Att hunden "testar" sin ägare
Det finns många delade åsikter om detta. Ge mig gärna era åsikter. Testar verkligen en hund sin ägare och testar gränser?
Enligt mina erfarenheter och min kunskap skulle jag säga nej. Jag skulle säga att det snarare är så att det sk "testandet" är en brist på konsekvent träning och att hunden helt enkelt inte tycker att det är värt att lyssna (inte tillräckligt bra belöningar) eller att det inte tränats in tillräckligt länge/grundligt eller tillräckligt konsekvent.
Vad anser ni?
Jag anser att vissa hundar faktiskt testar gränsena för att se om dem kommer någon vart med det.
Min hund tex, han hade noll uppfostran när han om hit, hoppade, bet i kläder och händer, kunde inte gå i koppel etc. Han var ett helvete om man får uttrycka sig så. Nu, 6 veckor senare, är han en helt annan hund. Har hunden fått precis som den velat så tror jag verkligen den testar sin nya ägare tilldet yttersta för att se om den kommer undan med det.

Klart de provar vad de kommer undan med. Men det behöver ju inte betyda att de försöker ta över. De gör ju vad de tjänar på, och om ett beteende lönar sig iblnad, om än bara en gång på 30, så måste man ju prova.
Ofta tror jag dessutom att de tycker att det är skitskoj att få fart på oss!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

När det kommer till betingning går det i en kurva som visar att när man framgångsrikt betingar ett beteende och senare successivt drar ner på belöningen kan hunden testa vad som händer om den provar det den gjorde tidigare.
Om man då inte är konsekvent kommer hunden fortsätta med att göra det vi kallar "testa" men egentligen testar han inte oss utan utan vill bara se vad beteendet kan få för konsekvenser. Om man är konsekvent under den perioden kommer hunden troligtvis inte att upprepa den oönskade handlingen men är man inte det kommer hunden att testa igen.
Många hundar skapar ju frustration hos oss när vi använder begreppet "testa oss" för att det är associerat till att medvetet försöka reta eller utmana oss när det egentligen inte är det dom gör. Det kan innebära att föraren blir arg eller irriterad och skäller på hunden vilket jag tycker är helt fel för att hunden bara följer den naturliga kurvan av betingningen.
Det här är baserat på kunskap genom böcker och artiklar och egen erfarenhet.
Hur gör ni när hunden sk "testar" er? Blir ni arga eller är ni lugna och konsekvent fortsätter träningen?
Jag tror också att dom testar vad som går att komma undan med och vad som inte funkar, men inte med motivet att se hur pass konsekventa vi är eller för att "ta över". Jag tror helt enkelt inte att hundar tänker så.
Testar Nya ägare / hundvakter. - Ja.
Men att de skulle testa sin ägare bara plötsligt när som håller jag inte med om.

Jo, jag håller med om att hunden testar olika beteenden för att se vad det får för konsekvenser men jag tycker man kanske borde använda ett annat begrepp. För det får en alldeles för negativ klang och många hundägare verkar tro att hunden testar oss och straffar hunden som ett resultat av irritation. Man kanske borde säga att hunden provar sig fram.
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag är upprörd över hur en situation blev hanterad med en 9 månaders schäfer som bytte ägare för 3 veckor sedan. När tiken för några dagar sedan lekte lös vägrade hon att komma på inkallning och satte sig ner. Då fick hunden en rejäl utskällning för att ägaren tyckte att hon blev testad och blev irriterad därefter och tvingade hunden att lägga sig på rygg/tryckte ner hunden på marken.
Jag tycker det är helt fel då valpen inte är grundligt tränad i inkallning och självklart visar att hon vill stanna kvar för att hon inte vet ännu att det lönar sig att vara nära matte. Resultatet av konsekvensen av valpens beteende blir ju att det blir skrämmande att vara nära matte och att hunden istället kan komma att fly från sin ägare i framtiden i ren skräck när hon enbart provade sig fram som valpar gör.
Min hund testar mej lite då och då, har inte haft han så länge.
Han är en sån hund som tar över direkt om man inte visar vem som bestämmer. Han testar lite då och då för att se om jag kanske ger med mej. Vilket jag till hans förvåning inte gör :p
Så ja, jag tycker att hundar kan testa en
Jag tror absolut att en hund testar sig fram vad som kan vara till fördel för den speciellt när den är ung och oerfaren, att det involverar hundägaren är inte nödvändigtvis.
Men jag tror inte på att hunden "testar" hundägaren bara för att vara jävlig eller ta över något.
≧◔◡◔≦
Så fort det pratas om ledarskap får jag höra att "hundar försöker inte uppnå världsherravälde"… men herregud, det fattar jag väl själv. 
Nej, jag tror att ytterst få hundar verkligen försöker tänja på reglerna, MEN om man är inkonsekvent och ombytlig (och därmed inte så mycket att lita på, ingen "ledarfigur"), då kan hunden tvingas ta ledarrollen för… ja, det är ett smutsigt jobb, men något måste göra det, om man säger så.
(Nästan) Ingen hund vill vara ledare, men om ingen annan tar på sig jobbet kan hunden känna sig tvingad att göra det.
Och det skiljer sig oerhört mellan hundar (och raser) hur pass vek ledare de kan ha. Vissa är hur fogliga som helst, andra hittar dina svaga punkter direkt och förstår att här kan man göra som man vill…
Nej, inte testar som i retas! Inga "bara för att"!
