Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3438 ggr
[helenal]
0

Stort problem.

hej. Jag har en papillon hund på fem år som inte kan vara hemma själv. min mormor har alltid haft honom innan så han har ej behövt vara själv, men nu har jag honom heltid för jag har flyttat till en annan stad än jag bodde innan så går ej att ha honom på deltid.

Han är hemma två timmar själv per dag och han skäller och gråter, grannarna här har frågat om han mår bra och vi har fått klagomål. Tips på vad jag kan göra?

Elega
0

Ensamträna?

[helenal]
0

Jo men hur funkar det? hur ska man bete sig när han skäller och jag tex står utanför dörren för att höra? ska man öppna dörren och säga nej eller hur gör man?

Maja2
0

Hur är han när du är hemma? Följer han dig hack i häl eller kan han ligga och vara passiv medans du är i ett annat rum?

[Forest]
0

Inne på blandrashundar vet jag att det finns en bra artikel om hur man ensamtränar sin hund/valp.

tsset
0

Börja med att lämna honom i ett annat rum bara, eller till och med på andra sidan ett kompostgaller så du delar upp halva rummet eller har honom i att annat rum men med dörren öppen. Fixar han det? Annars får du börja där.

Låter han så gå inte dit. Belöna istället alla positiva beteenden genom att gå dit! Har han varit tyst i 3 sekunder eller satt sig ned, lagt sig ned så belöna(förslagsvis genom att dyka upp igen, stimma inte då att vara ensam ska vara något helt normalt!). I början kan något smarrigt ben vara bra för att sysselsätta så han inte bara fokuserar på att han inte är vid din sida och ser dig.

Gör detta flera gånger om dagen och utöka allteftersom han klarar av det.

Sen finns det ju hundar som faktiskt fått uppmärksamhet när de låter och därför låter för att få ägaren att komma tillbaka. De bryr sig alltså inte så mycket om ensamheten egentligen utan testar bara det som har funkat förut för att få sin vilja igenom. Jag har en sån, och med honom är jag noga med att bara gå in när han lagt sig ned. Förr lät han i flera minuter innan han gav sig, nu är det en halv minut upp till minuten beroende på "humör". Ibland inte alls, och inte alls lika intensivt. Du har mycket nytta av en spionkamera/webcam eller liknande så du kan bevaka live!

[helenal]
0

Hej igen! Tack för alla tips. Jo han följer efter mig hack i häl när vi är hemma och lämnar inte mig ur sikte! tittar alltid på mig. Kan vara lite stressigt. Nu har han en hundkorg och där får han ligga så säger jag till honom att komma till mig när jag vill och det funkar. Han lyssnar när man säger till honom.

Sen det där med att han kan vara i ett annat rum och jag börjar öva där så gnyr han inte så länge jag är i samma lägenhet utan det är när han är helt ensam som han skäller, ylar desperat. Men kan jag göra så att han får vara själv och jag står utanför i dörren så fort han börjar skälla så går jag in och tittar på honom och låtsas som ingenting sedan går jag ut igen och har han inte skällt ngt ska jag öppna dörren och säga bra eller ge en godis?

tsset
0

#6 Går du in när han skäller så belönar du honom för att skälla. Du kommer ju tillbaka när han skäller eller hur?

Skulle föreslå att du kombinerar det hela med något som redan funkar idag, alltså att du har honom i ett annat rum när du går ut. Han kan ligga lugnt så länge ni är i samma lägenhet och alltså kanske det är lättare för honom om du försvinner utan att han vet om det? Det i sig kanske är tillräckligt?

Du kan också bara öppna dörren och gå in igen, låtsas som ingenting i alla lägen! När han klarar det så kan du dra igen dörren lite, och sedan stänga den helt för att öppna den direkt.

Det krävs av dig att du tar småååå steg framåt och att du börjar på hans nivå.

Vad händer om du lämnar honom i ett annat rum och stänger av allt vad tv, dator, radio osv heter och släcker ned som om du skulle iväg nånstans? Och sedan utökar det till att öppna dörren nån gång? Och sedan ställer dig utanför i två sekunder och går in igen?

[countess]
0

#6 du ska absolut inte gå in om han skäller , vänta då tills han blir tyst och då går du in och låssas som ingenting!  Sen kan du inte bara träna halva dan sen sticka i väg i 2 timmar då kan träningen förstöras , Så mitt tips är att du skaffar en hundvakt så han inte behöver vara själv under själva träningen

[helenal]
0

Okej jag förstår vad ni menar jag tror jag måste ändra mitt beteende mot honom lit. Han har nästan alltid fått sin vilja igenom och jag har inte varit så hård mot honom. Men börjar bi outhärdligt detta känns det som. Men jag kan testa på tisdag att ha honom själv i sovrummet med halvöppen dörr och jag stänger ner allting som du sa och han får bara vara i det rummet och gnyr han så ska jag låtsas som ingenting tills han slutar och då belöna honom eller säga ngt sen får jag börja där tills jag tar stora steget och provat med ytterdörren. låter det bra mina vänner?:)

tsset
0

#9 Låter bra! Är det så enkelt att du kan "smita ut" när han inte vet om det så är ju problemet löst på ett sätt som funkar för er och det är det som är det viktiga :)

Nu när jag tänker vidare - är han van vid att du har tv/radio och liknande på när han får vara själv i ett annat rum? I så fall kan ju det ljudet överrösta att du öppnar ytterdörren och göra att han inte hör att du går… om du har möjlighet att ha lite ljud på när han är ensam alltså?

[helenal]
0

Jag har testat ha ljud på men det hjälper inte, han skäller ändå. direkt när vi låst dörren. Han har väldigt gällt skall. Jag skärmade även av så han fick vara i sovrummet och köket för annars står han precis vid ytterdörren och skäller men det hjälpte inte heller. Jag får testa sovrummet och så får han vara där inne några minuter per dag tills jag testar med ytterdörren. Han följer annars efter mig hela tiden. tror han har separationsångest för vet att han klarar att vara själv, men han är van att få som han vill.

[helenal]
0

Hej!

Jag provade ha han ensam i rummet med halvöppen dörr,medans jag var ute i soffan i stora rummet. Han gnydde ingenting gick ut en gång till mig men då bad jag honom lägga sig igen och så låg han där inne i 30 min. en bra början va? vad ska man göra härnäst då detta gick så bra?

tsset
0

#12 En mycket bra början! Nästa steg skulle kunna vara att du rör dig runt i lägenheten.

[helenal]
0

ja han är duktig. Han fick ligga i sin korg där inne , jag o killen åt i köket och min kille provade gå fram och tillbaka i lgh för att se om han kom ut men han låg kvar.

[helenal]
0

så vad skla jag göra härnäst? nu tänkte vi kolla på film i stora rummet och han får ligga i sin korg i sovrummet.

[Forest]
0

Jag tycker man ska ta korta stunder till en början, jätte kul att det gick bra. Jag hade dok ökat det imorgon med att gå ut genom dörren o stänga den stå tyst i nån minut sen in igen men var inte för upplivad var normal :) hälsa sen är det bra. Öka ut tiden med stängd dörr tänk på att han INTE ska tjäna på att skälla mer att vara lung o tyst. Så öka det mer o mer sakta, ofta lär sig hunden detta snabbt.