Läs mer om berikning här.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

Du kan ju alltid belöna med maten om du vill, eller ha med dig det ut på promenad och göm nånstans, nedgrävt i snön nu kanske? Se bara till att hunden inte ser det alltför väl, att du är tydlig med att det faktiskt är okej att gräva fram det och att ni hinner dit först ;)

Lägg i burk och slut tätt, frys ned flera stycken likadana. Ställ upp och låt tina så pass att hunden kan äta av det sen. Ställ fram alla burkar och låt hunden visa vilken som innehåller mat.

Emaljoh4
0

Färskfoder är faktiskt inte särskilt mysigt att ha i händerna ObestämdFlört Men det är min åsikt förstås, hehe

Alla burkar ska inte innehålla mat eller?

Emaljoh4
0

#1 Läste Glad Det var bra!

tsset
0

Mysigt kanske det inte är, men är hunden villig att jobba för det så har jag det gärna i händer och fickor.. rå fisk, skinka, köttbullar, rå körrfärs och kycklingbitar ligger i min ficka då det duger för tollaren (där är labbar så mycket lättare, åh en torrfoderkula!). Äckligt, men har går som en klocka.
Sen kan man ju ha det i en plastpåse, ha plasthandskar eller lägga ut det på en tallrik så hunden får jobba - belöning på tallrik, jobba - belöning på tallrik…

Nej, någon burk bara beroende på hur svårt du vill ha det.

detblir
0

Den mest grundläggande varianten av att "jobba för mat" är att du matar din hund Efter att ni har varit ute på era rundor. Vakna på morgonen, vänta med att mata hunen tills ni kommer hem från morgonrundan, vara ute och göra sina behov och springa och leka lite = jobba.., och sen blir matningen automatiskt jobb-belöning!  Kan upprepas flera gånger om dagen.

Emaljoh4
0

#6 Hur menar du då då? På vilket sätt jobbar hunden för maten när den har varit ute ? Isåfall får min hund jobba för maten i stort sett varje dag Flört

tsset
0

Själv har jag hellre med mig maten på promenaden - känns som att hunden får jobba mer av att klättra omkring på stora stenar och kämpa för sin mat, eller spåra upp den, apportera en stund för att sedan få mat på plats, eller köra ett träningspass där maten är belöning.

Att få mat hemma igen bara för att ha varit ute är inget annat än gratis. Såvida inte maten utelämnas om hunden inte jobbat rätt, men då är frågan hur hunden ska kunna koppla "jag skällde på en hund" med att inte få sin mat 2 timmar senare…

Emaljoh4
0

#8 Precis, håller med dig då . Jag förstår inte riktigt varför hunden jobbar för belöningen EFTER.

Glad

Hon kan få frukosten "gratis", (har liksom inte världens tid att springa runt och leta efter utmaningar på morgonen) på morgonen och sen jobba för maten på em. Glad

Men hur blir det då med matsmältningen? Om hunden får all mat på promenaden alltså.

tsset
0

#9 Åh nej, här ges inte all mat under promenaden… om det inte är sommar och vi är ute och vandrar något dygn ;)

Inte heller får de en hel portion under promenaden, utan lite följer med. Och ju bättre de jobbar desto mer får de, samtidigt som jag höjer kraven så de inte får mer alls egentligen…

Men mycket måste jag ha kvar till dagens träningspass, där går mycket mat åt. Brukar se till att gå först och sen träna, så övervägande del mat kommer efter motionen. Sen tror jag inte att två matskedar mat under en tvåtimmars-tur gör mycket alls med matsmältningen, och inte heller den mängd jag delar ut över alla dygnets timmar ;) Jag är snål!

Vi har alltså inte "mat och godis" utan allt faller under samma benämning. ibland får de gratis, fast något litet arbete brukar jag ändå få in. En platsliggning t.ex. :)

Emaljoh4
0

#10  Okej Glad Antar att dina hundar också äter färskfoder?

Du har ju större hundar än mig = de äter mer mat! Flört 

Men jag får väl dela upp det bättre då. Skrattande

Du ger alltid så bra svar!!!

tsset
0

#11 Nej jag kör en torrfoder-grund (helt enkelt, sånt som ges i nödfall och sånt som ges gratis av andra när vi har vilodag) men nu har de nästan fasats över till något "barf"-liknande. Mycket nöt, fisk, kyckling av alla de slag…  har inte riktigt fått in alla bitar för att kunna barfa helt än (är noga med var jag tar mina bitar ifrån) så därför har jag grunden kvar.

Men ja, jag har nog större mängd att fördela ut, det är sant… å andra sidan är jag expert på att göra små belöningsbitar så där tjänar jag mycket också. Kan t.ex. få ut 150 bitar av en vanlig varmkorv utan att anstränga mig för att göra små bitar… maler man diverse kött till köttfärs och smular ut i en plåt och torkar ytan en stund(ibland blir det lite vattnigt och då vill jag ha en torr yta men fortfarande rått innehåll) har man hur många belönings-/mat-bitar som helst! Flört

Emaljoh4
0

#12 Hahaha Skrattande

Jag kör färskfoder eftersom jag tycker det verkar svårt att BARF:a Skäms hehehe.

En liten belöning för mig är kanske en stor belöning för min hund (hon är ju inte så stor)… Så om jag delar belöningen 2 gånger till… åtminstone en gång till så kanske det blir ännu bättre! Skrattande

detblir
0

7# I det vilda så hade en hund fått jaga för mat, alltså jobba.

Med oss människor så serverar vi maten till hunden varesig den jobbar eller ej för mat. Men om man väntar med att mata hunden tills efter den har varit ute på promenad, där den springer, leker, tränar o lika moment - helt enkelt anstränger sig mentalt och fysiskt, så känns det för hunden vid matning som en positiv förstärkning.., "nu har du varit duktig och jobbat för maten"… Byter ut jakt mot fysisk/mental utmaning!