Däremot ÄR motivationen olika från tillfälle till tillfälle. Ena dagen är det sak samma om man behöver sitta ned för att få sin belöning och nästa dag är det Livaviktigt att få föda i sig direkt och inte en sekund senare.
Beteenden med instabila konsekvenser kommer att prövas - om kaffeautomaten funkar 3 av 10 gånger kommer jag iaf att testa bara för att se om det funkar de gånger jag är kaffesugen.
Och sen finns det ju vad som brukar kallas för "provocerande" - då det brukar sägas att "hunden VET att den gör fel men den gör så ändå!" och då skulle den alltså trotsa oss ägare.
Det var min valp expert på när han kom hit - men inte tusan gjorde han något för sakens skull utan han Visste precis att "om jag tar en sko så kommer människor att jaga mig och det är kul!". Så uttråkad och i stort behov av att få Något att hända, eller ren felträning, är snarare anledningen där än att "hunden gör fel med vilje bara för att".

jag tror att när hunden "testar" en så kollar den om människan är ledare eller om hunden måste vara de, för hundarna behöver ju en flockledare :) fast de är ju bara vad jag tror, vet inte om de stämmer men jag tror de :)

#2 okej jag håller med dej också (:
När min Valp var i sin trotts så trottsade hon inte bara utan testade om jag kunde vara envisare än henne .. så nog testar hundarna en
Om en hund är understimulerad på något sätt, alltså inte tömts på energi fysiskt/mentalt, genom för lite promenader, lekar och dyligt..och i kombination av att hundägaren har en lägre energi än hunden, så måste hunden ta över som "flockledare"!
Regler-Begränsningar och Gränser saknas säkerligen också!
Den högsta energin blir automatiskt den dominanta i flocken. Detta gäller även en lågenergi hund och (icke dominanta hundar, vilket de flesta hundar är).
Det måste helt enkelt finnas en ledare i en hunds liv, det går inte att jobba emot Moder Natur. Så den dagen en hund känner att ingen annan tar över rollen som ledare med en "starkare" energi än hunden själv har, så är det hunden som bestämmer vad som händer och vilka aktiviteter som ska göras. Du märker om din hund är ledare genom t.e.x detta; Du väcks på morgonen av hunden när den vill gå ut, och du går upp (på order), och går ut med hunden, när hunden skäller så ger du den mat, eller när hunden hoppar upp på dig för att den vill något, då leker du med den eller ger den en leksak eller ett tuggben, helt enkelt..varje gång din hund säger ifrån och du ger honom något den vill ha, då är hunden "flockledar".
Detta kan tolkas som om hunden testar dig, men det handlar om att hunden bestämmer och ser sig själv som ledare, den högre energin. En sådan hund är förmodligen en vaktig, skällande och ganska "olydig" hund. Drar i kopplet, har ingen lust att komma vid inkallning o.s.v!

#14 Men om någon av mina hundar väcker för för att de måste gå ut, och jag låter bli för att "vara ledare" så får jag ju skura golvet. Jag går ut med mina hundar när de talar om att de har bråttom, för jag tycker inte det är snällt att låta dem kissa inne eller hålla sig bara för att poängtera något. Om någon av hundarna väcker mig vet jag att det är panikbråttom. Kommer de och säger till dagtid är det ganska bråttom, så då går vi ut, så enkelt är det. Ungefär som att man hjälper sina barn till toaletten om de behöver, man väntar inte en timme bara för att visa att man är äldre.
Är någon av hundarna jättehungrig, och jag hade tänkt göra nåt annat före, kan jag mycket väl ge frukosten en annan tid, annars riskerar jag att de spyr galla, det vill jag inte heller.
Kommer hunden och vill leka eller gosa, ja, har jag tid, så gör vi det. Jag vill nämligen ha hundar med egen vilja och självständighet.
Jag håller med om att man inte kan gå emot moder natur. Men i naturen lever inte hundar med strikt rangordning, alltså gör vi det inte hemma hos mig heller. I naturen tar alla i en flock roller, och den som är bäst på något sköter det. Det kan med andra ord helt naturligt vara en hunds roll att vakta och larma, så att husse vet när han ska resa sig ur soffan för att ta hand om ev inkräktare. Det kan vara en annan hunds roll att vakta/leka med barnen i familjen. En tredje kan ha som roll att leda förflyttningar, och kanske får välja promenadväg då och då. De anser sig inte vara ledare för det, de bara följer moder natur och tar sig en roll.
Så länge mina hundar stryker öronen bakåt, ler med låånga mungipor, hukar sig, viftar med svansen (nåja, halva kroppen på golden, huskyna klämmer ur sig ett vift då och då) och talar om att de älskar mig, som de ser som nån sorts "stormorsa", så är jag nöjd. De väljer mig, ser upp till mig, för att jag är en resurs för dem, så enkelt och naturligt är det.
MVH Elin
Bra skrivet Vattnadal!
Bra ursäkter, men det köper nog bara du i detta fallet.
Som ledare ingår det att ge hunden/hundarna en struktur när det gäller allt. Du sätter upp ett schema enligt din tid och rytm, när det gäller gå ut, matning, lek.., ja allt, om du vill vara en tydlig och stark flockledare som hunden/hundarna ser upp till, respekterar och älskar.
