Pälsvårdsfrågor!
Tänkte höra lite hur ni andra gör med pälsvården av era hundar
Svara på dessa frågor:
**Vad har du för ras? Och vilken pälstyp har hunden om det är en ras som kan ha olika pälstyper.
Hur ofta borstar/kammar/kardars osv du din hund?
Vad använder du dig av för redskap?** (kam, borste, karda eller något annat verktyg?)
**Hur ofta badar du din hund?
Vilket schampo och balsam använder du dig utav?
**
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

**Vad har du för ras? Och vilken pälstyp har hunden om det är en ras som kan ha olika pälstyper.
**Alaskan Husky och Schäfer. Normal tror jag?
**Hur ofta borstar/kammar/kardars osv du din hund?
**Vid fällning.
Vad använder du dig av för redskap? (kam, borste, karda eller något annat verktyg?)
Furminator
**Har aldrig badat mina hundar, däremot sköljt av om det har varit smuts eller annat otrevligt i pälsen.
**Vilket schampo och balsam använder du dig utav?
**När jag sköljer av dom använder jag grönsåpa.
Vad har du för ras? Och vilken pälstyp har hunden om det är en ras som kan ha olika pälstyper.
Har två blandraser. Stora hanen har labradorpäls, och lilla tiken har lockig glatt päls..
Tiken bortsas sällan hela hunden. Mest öron, och fanor där det lätt blir tovor. Hon rakas ner en gång om året. Hanen bortsas ca 2 ggr i veckan p.g.a. hans pälstyp som syns tydligt.
Vad använder du dig av för redskap? (kam, borste, karda eller något annat verktyg?)
Har en glestandad kam till tiken och en armékarda på hanen.
Hur ofta badar du din hund?
Beror på när det behövs.. Olika.
Schampo/balsam från Dogman, köps på Granngården.
Vad har du för ras? Och vilken pälstyp har hunden om det är en ras som kan ha olika pälstyper.
Labbe och tollare
Vid fällning
Furminator
Aldrig för sakens skull, de badar i sjön när det ska arbetas/tränas och får ibland bada fritt under promenaderna men annars står de bara i badkaret om de skitat ned sig eller gått i något som måste bort - olja vid tre tillfällen och avföringsvatten i närheten av ett reningsverk vid ett tillfälle.
Bra fråga… har ett hundschampoo som åker fram om inte skiten går bort med bara vatten, vad det heter minns jag dock inte… och inte vart det ligger heller 
En pudel/papillon med extremt tunn och silkig päls och en pom med för mjuk päls
Pudeln borstar jag 1-7 gånger i veckan beroende på hur tovig hon är och vad jag känner för. Byter snoddar när det tovat ihop sig lite på huvudet
Kam, karda, vanlig hårborste om jag inte hittar de andra men det funkar inte så bra. Siliconsnoddar till luggen. Trimmer och lite olika saxar.
Pudeln ca 1gång/månad. Pommen varannan dag eftersom han ska simma då, då tar jag balsam i svansen för annars tovar den.
Schampo tar jag vad som står närmast men oftast Gliss och Barnängen pärlemorbalsam. Lazer Lite och Börjes används också ibland.
**Bichon havanais (nedklippt) och en strävhårig jack russell terrier
**Havanaisen: ca 1 gång i veckan som nedklippt och varannan dag när han är långhårig.
Jack russelln kammar eller borstar jag nån gång ibland bra, kanske en gång i månaden.
Till havanaisen använder jag mig av olika kammar (den som används mest är mirakelkammen)
Till Jack russelln vanlig kam eller borste.
Havanaisen var tredje vecka ungefär och jack russelln när det behövs, typ när han har rullat sig i nått göttit
**Använder mest Esprees balsam och schampon eller PCL´s produkter.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jack Russell/broken
Hon rycks, borstar med karda ibland men får inte väck håren, gör det bara för att hon tycker att det är skönt
effileringssax och trimkniv
Hon har inte blivit badad sen september, det har varit för kallt och hon är en fryslort.
**en Bearded Collie och en yorkshireterrier. yorken är nedklippt medan beardisen är fullpälsad.
**beror helt på.. Oftast en gång i veckan, då yorken inte var nedklippt behövdes det borstas oftare.
**
Vad använder du dig av för redskap?** (kam, borste, karda eller något annat verktyg?)
beardisen: borste med stålpiggar, en såkallad pudelkam och en kam där piggarna sitter tätare.
yorken: mason pearson borste samt en kam med stålpiggar.
**beardisen: när det behövs och inför utställning
yorken: 1 gång i veckan eller varannan vecka.
**beardisen: k9 schampo och balsam + balsamspray vid borstning
yorken: héry schampo och balsam + balsamspray vid borstning
vad har du för ras? OCh vilken pälstyp har hunden om de är en ras som kan ha olika pälstyper.
Engelsk springer spaniel
Hur ofta borstar/kammar/kardas osv du din hund?
