följer mig överallt
Visst är de bra att han följer mig men han kan inte ligga i ett annat rum om jag inte är där. Och om han tex ligger och sover i köket och så går jag därifrån kommer han alltid springandes efter.
Han kan ju aldrig slappna av då. Och om jag inte är hemma kan han sitta och gnälla vid dörren eller vid trappan, han gör inte de om han är helt ensam, men om bara mina förälrar är hemma gör han så. Så dom måste hålla på och underhålla han för han inte ska gnälla.
Och som sagt han har inga problem att va helt själv.
Hur ska jag göra för att få han att slappna av och få han att kunna vara lite mer självständig och kunna slappna av när jag inte är där?
Försök med att aktivera din hund mer fysiskt/mentalt, genom längre promenader och mer aktiviteter som tömmer hunden på energi, detta lugnar ner hunden allmänt. Om hunden håller på att springa efter dig överallt så kan du försöka med en hand när du är på väg att lämna exempelvis ett rum, visa att hunden ska ligga kvar medan du lämnar rummet. Få hunden att stanna kvar i ett annat rum ett antal minuter. Gå sen in och ge hunden positiv förstärkning. Upprepa detta med längre tid succesivt. Kan vara lättare att träna så om du har tömt hunden på energi innan övningen.
Lycka til:)
Men även om han är tömd på energi kommer han efter kanske inte lika snabbt men han kommer alltid efter, men ska testa de med att visa att han ska stanna :)

Vet hur det är våran Schäferblandis är lika dan.
Även om vi vart ute på en 5 timmars tuff promenad, lek med andra hundar och fysisk och mental träning följer hon fortfarande efter mig från rum till rum.
Jag fick min sambo att sitta vid henne och hålla i henne när jag gick från rummet och sa stanna och efter ett par gånger började hon faktist stanna i rummet, nu behöver jag bara säga gå och lägg dig när jag är påväg ut så ligger hon och väntar, men tar jag för lång tid ser man ett svart öra och nos som sticker ut från dörren. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Jag tor det är så att du gör det hunden gillar, går ut,ger mat,leker,gosar,borstar ja allt med hunden. Är man själv med en hund så får man helt enkelt be dom gå o lägga sig på sin bädd o inte sitta som en kliserlapp även om det är för mys. Jag har fått lasta över lite till min man samt be barnen o leka lite med hundarna, för att hundarna ska se fördelarna med resten av familjen. Aktervering delsa upp så jag tar inte bara hundens träning något jag alltid gjort förut eftersom jag vill det. Och att säga åt hunden att gå o lägg dig är inget straff vi alla även hunden behöver en ha sitt andrum fri ibland :)
#4 Hur lär man in "gå och lägg dig", jag skulle behöva det till min hund som följer mig överallt.. Det har hänt 2 gånger att hon plötsligt är borta … Då hittar jag henne sovandes i sängen.
Men jag vill att hon ska kunna slappa äen om jag går till toa och hon ligger kvar och vilar.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
4 Jag brukar ofta nogalera karborrhunden och så visar jag bädden gå o lägg dig men var lugn.Jag kan varmt rek att man maserar hunden en hund som trippar efter en är ofta lite små spänd. Sen kanske du är lite som jag var i början lite fjantig o titta till hunden menar man undrar lite vart är du… Det måste man sluta med koppla av o itne tassa på tå med :) jag är ganska bestämnd o stänger min toadörr, hör jag att nån kommer o trippar så öppnar jag inte dörren. :) Jag gör lite avkoppling med hundarna en del kvällar det är ofta efter kloklipp o öronplock, en liten bonus för de sköter sig. Masage är lugnande. Men men behöver inte kela med sin hund hela tiden nu är jag sån som har ganska mycket mys med hundarna men en karrborrhund måste förstå att det är du som ska bjuda in inte den som ska tränga sig på hela tiden. :) Kan oxå passa på att läs gärna bok som Anders Hallgren har skrivit, han har ganska många böcker alla läsvärda men du kan säkert hitta en som kan hjälpa dig. Hoppas du får bra tips om detta. :)
#4 de stämmer nog med att jag gör de mesta, han är med mig 5 dar i veckan för jag går på hundgymnasium och då är de bara mig han är med sen på helgerna är de oftast jag som tar hand om han.
Men tänkte jag kunde få dom att gå nån kurs med han tex rallylydnad eller nåt, så han får bättre kontakt med dom också. :) Sen så får dom bara ta ut och busa med han då och då.
#6 Jag brukar också skita i han, jag kelar med han när jag vill inte när han tycker de.
ska kolla upp den boken :)
Det med massage stämmer bra.., jag masserar också min hund, men bara när han är lugn, som en positiv förstärkning. Men tänk på att inte ge massage och kel när hunden följer dig och är uppe i varv, annars ger du positiv förstärkning till fel beteende:)
8 helt rätt, det ska vara avkoppling när hunden är lugn men vill inte berömma följabeteendet.