Annars ser dom dig inte som ledare och tar över rollen själva.
Den hund med högst energi och det mest dominanta sättet kommer att vara ledare, och styra och bestämma, som du förklarade att dina hundar gör. Förmodar att någon eller fler av dina hundar;
"En sådan hund är förmodligen en vaktig, skällande och ganska "olydig" hund. Drar i kopplet, har ingen lust att komma vid inkallning o.s.v!"
Eller? Och försök vara ärlig mot dig själv nu för hundarnas skuld!
Jaaa, mina stackars hundar får gå ut när de är nödiga, ett flertalet gånger om dagen öppnar jag dörren åt den när de säger till. I det vilda, eller när vi är ute, kan de ju själva kissa och bajsa när de känner för det men då vi människor oftast inte vill ha det inomhus får och Måste vi, enligt lag, ta ut våra hundar så att de får rasta sig.
Och vet du vad? Ingen av dem stämmer in på "En sådan hund är förmodligen en vaktig, skällande och ganska "olydig" hund. Drar i kopplet, har ingen lust att komma vid inkallning o.s.v!"! Tvärtom - vaktar inget, skäller inte i annat än i lek eller när jag ber om det, är inte olydiga, drar inte i kopplet, kommer på inkallning och går dessutom fint både löst och med allt och alla.
Och inte nog med det, de hundar och människor jag umgås med och känner låter också sina hundar gå ut när de är nödiga och har, trots det, inte minsta lilla problem.
Mycket underligt…
Herregud, kan du på fullaste allvar mena vad du säger? Varför i hela världen inte låta en nödig hund gå ut? Det är ju som gjort för att skapa en hund som inte är rumsren, vilket jag antar att du lägger som "att ta över som ledare" också, och hunden får skit för det med…
Om dina hundar bestämmer när det ska kissas och dyligt, så har jag svårt att tro att allt är perfekt.., men har du inte vissa av dessa "problem" med hundarna, så kan det komma att visa sig i framtiden.., om du inte har tur att dina hundar är väldigt odominanta i sin natur.., för då räcker det kanske för dom att de bestämmer schemat när det gäller allt annat! Många hundar får de beteenden som jag beskrev, och dessutom skäller som galningar när det ringer på dörren drar i kpooel när hundar kommer o.s.v.., men änsålänge har du sluppit detta, säger du. Grattis säger jag.
Även min hund får gå ut och kissa när hon säger till, ser inte hur man kan neka sin hund att få göra ifrån sig bara för att visa att "jag är ledaren". Kommer min hund fram till mig för att leka med sin mjukisboll eller gosa lite, ja då gör vi ofta det, vid andra tillfällen så är det jag som inleder leken.
Och inte heller hon stämmer in på din beskrivning.
Hon kan skälla när det kommer någon som har fotsteg hon inte känner igen utanför dörren, men det är något jag vill att hon ska göra.
- Mvh Emma
Jag tycker dock att hundarna ska få säga till om de behöver gå ut.
Blir min hane dålig i magen, inte sjutton tänker jag låta honom bajsa inne! Och varför chansa, för ibland kan det vara kisseri.. Att de inte vart ute på länge och fått i sig mycket vätska t.ex.
Men jag tar hellre ut min hund när de säger till, istället för att låta dem göra ifrån sig inne.. Sen om de tror att de bestämmer för det, well so be it..
Har aldrig fått hundar som börjar skälla som galningar, drar och beter sig som idioter p.g.a. det..
#19 Självklart har de Rätt att säga till när de behöver gå ut då jag ju lärt dem att inte göra ifrån sig inne och det är då upp till mig om jag vill ha rumsrena hundar eller inte.
Har under mina år aldrig haft minsta problem med någon och då har jag alltid släppt ut den hund som varit nödig. Min hund som gick bort i somras kom med kraftiga jaktbehov, kunde inte gå lös, drog i koppel och skällde på allt. Honom fick jag ordning på och var aldrig ett problem, kunde gå lös överallt och precis förbi vilt utan att bry sig om dem, trots att han fick gå ut när han behövde. Tokigt va? Preciiiis tvärtemot vad du tror ska hända alltå… usch så galet…
Ska väl också tillägga här att båda mina omplaceringar varit hemska i sina tidigare hem och styrt sina familjer. Men inte hos mig, trooots att jag släpper ut dem när de håller på att skita ned sig…
Här lever vi som i en naturlig flock, alla har sina ansvarsområden och vi samarbetar. Vi har våra rutiner, vi vilar inne, är aktiva ute osv. men det hindrar inte hundarna från att säga till när något är fel, precis som i en naturlig flock där det verkligen gäller att anpassa sig till sin omgivning om man inte vill ta död på sig själva…
Och jag har då aldrig sett en flock där någon annan hindrat en flockmedlem från att göra sina behov, herregud vad är det för påhitt??

detblir: Jag bor mitt ute i skogen. Jag vill att mina hundar ska larma och varna mig om det kommer en bil, om det kommer folk, om räven är här, om en björn är nära tomten ed. De larmar till de ser att jag uppfattat, sen slutar de. För då har de fyllt sin uppgift, och låter mig reda ut situationen. Är jag inte hemma larmar inte huskyna ute, medan Vidar som är själv i huset vaktar det med sitt liv som insats. I somras när vi hade den dåliga sortens "bärplockare" som gjorde inbrott överallt de kom åt, var jag extremt tacksam att ha en stor hund som skäller och med framtassarna på blombrädan tydligt visar att han minsan vaktar, fast han är ensam hemma.