Jag borstar han 2 gånger i veckan han har inte så lång päls de är mest öronen, svans och fanerna som behövs kammas lite oftare.
kam, borste, sax och effileringssax.
inte ofta när de behövs om han tex har badat i lera eller så. Sen om vi gör de på lektionstid vi håller på mycket med trimmning nu så då har han fått bada också.
Vilket shampoo använder du dig av?
De vet jag inte, har nåt hundshampoo iallfall ;)
Vad har du för ras?
Border Collie
Och vilken pälstyp har hunden om det är en ras som kan ha olika pälstyper.
Han har en väldigt mjuk och glansig päls.
Hur ofta borstar/kammar/kardars osv du din hund? Vad använder du dig av för redskap? (kam, borste, karda eller något annat verktyg?)
Jag borstar när de4t behövs. Borste,karda och kam beroende pá var jag borstar han.
1 gg i mánaden hela honom och tassar och mage när det ár riktigt smutsigt utomhus
Använder ett Allergishampo
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
**Japansk Spets och Blandis (dalmatin/bordercollie). Blandisen har halvlång päls.
**Japansk Spets: Han behöver inte borstas så ofta. Någon gång i veckan, då han snart har fällt all sin valp päls.
Blandis: Ett par gånger i veckan, då han fäller rätt mycket.
Japansk Spets: Kam och karda.
Blandis: Kam, karda och en billigare slags Furminator.
De badas när det behövs, och det är inte så ofta, kanske 2-4 gånger per år.
**Använder Espree Bright White shampoo.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
**Vad har du för ras ? Och vilken pälstyp har hunden om det är en ras som kan ha olika pälstyper.
**Tibetansk spaniel, finns bara i ett hårlag =)
**Hur ofta borstar/kammar/kardar osv. du din hund ? Vad använder du dig av för redskap ?
**Ungefär en gång i veckan drar jag igenom dom med en karda, oftare under fällningsperioderna.
**Hur ofta badar du din hund ?
**De badas inför varje utställning så det blir några gånger/år.
**Vilket schampo och balsam använder du dig utav ?
**Minkoljeschampo och balsam.
Vad har du för ras? Pudel som är 8 mån ganska lätt päls så det blir mindre roligt vid tovåldern.
Minst 3e dag då hela hunden men tar oftare benen och under öronen
Vad använder du dig av för redskap?
Karda o pudelkamm
1 gång i månaden, det är mycket föna o kamma pälsen rak under föningen.
Jag ska köpa nytt schampo o balsam pga det andra är slut ska beställa med uppfödarren så det blir väl en stor dunk
Återkommer med svaret.
Vad har du för ras? Blandras och tyvärr blandpäls :( ryckpäls blandad med vanlig päls.
**2 gånger i veckan för få bort lös päls
Vad använder du dig av för redskap?
Krada,borste och en kam
**Vid behov ca 4 månad
Havreschampo som är snällt mot hud o päls inget balsam
Japansk spets
Kammar mest runt halsen och nacken där pälsen är som tjockast, kanske en gång i månaden. Resten borstar jag med karda och furminatorn främst när han fäller, för att hålla efter hårbollarna lite åtminstone.
Karda, kam och furminator
1-2 gånger om året
Espree. Enbart schampo i badet, men har ett spraybalsam jag använder när jag borstar för att inte pälsen ska bli så statisk.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad har du för ras?
Labrador retriever.
Vid behov (vid fällning dagligen, annars knappt alls).
Han fäller i mängder så jag varvar mellan en variant av furminator, en gummiskrapa för hästar och en vanlig kam (som sagt, fäller massor).
Samma sak här, vid behov. Dvs om han har blivit väldigt smutsig, fått något olämpligt i pälsen (typ olja, målarfärg etc) eller vid överdriven fällning (dock inte på vintern).
Ett milt, oparfymerat barnschampo.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
puttar upp tråden
Pudel. Krullig päls, dock väldigt fin.
Beror på. Är han kortklippt blir det ca 1 gång i veckan. Annars varannan-3:e dag.
Karda, pudelkam, vanlig kam och borste
Vid behov när han är kortklippt. Är han långhårig blir det en gång i veckan eller varannan vecka.
Till schampo Grönsåpa och balsam Espreé Rainforest Conditioner
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
**En grand danois, väldigt korthårig.
**Har aldrig gjort det för det behövs inte. hade möjligtvis behövts när det är fällningsperiod. men fingrarna fungerar bra än så länge :)
**Vad använder du dig av för redskap?
**Jag äger inte ens en futtig liten kam.
**Har inte gjort det än, men kan tänka mig en gång om året. hon luktar inte äckligt och blir inte skitig, skiten liksom faller av pälsen.
**Har inget än, men när jag väl ska bada henne eller duscha henne så köper jag nog något vanligt hundshampo.
Medarbetare på Hundar.ifokus