Emaljoh4
0

#14 Hmm.. Jag tycker det låter liite konstigt om jag ska vara ärlig! Tycker det är mer logiskt att ha med maten ut på promenaden, för hunden får belöningen direkt när den har gjort sig förtjänt av det… och då förstärks ju det, eller?
Aja, det är vad jag tycker iaf.

tsset
0

#14  Fast det där stämmer verkligen inte för mig. Jag menar, vore det så så skulle ju hundarna i det vilda vara ute och jaga och SEN gå hem och få maten serverad i lyan från ingenstans… näe, det där funkar inte alls, känns riktigt ologiskt.

Att jobba för maten krävs att jobbet i sig leder till mat. Mina apporterar först och får sen sin mat, spårar sig till maten, får söka sig till den i ett större område, eller tränar för att få maten direkt på plats efter rätt utfört beteende. Annars förstärker man ingenting, mer än att kanske gå innanför dörren…

Emaljoh4
0

#16 Hur gör man om hunden ska spåra upp maten?

Kan ibland kasta en godis som hon får leta upp, men det skulle vara lite kul med lite mer utmaning inom det där, men jag vet inte riktigt hur maan ska göra.

Om jag t.ex väljer färskfodret som "spår-bete" Tungan ute

tsset
0

#17 Ja, antingen lägger man ett mat/godis-spår där man lägger matbit för matbit ganska tätt först men sedan lite större avstånd. Man kan dra maten längs med marken om man vill ha ett tydligare spår eller lägga maten i sina egna spår. Det sista gör jag inte, då personspåret är något jag vill lära in på annat sätt.

Eller så lägger man ett annat spår, vilt eller person, och ställer en skål med mat i slutet. Viktigt att det är en tät skål så hunden inte går på matdoften sista biten (som kan vara riktigt lång beroende på vind och riktning och hundens luktsinne).

detblir
0

Det ända som inte är logiskt för hunden, är att en människa serverar maten hemma, om man jämför med i det vilda då de äter på plats, annars är det samma sak.

Gör som ni vill, men det funkar i alla fall.

Emaljoh4
0

#18 Spännande!! Skrattande Ska testa det där med matbit för matbit med längre och längre avstånd sen.

rebz
0

#14 Du menar alltså - man är ute och arbetar, springer osv. Och sedan måste man gå in, ta av sig ytterkläder, ibland torka hunden och sedan plocka fram maten och då får hunden sin förstärkning/belöning? Det jag ju lång tid innan hunden får sin förstärkning/belöning.

Det är som om att hundarna är ute i det vilda och jagar = arbetar. Och hundarna arbetar = jagar tills dess att bytet är fångat, då får dom ju sin belöning direkt.

Men enligt din metod så skulle de vilda hundarna jaga = arbeta. Men inte fånga sitt byte och få förstärkning för sitt arbete = jakten direkt. Utan de får vänta, kanske gå vidare en bit och sen vänta och helt plötsligt så ligger det tex ett dött djur på marken…  det låter inte logiskt.

#15 Ja håller med dig. Samma sak som alla alltid säger när man är på typ kurs å liknande. Att man har ungefär en halv sekund på sig att berömma hunden när den gör rätt.
Då borde alltså arbetet förstärkas så fort som möjligt och det borde alltså ge bäst effekt att belöna direkt på promenaden efter utfört arbete.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
0

Jag menar bara att man planerar in ett antal promender/aktiviteter innan man har tänkt att hunden ska ha sin mat. När hunden och du kommer hem så äter du och även din hund. Det blir som en positiv förstärkning, och påminner lite om att jobba för mat…

Emaljoh4
0

#22 Jag tycker fortfarande att det låter konstigt!

För det är ju ute vi har gjort aktiviteterna ,  och inte inne? Då borde väl förstärkningen komma ute?

Vore en annan sak tycker jag om hunden jobbade för maten inomhus, och fick maten inomhus än att jobba för maten, gå in, och där finns det mat. Det var ju ute vi "hittade" maten eller?

Glad Det är iallafall vad jag tycker låter mest logiskt!

Hmm… En följdfråga till detblir på samma gång.

Låt oss säga att jag går ut, ger hunden massor med kommandon (t.ex vacker tass, snurra runt, fot, ligg, hämta en apport-grej osv) men uteblir med någon belöning där och då. Sen går jag in och ger min hund mat i skålen, menar du att det jag då har gjort på promenaden förstärks då? Alltså som att maten i skålen är belöning för alla tricks jag sa till hunden?

Om det är så, så tycker jag inte alls det är logiskt. För om ett beteende ska förstärkas positivt (eller negativt) så måste ju förstärkningen komma direkt efter t.ex beteendet. Hur kan den annars veta vad den belönas för? Hunden kan ju hinna göra en rad olika beteenden innan den kmr in, t.ex skälla lite på nån hund, dra i kopplet, m.m *Och nej, jag har inte lust att höra nåt i stil med "Det beror på att hunden är obalanserad osv.* Och då borde det isåfall vara de beteenden som förstärks? ISÅFALL. Jag tycker det låter märkligt.

Glad (Vill poängtera med smilisar att jag inte är sur eller nåt! Bara mest nyfikenhet, och frågar man inte så får man väl inget veta! Flört)

detblir
0

Gör som du vill, bara ett tips på hur hunden kan assosiera matningen som att ha "jobbat" för mat.

rebz
0

#22 Det påminner lite om att jobba för mat ja. Men att ge den positiva förstärkningen ute, där man jobbat för den ger ju ännu bättre förstärkning.

#23 Håller med dig!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se