För min del är att hundarna skäller och larmar riktigt bra. Jag får veta om det är någon här, om björnen står runt knuten så det kan vara bra att vänta med att gå ut, om lodjuret är inne i fårhagen ed.
När vi är ute och kör med hundarna går alla framför, svårt att dra släde annars. De som går längst fram ska kunna stanna, välja håll od efter kommandon. De ska även kunna välja något annat, om de vet bättre. Ex ska de vägra att gå ut på en frusen sjö, om de vet att isen är dålig, även om jag säger att de ska.
Några av mina hundar kommer på inkallning, men inte alla. Visst skulle jag kanske kunna kuva även en siberian så att den inte vpågar annat. Fast det är nog troligare att den drog så fort den var lös och hoppades på att kunna rymma helt från mig.
Vi har så sjukt olika syn på hur man har hund, att det knappt går att jämföra. Du vill ha en hund som inte vosar några naturliga beteenden. Du kontrollerar den till den milda grad att du bestämmer när den är kissnödig.
Jag vill ha fria lyckliga hundar som ä'r initiativrika och får leva så naturligt jag kan.
Men du menar väl inte på fullt allvar att om din hund vaknar på natten och är dålig i magen, att den inte väcker dig och får gå ut. Jag menar, om den har magsjuka och inte KAN hålla sig, bajsar den inne då, eller vågar den väcka dig?
MVH Elin
Ok. Tror nog att ni har mer struktur än vad som sägs här när det gäller tider om dagarna när ni går ut o.s.v. Och visst ska man inte neka en hund som är nödig, och visst kan man leka med sin hund när den kommer och ber om det.., men om det går till överdrift så kommer den att ta över mer och mer, och till sist så uppstår det problem. Om man verkligen aktiverar sin hund fysiskt/mentalt så att överskottsenergi tömms dagligen, så håller sig hunden säkert förhållandevis lugn ändå, men annars har man en rastlös, nervös hund som styr hela hushållet.
Ni löser nog detta genom att ni aktiverar era hundar på ett bra sätt.., men håll ögonen öppna för att bli styrda för mycket av hunden.
Säger inte detta för att det är roligt att jävlas, detta är huvudorsaken i för mina klienters problem, förutom under stimulerade hundar fysiskt/mentalt.., att hunden har tagit över som ledare och bestämmer när och vad som ska göras!!!

Jag aktiverar inte hundarna alls, här satsar vi helhjärtat på berikning, då vi försöker leva naturligt.
Sen har vi ingen struktur lediga dagar. Jag sover olika länge beroende av hur kroppen mår, ibland riktigt länge. Hundarna inne rastas av maken tidigt, sen får de frulle mellan 8-12, rastning i samband med det. De får gå ut när de säger till, promenader, spring i hägn, dra släde, blir när det passar.
Vidar lever så lyxigt att han tom talar om när han behöver använda någon av matberikningsgrejerna, eller behöver lite inlärning ed.
MVH Elin

Mycket bra skrivet Vattnadal i Ditt inlägg#15 håller med från första till sista ord.
Struktur i tider, å nej, inte alls. Vi tar dagen som den kommer, äter när vi känner för det, går när vi känner för det, tränar när vi känner för det. Finns aldrig en dag som är den andra lik.
I hela sina liv (alternativ hela sina liv med mig) har de fått gå ut när de vill. Den ena säger även till när vattenskålen är tom och ger sig inte förrän den är fylld. Alla mina hundar gör något för att få som dem vill, hela dagarna. Och det är något jag har lärt dem - kom till mig så leker vi, kom till mig så får du en godis. Och det har skapat hundar som självmant håller sig nära matte och tar kontakt hela promenaderna för att få det dem vill ha. Alla mina hundar sätter sig direkt de kommer innanför dörren och väntar där tills jag klätt av mig ytterkläderna och skorna och lagt ifrån mig det jag haft med mig. Detta Bara för att de vet att sitter de kvar så får de något riktigt smarrigt att tugga på.
Alla mina hundar har sökt och hämtat bollar, dummys, fågel och hare för att få det dem vill ha. Samtidigt kan de bryta mitt kommando för att plocka åt sig en skadeskjuten för att de vet att de tjänar på det, och det är precis så de ska göra. De sover när de ska, för att de vet att det lönar sig. De väntar lugnt medan någon annan tränar, för att de vet att det leder till arbete…
Alla mina hundar kämpar för att få precis det dem vill ha och inte har det gjort att vi har några problem med att de tar över och styr. Snarare tvärtom - de gör det jag vill att de ska göra och det kan verkligen inte bli bättre. Jag vill att mina hundar går fint i koppel - de går fint i koppel för att få som dem vill. Tävlingshundar utför de moment föraren vill för att få det dem vill ha….
Så på ett sätt - om bestämmande är att få som man vill så Ja, då bestämmer mina hundar i mängder, och de bestämmer precis det jag vill att de ska göra. I nuläget sover dem bestämt då de vet att det beteendet kommer löna sig i form av en promenad, mat, lek, träning, mysstund eller liknande så småningom. Usch och fy så styrd jag känner mig nu, som kan göra precis vad jag vill…
26 du menar någ inlägg 15 Vattendal som jag med håller med.
