Revirkissar inne
Våran hund Alfons revirkissar inne, inte alls mycket hemma hos oss utan hos andra (dock är det inte många droppar vi talar om där heller). Vi har provat med "stänk-skydd" och det funkar väl någorlunda när den sitter som den ska.
Nu när vi ev. ska skaffa en till hund, som är kastrerad, så undrar jag bara om han kommer ta efter Alfons revirkissande? Han är ju kastrerad men vet inte om det har någon betydelse i detta fallet.
Vad tror ni?
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Gör så här. Gå ordentlig promenad innan ni går in hos någon ta inte av dig jackan, låt hunden vara inne några minuter sen tar du ut honom liten stund o se om han vill kissa. Denna enkla lösning har lös grannens hane som vi är hundvakt åt ibland, samt andra bekanta. Och ne även en kastrerad har behovet av markera :)
Det är absolut värt att provas!
Tack så mycket! :)
2 Glömde säga även grannens hund är kastrat och en till liten hane som brukar vara här ibland är kastrat. Men de har lyft på benet, efter det får man se till o gå en bra promenad o sen lite snabbt ut för snabbkiss :)
Skrivet av Kerstin Malm, doktor i etologi!
Men vad händer då med hundar som inte får sina behov tillfredsställda?
- De samlar på sig ångest och oro. Det är till exempel större risk att de gör utfall mot andra och drar i kopplet när de väl kommer ut.
Stökig i parken är bara förnamnet, har det visat sig. Många ensamhundar visar en rad tecken på oro och otrygghet: de kan dregla mycket, skälla, yla eller skaka. Separationsångest kan också yttra sig i att den kissar och bajsar inomhus och river ner eller biter sönder inredningen. Det finns exempel på hundar som tuggat sig igenom en hel vägg! Nu kanske ni tror mig!!!?
Vad gör man åt en hund som kissar inne hos andra? Ofta är det just att sätta sin lukt på omgivningen som gör att hunden kissar inne hos andra. Det luktar kanske efter andra hundar och då kommer det naturligt att hunden vill markera över det.
Är hunden ofta på detta ställe kommer fenomenet att minska (om man håller efter honom förstås) eftersom hans lukt kommer att finnas där i större utsträckning ändå.
Har hunden kissat inne, måste fläcken och lukten tvättas bort ordentligt annars kommer han att markera där igen. Tvätta med några droppar ättika eller köp speciella medel i djuraffären.
Vet du att du har en hund som gärna markerar inomhus hos andra, ha honom kopplad hela tiden när ni går bort. På så sätt har du honom hela tiden inom synhåll och hinner stoppa honom innan han ens försöker lyfta på benet.
Ser du att han är på gång, säg bara Nej och lyft bort honom så kommer han troligtvis av sig. Har han hunnit kissa så är det ingen idé att skälla på honom efteråt, han förstår ändå inte vad du menar.
#4 Och vad är meningen med all denna text om ensamhundar, separationsångest och behov? Kan inte se att det har något alls med tråden att göra. Håll dig till ämnet tack!
Kan du inte? Det handlar om att hundar som inte får sina behov tillfredsställda, får obalanserade beteenden!
Men andra texten ser du väl handlar om tråden? Eller inte den heller kanske…
#4: Obalanserad är han inte. Han är väldigt snäll och har aldrig visat någon aggressivitet eller försökt göra sönder något. När vi inte är hemma så visar han inga tecken på seperationsångest utan går lugnt och lägger sig istället.
Det är just det att han lyfter på benet när vi är hos andra som vi har problem med. Ibland kommer det inget, men han ska absolut lyfta på benet ändå :P
Jag får helt enkelt ha honom kopplad när vi är hos andra och göra som #1, gå ut igen efter några minuter, hoppas det hjälper.
Kastration är ingen idé alls eller? Veterinären har sagt att det kan hjälpa men att det absolut inte är säkert.
Det blir säkert bra:)
#7 Vår rottweiler slutade efter kastrering. Han hade dock inte problem med reviskisseri, utan kissade helt enkelt när vi hämtade honom hos hundvakten..
(Vad dock inte anledningen till kastreringen)
Men #1's tips är mycket bra!
En jourhund jag hade markerade nya saker..
Typ en bädd, leksaker och sånt.. Vi gjorde helt enkelt så att vi tog ut honom när vi såg att han var på G, eller hade markerat.. Det funkade också, efter ett dygn hade han slutat och gjorde inte det i fortsättningen heller.. Inte heller när han kom till sin nya familj som adopterade honom.
4 jag tycker du är lite ute o cycklar igen…
7 På vissa hundar hjälper kastrering men inte alla. Det är bara att passa på honom när ni är borta o gör som jag skrev i inlägg 1 :)
Det är ere kära svenska etologer som är ute och cyklar i så fall.
Texterna kommer från sådana.., jag bara håller med att det kan vara en av orsakerna.
#11 Fast nu var det ju inte Vad som står skrivet vi pratade om utan Hur du tycker att separationsångest och ensamhundar har med revirkissande hos andra att göra…
Känns lika relevant som att börja tala om olika maträtter när frågan gäller hur mycket klockan är. Ja visst, köttfärssås Är jättegott men vad har det med klockan att göra? Förstår du hur vi menar? (ja, det är iaf så jag menar, men tycker mig höra det i #10 också)
11 vart hitta du det du skrev i inlägg 4? Får gärna länka så man kan läsa hela sammanhanget.
Var det denna http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/nu-maste-vi-lyssna-mer-till-hundens-behov?rm=print För om man då läser hela sammanhanget så blir det inte om att hunden markerkissar.
Ska jag göra nästa gång, minns inte riktigt nu, men ska se om jag hittar länkarna. Jag tror inte en hund "tar över" ett obalanserat beteende från en ennan hund så enkelt. Visst en valp kan kopiera en vuxen hunds lek och vissa andra saker, men… jag tyckte det viktiga var att få hunden att sluta med sitt beteende, och inte hindra en ennan hund från att göra samma sak. Ta tag i problem nummer ett, så uppstår inte problem nummer två, eller!
#7: Min hanhund slutade att försöka kissa på människors ben efter kastrering. Så skulle säga att det kan hjälpa men behöver inte göra det. :)