Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3808 ggr
TeamVanity
0

Valp protesterar och gnäller

Hej! Mina vänner har nyss fått hem en fransk bulldog-valp och hon är jättefin. Men de har ett problem - de sover i soffan på nätterna och då sätter hunden igång att gnälla högt om hon inte får komma upp i soffan. På dagarna har inga problem att ligga nedanför fötterna, det är just på kvällarna. 

Jag gav dem rådet att träna med henne genom att gå och lägga sig när det blir mörkt (det blir ju mörkt ganska tidigt nuförtiden) och kasta åt henne något gott så fort hon är tyst i 2-3 sekunder.

Har ni något bättre tips?

tsset
0

Förmodligen saknar hon tryggheten under natten och vill därför vara nära. Inte så konstigt när man precis skiljts åt från sin familj.. ;)

Kan de inte bara hålla ena handen nere vid valpen så den får ligga mot handen? Att dessutom ha en lite mindre yta med väggar (förslagsvis en öppen bur) så valpen slipper övervaka hela mörka rummet kan hjälpa.

Så snart hon hittat sin trygghet med hemmet i sig också så går det hela (nog) över ;)

TeamVanity
0

Tack, jag ska föra detta vidare =)

rebz
0

Jag sov på golvet vid valpens korg de första 2-3 nätterna just för att skapa trygghet. Och jag vaknade ibland av att han kröp intill då och då. Och märkte att han ibland vaknade och kollade så att jag var där. Sen när jag väl var tillbaka i sägen så kunde jag vakna av att han gnällde på golvet för han inte visste vart jag var. Så började med att lägga en använd t-shirt på golvet så han kände min doft. Och då blev han lugnare. ibland la jag ner handen också.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Ixectrona
0

Ignorera. Oavsett hur hjärtskärande valpen tjuter, man får inte uppmuntra den genom att klappa, ömka eller ge godis.

Valpens säng ska helst vara nära människornas i allafall i början, och gärna ha något från mamma och syskon, med deras lukt.

Säg ett bestämt nej (eller vilket ord/ljud du nu använder) och peta till valpens säng, och om valpen verkligen blir tyst och lugn (inte bara för några få sekunder), kan du berömma den.

Men vad du än gör, beröm aldrig osäkert, instabilt beteende (för det är vad det är).

Kickilu
0

Jag hade hundbädden precis nedanför min säng. Bäddade hundbädden med en filt jag lämnat till uppfödaren några veckor innan jag hämtade valpen. Där fanns då doft från mamma o syskonen. Satte även ned min hand till honom. Funkade jättebra för oss och det tog inte lång tid fråns han kunde ligga själv utan min hand där.