Tack…såg det. Har ändrat så det står rätt nu. 
"Jag sover olika länge beroende av hur kroppen mår, ibland riktigt länge. De får gå ut när de säger till, promenader, spring i hägn, dra släde, blir när det passar."
Detta låter som det är du kan sova tills du vaknar och styr schemat.
Och promenader, spring i hägn, dra släde låter som om du aktiverar dina hundar fysiskt/mental på ett jätte bra sätt!
Eller? Bor man på landet så är allt enklare och bättre för hundar.
I stan är problemen mycket större!!!
Gud vad tråkigt att ha en schema sådär.
Fasta promenader, fasta mattider.
Nu har tiken min mat framme dygnet runt, men..
Promenaderna blir när de blir.
Beror på när an går upp, och vad man ska göra under dagen.
Vattnadal verkar leva ett rikligt hundliv. Önskar jag hade den möjligheten..
"Alla mina hundar sätter sig direkt de kommer innanför dörren och väntar där tills jag klätt av mig ytterkläderna och skorna och lagt ifrån mig det jag haft med mig. Detta Bara för att de vet att sitter de kvar så får de något riktigt smarrigt att tugga på."
Bra exempel på att du är flockledaren och har tränat in ett beteende med dina hundar. Jobba för belöning.
"Alla mina hundar kämpar för att få det dem vill ha och inte har det gjort att vi har några problem med att de tar över och styr."
Åter igen jobba för mat, skydd och kärlek!
Detta gör att en hund känner sig duktig och värd något, att göra nytta(jobba), för något.
Detta finns det inte så mycket av med mina klienter i stan, tyvärr! :)
Detta i kombination av bra med fysisk och mental aktivering håller hunden i balans och det verkar som om du är en "bra ledare" i deras ögon:)
31, att du inte tar o utbildar dig till riktig hundinstruktör, då kan tjäna pengar på arbeta med hundar.
Sorry OT

#29 Njae, oftast är det Vittra som väcker mig, för det är tråkigt att sova. Vidar kliver sällan upp när jag gör det, han ligger gärna kvar i sängen ett bra tag till. Jo, vår säng, han sover gärna i den, bara han får plats, det gör Vittra och Freja med, Cora blir för varm…
Sen är gemensamma promenader, hägnspring med lek (med de andra hundarna främst) och dra släde berikning för våra hundar, liksom blodspår, fodersök, underöka ny mat, balansera och greja på bord, stockar och annat vi erbjuder. Berikning är att leva i en flock, naturligt och göra saker tillsammans. Berikning är att få utlopp för sina naturliga beteenden, aktivering är något annat.
Jag är övertygad om att du skulle kunna komma hit och observera oss och våra hundar. Du skulle säkert kunna tolka vissa saker som att våra hundar är obalanserade och försöker ta över, annat som att vissa av hundarna är arnghöga över andra, men att det helt plötsligt ändras. Sen skulle du i andra lägen tycka att hundarna var balanserade och vi självklara ledare, och så kastas tillbaka till att hundarna är ranghöga och vi lägst i flocken. VI tolkar vårt liv med våra hundar som att vi försöker fungera ihop. Ibland blir det tjafs om något, då vi faktiskt är 2 människor och 12 hundar (samt ett gäng får, höns, kaniner och andra smådjur som hundarna ser som mat) och har olika viljor. Men för det alra mesta är alla klara över sina roller och utför dem med bravur. Vi ser oss inte som flockledare, vi strävar inte efter att bestämma och plocka poäng i någon tävlan om rang. Vi vill vara lärare/föräldrar som lotsar hundarna till vettiga beslut och uppföranden. Sen får de gärna dra i kopplet och inte komma på inkallning, eftersom vi värderar annat mer.
MVH Elin
#31 Gud vad jag hatar den kommentaren "Flock och Flockledare"
vad är det som gör en flock till en flock???
Är det ledarskapet eller följeskaran?

#34 I det vilda lever oftast hunddjur i familjer, inte i flockar. Fast det låter väldigt bra att få säga att det är naturligt att vara en flockledare och att styra hunden med järnhand, inte låta den gå före, inte äta före, inte vara i möbler, inte skälla, inte leka, för då tar den över ledarskapet. Då kan du skylla alla problem på dåligt ledarskap, och sen stryper du hundens alla egna initiativ och korrigerar bort alla beteenden du inte gillar. Att hunden sen fortfarande är rädd, men inte vågar visa det då den är rädd för en korrigering, spelar ingen roll, för du är en allsmäktig flockledare!
MVH Elin
35 du har så rätt, du ger ofta kloka komentarer som inte tas från tomma intet, gillar din syn starkt. Tack igen för ett bra svar. 
"Flock" i en hunds ögon är "familj" i en människas.., bebis i människans = valp i hundens, eller vi är inte olika varelser?
En hund är väl inte en människa?
FOREST. Du är en av få som inte vet att jag jobbar med att rehabilitera hundar rydligen. Alla nöjda vovvar och klienter än så länge, men tack för tipset:)
#37 Nu sa Forest i och för sig utbilda dig till instruktör, och mig veterligen har du inga dokument på att du är en utbildad instruktör mer än att du studerat Cesar i x antal månader.. Men du kanske är på G att utbilda dig, minns inte vad du har pratat om..
-Sorry, OT.
Vattnadal - Än en gång! Gud vad avundsjuk jag blir när jag hör om dig och dina hundar. Önskar jag hade samma möjligheter, även om min tik är med oss i soffan och ibland sängen 

Nu lägger jag väl mig i lite men flock i hunds ögon och familj i människans? Detta är endast ord vi har skapat.
En hund inte ens kan säga varken flock eller familj.
Och moder natur? Det har ingenting med moder natur att hålla hundar inomhus som husdjur att göra. Vi människor skapade dagens hund, inte moder natur…
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Egentligen borde man kunna sätta "ledarskap/flockledare" eller liknande ord på fler djur än just hundar.
Katter tex bor också ofta i familjer eller kolonier i det fria. En tamkatt som bor inne med människor säger till när den vill ha mat, när den vill gå ut (förutsatt att det inte är en innekatt), den kommer upp i knät och vill kela när den är kelsjuk. Ingen ifrågasätter kattens sätt att "kräva" av sin människa. Ingen tror att katten tar över hemmet för det, och plötsligt inte vet vad den får och inte får göra inne.
Samma sak med mina illrar. Genom åren har jag gått ut när dom sagt till att dom vill ut och gå, när dom tigger får dom ofta en smakbit, när dom vill busa så busar vi. Inget snack om rang för det.
Dom vet vart dom har mig och jag vet vart jag har dom.
Jag kallar det för kommunikation.
Har även en vän som har en liten hund. Denna hund säger aldrig till om något mer än när det är akut. Det är min vän som bestämmer när dom ska ut och gå men om hunden sätter sig vid ytterdörren då måste det ske på en gång för då är hunden verkligen nödig.
Inga rutiner där heller. Det blir lite som det blir under dagen.
#31 Du skriver tidigare att det mer eller mindre är omöjligt att ha en hund som beter sig bra om man inte är en tydlig flockledare, vilket man är om hunden inte får gå ut först genom dörren, gå före på promenaderna eller säger till när den vill leka, äta eller är nödig. Men plötsligt verkar du ha ändrat uppfattning och tycker att man VISST kan vara en bra "flockledare" om man bara "kompenserar" det man i dina ögon gör fel….?
Eller har jag missuppfattat det du skriver?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Den här tråden gör mig ledsen, att medvetet strunta i att gå ut med en hund när den behöver som ett sätt att utöva makt är bara för tragiskt. Båda mina hundar får självklart gå ut om de visar att de behöver det, har hänt att de väckt mig flera gånger per natt om de varit dåliga i magen. En enda gång, när jag nyss fått hanen, bajsade han inomhus men tror knappast att han "kände" vem som var ledare på grund av den incidenten.
Klart de testar gränser! Annars vet de ju inte vilka regler som gäller. 
"Gud vad tråkigt att ha en schema sådär.
Fasta promenader, fasta mattider.
Nu har tiken min mat framme dygnet runt, men.."
Det viktiga är väl inte att det alltid är roligt här livet…, det viktiga är väl att din hund har ett strukturerat liv, om det är det som fattas för att hunden ska vara mer balanserad och må bra…
Jag pratar om hundar som är obalanserade nu, de behöver ofta mer regler i sitt liv för att lugna ner sig.
Instrukör är jag ej intresserad av att bli. Lära en hundägare att gå fot, inkallning och annat får andra lära ut. Mitt intresse är att rehabilitera hundar och träna människor som har problem med sin hund!
#43 Du hjälper hundägare med deras hundar = Instruktör.
Vad kallas det annars? Hundpsykolog?.. Nja.. Det krävs också en utbildning för att bli det.
Jag har aldrig haft ett fast schema för mina hundar.
Varken med mina lätta eller svåra räddningshundar.
Erfarenhet jag har av ett fast schema.
En polare hade Strikta mattider och promenadtider för sin hund.
Det vart tillslut så att hunden kom och tiggde om att få mat, och gå ut om det vart en ynka liten rubbning. Då fick ju hunden mat, eller gå ut även fast den nte behövde, utan för att det var så det skulle vara.. Då bestämmer ju hunden indirekt över schemat och så vägrar jag ha det.
Så hon slutade med det och hennes relation med hunden är mycket bättre. Han är inte längre på helspänn över
"snart är det mat, snart är det mat, snart är det mat!!!"
Förövrigt.. Jo, man ska försöka ha så roligt som möjligt. Och hundägande ska vara roligt, inget jobb… Man skaffar ju inte hund för att man Måste, utan för att man vill.. right?
Att ha fasta tider till prommenader är inte så smart. Blir det då en gång då man av någon anledning inte kan ta ut hunden, så blir det svårt för den att hålla sig, eftersom den varit inställd på att gå ut samma tid som vanligt.
#44 Nej! Det krävs ingen utbildning för att få kalla sig hundpsykolog….
men annars har du rätt… Det ska va kul å han och va med hund…
När man tappar det, kan man likaväl skaffa sig en robot-hund för då har man 100% lydnad och den gör det man vill, problemet med det är väl att alla "Instruktörer" eller "Hund rehabiliterare" skulle bli arbetslösa och inte ha några kunder..
Försök att inte ta allt man skriver så bokstavligt.., bättre med någotsånär, inte på minuten alltså, struktur och regler när det gäller allt här i livet, även hundens liv. Det kan ju inte vara kalabalik och kaus i en hunds liv. Kul, lek och roliga aktiviteter och ett avslappnat liv är jätte bra, men det ska vara lagom av allt, inte bara lek, kul och kärlek. Regler och respekt är lika viktigt för hunden som kärlek!
#46 Hmm, jag har för mig att man kan vara legitimerad hundpsykolog, men kanske missuppfattat det då 
Ja, men skulle inte det vara underbart.
Det är ju ett yrke, eller vad man ska kalla det, som jag gärna ser som utdött.
Tänk en värld där alla hundar mår bra!
#47 Inte sagt att hunden inte ska ha regler, men likväl är det väl en självklarhet att hundägande ska vara roligt! En glad och lycklig hund lyder ju för att den vill, inte p.g.a. den är rädd…
För mig har det funkat finfint att ingen dag ser ut som en annan när det kommer till hundar. Har inte ens fasta tider på mina tillfälliga hund-kunder om hunden nu inte har en åkomma eller dylikt som Kräver fast mattid eller så. Änsålänge har jag inte haft sådana hundar 
När en hund är obalanserad till den grad att den blir en "problem hund", så brukar en av anledningarna vara att den saknar disciplin från sin ägare, tillsammans med att den är understimulerad fysiskt och mentalt. En bestämd ledare, som med lugn och självförtroende tar ansvar för sin hund, är alltid något som saknas när en hund inte går att kontrollera för hundägaren. Det är då jag kommer in i bilden! Jag rehabiliterar hunden, och tränar hundägaren att fortsätta med de bitar som gör att hunden fortsätter att bli rehabiliterad så att den kan återfå sin naturliga balans, och dessutom ( bibehålla balansen, vilket är upp till hundägaren). Visst kommer jag på återbesök om inte 5 sessioner räcker, men det brukar räcka om det inte är ett svårt fall, (och då handlar det alltid om hur svårt människan bakom hunden har att ta till dig ett annurlonda, och rätt tänkande, angående vad en hund behöver för att vara balanserad.) Hunden fattar oftast galoppen direkt. Det känns nästan alltid som om hundens reaktion är, "äntligen någon som fattar vad jag behöver för att må bra", och tar in information och det jag ber den om utan protester. Både ägarna och även jag många gånger blir positivt överaskade av hur snabbt hundarna ändrar sina felbeteenden när man "talar" med dem på rätt sätt!!
#49 Ja, du hjälper ägarna med hunden.. Eller hunden med ägarna, hur du nu vill..
När vi hade en session hos en instruktör för att få mer tips på vad vi kunde göra så krävdes det en gång, sen hade vi fått lite nya ideer.
Han kallade sig instruktör..
Vad är din titel, om det inte är hundinstruktör eller psykolog?
Nu handlar det om dig igen detblir, och det är inte det tråden handlar om. Återgå till trådens ämne!!
Jag vet, men vad sjutton ska jag göra när folk frågar och frågar, och ifrågasätter!!! Men du har rätt. Frågor om mig får ni fråga i ett meddelande privat till mig. Håll er till tråden här, annars låses den förmodligen!
#52 Precis, vid frågor hänvisar man till PM!
#53 Jag har skickat ett Pm till dig.. så
_# 14 "Du märker om din hund är ledare genom t.e.x detta; Du väcks på morgonen av hunden när den vill gå ut, och du går upp (på order), och går ut med hunden, när hunden skäller så ger du den mat, eller när hunden hoppar upp på dig för att den vill något, då leker du med den eller ger den en leksak eller ett tuggben, helt enkelt..varje gång din hund säger ifrån och du ger honom något den vill ha, då är hunden "flockledar"."
_#17 "Som ledare ingår det att ge hunden/hundarna en struktur när det gäller allt. Du sätter upp ett schema enligt din tid och rytm, när det gäller gå ut, matning, lek.., ja allt, om du vill vara en tydlig och stark flockledare som hunden/hundarna ser upp till, respekterar och älskar.
_Annars ser dom dig inte som ledare och tar över rollen själva"
_
# 43 _"Jag pratar om hundar som är obalanserade nu, de behöver ofta mer regler i sitt liv för att lugna ner sig."
_Först och främst, du pratar hela tiden om att man måste ha ett strukturerat schema för sin hund, annars blir de obalanserade. Sen i # 43 säger du att hundarna är obalanserade pga för lite regler.
Att har regler för sin hund är inte samma sak som att ha ett strukturerat schema som man utgår ifrån varje dag.
Regler innebär: jag visar tydligt för hunden vad den får och inte får göra.
Strukturerat schema innebär: Jag har ett schema över aktiviteter hunden och jag deltar i, tex. lek, mat, promenader, träning m.m.
Du säger nästan emot dig själv och det du säger blir så himla krångligt.
Du säger först i #17 att man alltid måste ha en struktur på allt från mat, lek, att gå ut m.m. Om inte så blir hunden obalanserad och försöker ta över.
Men samtidigt som du pratar om hur viktigt strukturen är så menar du på i #14 att om hunden bestämmer när saker som mat, lek, gå ut ska ske så bestämmer den, alltså den visar ett obalanserat beteende.
I #17 så börjar det med att jag sätter upp ett schema för min hund, efter min tid, som jag följer varje dag. Det låter lite som om att leva ett liv som en robot. Vilket kommer sluta med att det faktiskt är jag som måste anpassa mig efter det där schemat i slutändan. För jag kan ju inte göra spontana saker under dagen, eller plötsligt en dag ändra schemat, för då blir det ju ostrukturerat för hunden. Vilket kommer göra att den blir obalanserad och tar över. Så det enda jag kan göra är ju då att låta hunden bestämma med sina vanor utifrån schemat så får jag försöka anpassa mitt liv efter det. Och det om något betyder ju att hunden tar över min vardag. Och det är i slutändan jag som måste anpassa mig efter hundens vanor.
Du menar du på i #14 att om hunden bestämmer när saker som mat, lek, gå ut ska ske så bestämmer den. Det gör ju att jag måste bestämma när sakerna ska ske, eller hur? Det är jag som bestämmer över mat, lek, promenader osv. Det betyder alltså att hunden ska anpassa sig efter mig, för jag är "flockledaren".
Du säger alltså att man måste ha ett strukturerat schema för sin hund, men samtidigt så ska jag bestämma. Jag förstår inte hur du får ihop det… Jag tror inte att någon kan ha ett strukturerat schema för sin hund som man följer varje dag och samtidigt bestämma helt när saker och ting ska ske.
Det är ju nästan jag som genom mitt "schema" tvingar fram en obalanserad hund genom att jag utöver schemat måste bestämma över när sakerna ska ske.
För jag har detta schema, hunden får in dessa rutiner och vanor och vänjer sig vid att gå ut vissa tider, få mat vissa tider, träna vissa tider, leka vissa tider. Och om jag avviker från dessa för att "det är jag som ska bestämma när sakerna ska ske" så kommer ju hunden reagera på att "vi inte gör som vi brukar" och försöka visa för mig att "hörredu, vi ska väl ut nu, för vi brukar alltid gå ut nu!".
Så det är ju inte så konstigt om du anser att hunden visar ett "obalanserat beteende" genom att tex. väcka mig på morgonen, skälla för att få mat, hoppa på mig för att få leka m.m. Det är ju faktiskt jag, som med mitt schema, har lärt hunden när dessa aktiviteter ska ta rum. Men eftersom att jag, självständigt, måste bestämma över dessa aktiviteter så måste jag ju gå emot schemat. Och det kommer ju leda till att hunden blir förvirrad då vi hela tiden viker av från schemat.
Jag har själv ingen struktur i min vardag, inga scheman, eller tider då vi alltid går ut. Och jag tycker inte att man ska ha det heller. För då slipper hunden bli förvirrad när inte detta schema hålls.
Jag anser att det är naturligt att hunden testar sin ägare, det har inget med struktur, vanor eller ett obalanserat beteende att göra. Hunden måste ju få veta om dina regler fortfarande gäller, du kanske har ändrat dig? Det vet ju inte h*n och det är troligtvis det hunden vill ta reda på.
Min lille är inne i trotsåldern just nu, han testar mig så mycket han bara kan. Det gäller ju att visa att det fortfarande är jag som bestämmer, säger jag "kom" så betyder det "kom". Det betyder inte "lukta lite till du och kom när du är klar".
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#54 Har suttit och skrivit så jag såg inte vad du skrivit efter att jag postat inlägget.. sorry..
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Du tar det allt lite för bokstavligt. Visst behöver det inte vara på millimetern hela tiden. Ett par strukturer/regler med min hund ser ut som förljer.
Jag ser till att alltid försöka vakna upp och visa lugn och trygghet till min hund, inte vara stressad eller annat. Innan jag matar hunden, och mig själv, så tar vi alltid en runda på minst 45 min, (jobba för mat).
Frukost/positiv förstärkning, kel, lek och vad man nu gör. Sen har jag hunden med mig på alla mina vardagliga rundor då det är möjligt, allt för att träna det sociala biten, och för att vi trivs i varandras sällskap.
Regler hur vi ska uppföra oss var vi än befinner oss tränas varje dag, med positiv förstärkning av olika slag.., träffa hundkompisar, bara vara mig nära på promenader eller jogging rundor, allt som jag gör med min hund är som en positiv förstärkning så länge vi båda är lugna och balanserade. Som struktur för Gino, min hund, är då att det ska alltid jobbas för mat, ut och gå eller springa innan matning. Även jag har alltid Ginos matskål framme med torrfoder och vatten så att han kan gå och småäta om han vill. Men de 2 eller 3 riktiga matningarna ser ut som ovan, "med jobba för mat." Sådana exempel på struktur menar jag, inte såååå himla stelt och tråkigt som vissa tolkade det, eller?
kan säga att min omplacerings valp har verkligen kollat vart gränsen går..
Kan säga att han har formligen stått och morrat åt mig, bitit mig ett x-antal gånger i armen och i rumpan bara för att se hur "arg" matte kan bli ungefär.. och sen så lyssnade han ett tag inte ett dugg på inkallning.. han slet och drog i kopplet vid promenader.. ja listan kan göras lång.. ända fram tills en dag som jag fick nog och då visade jag både med kroppen och med talet att nu är det nog.. då gav han sig helt
Så enkelt kan det vara, om man visar rätt energi och ledarskap:)
Tyvärr är det inte så lätt för många människor att göra så för hunden är ju så söt och rolig när den hoppar, skäller och naffsar så där…
Idioter som inte fattar att hunden har ett mindre nervsammanbrott…, han e ju så rolig o söt!!!?
Synd om många hundar!
denna tyckte jag var ganska läsvärd och då tar den upp lite annat med. http://www.vallabacken.se/?page_id=220